1,5 jaar na ontrouw nog zoveel pijn en angst

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

1,5 jaar na ontrouw nog zoveel pijn en angst

door zonnestraaltje » wo 05 jul 2017, 09:39

Ongeveer 1,5 jaar geleden is uitgekomen dat mijn partner een affaire heeft gehad van een paar maanden.
Er volgde bij ons een enorme crisis maar we hebben voor elkaar gekozen en zijn in relatietherapie geweest.
Dat heeft veel duidelijk gemaakt en onze relatie uiteindelijk sterker en beter gemaakt.
Mijn partner voelt zich nu weer prettig en geliefd bij mij, hij zit goed in zijn vel.
Ik heb nog vaak last van wat er allemaal gebeurt is en naast de relatietherapie heb ik ook individuele gesprekken en EMDR gehad.
Dat heeft echt geholpen en ik kan nu weer een "normaal" leven leiden.
Toch heb ik nog behoorlijke terugvallen en word ik dan compleet lamgeslagen door mijn angst dat dit weer zou kunnen gebeuren.
Ik kan dan amper meer helder en realistisch denken en ben er bijna van overtuigd dat er weer iets speelt of het er aan zit te komen.
Mijn partner en ik praten hier dan over en hij probeert me gerust te stellen maar ik kan het maar moeilijk loslaten.
Ik heb vaak nog veel last van de pijn en het verdriet die het vreemdgaan en de opvolgende crisis hebben veroorzaakt.
Toch wil ik wel graag verder met mijn partner maar ik ben bang dat er door mijn achterdocht en gedachten als "maar wat als......" alleen maar afstand tussen ons ontstaat.
Wat kan ik hier nog aan doen? Heb al veel therapie gehad maar telkens gaat het na een paar werk weer mis met me.
Ik ben gewoon zo onzeker over mezelf geworden, zie iedere vrouw nu als een bedreiging en cijfer mezelf helemaal weg.
Mijn partner is echt lief en begripvol maar ik kan begrijpen dat hij er ook een keer klaar mee is.
Ik weet gewoon geen raad meer met mezelf en voel me steeds verder afzakken.
Ik zou blij en gelukkig moeten zijn dat we het samen gered hebben.
Hoort dit erbij en gaat het over?
zonnestraaltje

Re: 1,5 jaar na ontrouw nog zoveel pijn en angst

door Team PsyNed » di 11 jul 2017, 12:30

Beste zonnestraaltje,

Het eerste wat in me opkomt bij het lezen van je bericht, is dat jullie beide keihard hebben gewerkt aan jullie relatie. Jullie hebben voor elkaar gekozen en (relatie)therapie heeft jullie hierbij kunnen helpen.
Je geeft aan een "normaal" leven te kunnen leiden, maar dat de terugvallen je leven toch wel flink beïnvloeden. Dat je niet meer realistisch kan denken en vooral angstig en onzeker bent.
Deze gevoelens zijn volstrekt begrijpelijk wanneer je partner in het verleden ontrouw is geweest, je vertrouwen loopt daar een flinke knauw van op.
1,5 jaar geleden is ook nog vrij recent in mijn ogen. Dus ik wil je adviseren dat je jezelf ook best wel wat tijd mag gunnen om hier helemaal van te herstellen, tijd om stapje voor stapje weer te gaan werken aan het terug krijgen van vertrouwen in hem en jullie relatie.
Ik lees dat jij en je partner er goed over kunnen praten, dat hij je gerust kan stellen en begripvol is. Het klinkt alsof hij jou ook de tijd wil geven om dit (zelf)vertrouwen terug te krijgen. Klopt dat?
Mocht je hier toch tegen aan blijven lopen en zelf dusdanig last van blijven ondervinden, dan is relatietherapie misschien nogmaals het overwegen waard. Zodat hij kan leren wat hij mogelijk nog meer kan doen om er voor jou te zijn en zodat jij op jouw tempo kan leren het vertrouwen verder te herstellen. Hoe denken jullie daarover?

Groetjes,

Nine
Psycholoog Amsterdam
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut