Na 5 jaar denk ik nog steeds aan mijn ex...

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Na 5 jaar denk ik nog steeds aan mijn ex...

door kazaky » vr 18 sep 2020, 14:04

Beste,

Ik zit met mijn handen in het haar.
Ik heb het gevoel dat ik mijn ex-vriendin niet kan/ wil loslaten, ook al is het 5 jaar geleden.
In de laatste jaren is er heel wat veranderd. Ik heb een relatie van 3 jaar, een huis en een kindje van 1,5 jaar.
Toch heb ik het gevoel dat ik niet compleet gelukkig ben... ook al zie ik ze beiden heel graag, iets in mij wringt en houdt mijn "spontane ik" tegen. Ik ben niet meer de enthousiaste/ verliefde jongen zoals vroeger en het is jammer dat ik dit naarmate de jaren minder goed kan wegsteken.

Ik denk op de meest onverwachte momenten terug aan mijn ex en dit gaat vaak gepaard met een glimlach of hartzeer. Ook al weet ik dat dit misschien het vastklampen is aan het "ideale" beeld van mijn ex, want zij was helemaal niet perfect... toch heb ik het gevoel dat zij "de vrouw van mijn dromen was" en ik heb enorm veel spijt dat de relatie niet gelukt is of zelfs hersteld kon worden. Ik probeer nu nog steeds zo weinig mogelijk te weten te komen over mijn ex... maar vanaf het moment dat er iets doorsijpelt, ben ik verloren. Vroeger kon ik het allemaal beter wegsteken maar ik voel dat het moeizamer gaat.

Iets in mij hoopt nog steeds op het feit dat er ooit een moment zal komen waarbij we elkaar tegenkomen en beiden aan elkaar vertellen dat het gemis, ondanks de verandering, nog steeds groot is. Ook al hebben we elk apart ons eigen leven al opgebouwd met kinderen of huisje/tuintje. Ik haat mezelf dat ik nog steeds aan haar denk terwijl ik weet en mezelf telkens probeer te overtuigen: het is voorbij, je leven gaat door, er zal geen moment van terugzien komen, ... Ik herhaal telkens waarom het fout gelopen is, en dat het leven helemaal niet zo wonderlijk kan verlopen als in de films.

Iets in mij klampt nog steeds vast aan mijn ex, dit is al 4 jaar zo, ik begin moe te worden om het allemaal diep in de grond te steken en het hopend te vergeten.

Enig advies of perspectief hierover is altijd welkom.
kazaky

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut