Na 5 jaar uitgekeken op de relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Na 5 jaar uitgekeken op de relatie

door justlooking001 » wo 28 maart 2018, 14:15

Hoi iedereen,

Ik heb intussen een relatie van 5 jaar. We hebben een huis gekocht en naar de buitenwereld toe zijn we een super stabiel koppel. We kunnen praten over allerlei zaken, maar ik mis iets in onze relatie.

Hij is altijd super lief tegen me, vertelt me iedere dag dat ik z'n hele wereld ben, hoeveel hij om me geeft, ... En ik weet niet meer wat ik erop moet zeggen. Ik ben sowieso nooit de persoon geweest die houdt van het continue herhalen van gevoelens. Ik wil het graag weten, maar niet op deze manier. Naar mijn mening is hij te lief, hoe vreemd dat ook mag klinken. Hij heeft zo weinig eigen mening. Alles gebeurt steeds op mijn manier. Alles wat ik zeg, is altijd de eindbeslissing. Ik heb zelf een sterke mening maar ik hou wel eens van een discussie om tot een gulden middenweg te komen, maar die is er nooit bij ons.

We schelen ook wat in leeftijd, hij heeft 2 kinderen waar ik een goede klik mee heb. Dat wringt natuurlijk ook mee in dit verhaal.

Hij spreekt over trouwen en nog een kindje krijgen met mij, maar ik deins er enorm van terug. Ik weet op dit moment niet meer of ik hem graag zie. Ik ben redelijk aan het zoeken naar mijn onafhankelijkheid, en dat zint me steeds meer. Tot nu toe was alles wat ik wilde doen, ook iets dat hij wilde doen. Als ik aan een hobby begon, moest hij dat ook doen. Hij gaf dat dan ook telkens snel op waardoor telkens bij mij de moed ook in mijn schoenen zonk. Hij wil vooral samen zijn, tot het beklemmende toe. We hebben het hier al veelvuldig over gehad en hij past zich dan telkens aan, maar dit is 1) steeds tijdelijk en 2) ik geloof niet in het veranderen van een persoon. Ik zit in de fase waarin ik twijfel of ik hem nog verder kan accepteren zoals hij is. Wij komen op veel vlakken goed overeen en kunnen zeker nog samen lachen, maar ik zie dat eerder als een goede vriendschap dan een relatie. Als het gaat over relatie zaken, zoals hoe proper vinden we dat het huis moet zijn, dan zijn we het totaal niet eens. Hij is een echte sloddervos waar ik me dood aan erger. En ja, hij was dat vroeger ook, maar we hebben nu een groot huis en hij kan het onderhoud ervan totaal niet aan.

Ik ben nu 28 jaar, dus nog jong genoeg om opnieuw te kunnen starten, maar ik wil natuurlijk niet zomaar van vandaag op morgen iets opgeven waar we toch 5 jaar aan gewerkt hebben. Maar anderzijds geloof ik ook dat wij 2 personen zijn die zeker samen kunnen blijven omdat we mekaar voldoende kunnen toleren, maar er blijft iets binnen in me knagen en ik wil me ook niet vastzetten in iets waarmee ik mezelf als persoon verwaarloos.

Heeft er iemand tips hoe ik hiermee het beste om kan gaan? Hij weet dit alles al, hij weet hoe ik me voel. Hij wil er telkens wel aan werken maar dan komt dat te lieve kantje weer naar boven waardoor ik me opnieuw terugtrek. Dat is gewoon de persoon wie hij is.
justlooking001

Re: Na 5 jaar uitgekeken op de relatie

door Team PsyNed » di 17 apr 2018, 08:50

Beste justlooking001,

Allereerst: wat dapper dat je op dit forum je vraag/dilemma durft voor te leggen. Fijn om te lezen dat je partner zijn gevoelens zo goed met je kan en wil delen. Ik kan me in deze situatie goed voorstellen dat je het daarmee lastig kan hebben, vooral wanneer je aangeeft dat dat voor jou niet continue herhaald hoeft te worden.

Als ik je verhaal zo lees zou je graag willen dat hij zijn eigen mening zou hebben en ook beslissingen neemt. Het klinkt alsof je het gevoel hebt niet los te komen van elkaar. Dat laat je ook blijken door op zoek te gaan naar je eigen onafhankelijkheid.

Het lijkt mij moeilijk om dat beklemmende gevoel in de relatie te ervaren. Goed om te lezen dat jullie hier al goed met elkaar over kunnen praten. Wat dan wel vervelend is dat de veranderingen maar tijdelijk worden doorgevoerd. Ik ben blij om te lezen dat jullie op veel vlakken overeenkomsten hebben en samen kunnen lachen. Dat laat wel zien dat het vertrouwen in de relatie nog aanwezig is. In dit geval zit de communicatie denk ik wel goed, alleen de manier waarop de veranderingen worden doorgevoerd lijkt mij nog niet helemaal rond. Het zit namelijk ook in het karakter van je partner, die lief-heid waar je het over hebt.

Wat ik je zou willen adviseren is om samen het gesprek aan te gaan met een relatietherapeut die ervaring heeft met EFT. Emotionally Focused Therapy kan worden ingezet bij relatietherapie. Er wordt daarbij gekeken naar emoties, wat liefde voor jullie betekent en jullie verbinding. Hierbij ga je niet alleen het gesprek aan, maar kan jullie ook handvatten gegeven worden over hoe die veranderingen tot stand kunnen komen in de relatie. En het belangrijkste: hoe die veranderingen blíjven in de relatie.

Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben. Mocht je iets willen lezen over EFT-relatietherapie kijk dan op: https://www.psyned.nl/eft-relatietherapie.

Ik wil jullie heel veel succes wensen.

Liefs,
Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut