17 jarige zoon wil niet naar huis

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

17 jarige zoon wil niet naar huis

door marciajacoba1 » ma 19 aug 2019, 14:39

beste,
Even kort mijn verhaal doen.
Mijn man , mijn zoon en ik hebben 10 jaar in spanje gewoond(zoon was 2 tem 12 jaar). Heel leuke tijd, toen ben ik terug naar Belgie gekomen om te werken en is mijn zoon met zijn vader nog 6 maanden in Spanje gebleven maar ik ging elk weekend op en af naar Spanje. Dan is mijn zoon vanaf zijn 12 tot nu 17,5 jaar naar de engelse boarding school gegaan (hij wou dit zelf proberen), terwijl mijn man en ik in Belgie zijn gebleven. Mijn zoon heeft geen enkele band met Belgie en vind het hier niet leuk. Hij heeft geen vrienden in Belgie en wil dus niet naar ons komen in de vakanties vooral nu hij ook een engelse vriendin heeft.
Dit doet pijn omdat ik hem bijna nooit zie. Hij is nog geen 18 dus heb ik nog altijd het recht hem te verplichten om naar huis te komen in de vakantie, maar dan zit hij hier met een verveeld gezicht en dat is ook niet leuk. Ik gun hem natuurlijk zijn geluk en het gaat allemaal over loslaten in het leven. Mijn man wil hem verplichten om te komen en ik zit tussen 2 vuren.
Moet ik hem dwingen om naar Belgie te komen waar hij ongelukkig is of hem gewoon bij zijn vriendin in Engeland laten gaan en hem gelukkig zien daar?
De relatie tussen mijn man en mij gaat ook al een hele tijd niet goed, we maken geen ruzie maar het is allemaal zo fake en oppervlakkig en ik heb de indruk dat we gewoon toneel spelen de hele tijd. Ik heb hem gezegd dat ik wil scheiden maar hij wil er niet van weten..
We zijn te verschillend van elkaar en hij is bezitterig en jaloers en ik heb het gehad en voel me door hem gegijzeld omdat hij me niet laat gaan terwijl hij weet dat ik ongelukkig ben met hem. Hij wil het niet inzien.
Langs de andere kant heb ik dan weer medelijden met hem omdat het een goede man is en heel zijn familie in zuid amerika woont. Ik ben zo verward dat ik niet meer weet wie ik ben. Ik weet niet meer wat te doen .
marciajacoba1

Re: 17 jarige zoon wil niet naar huis

door Beheerder » di 20 aug 2019, 12:19

Beste Marciajacoba1,

Ik kan me voorstellen dat je op dit moment in een lastige situatie zit. Je geeft aan dat jullie een lange periode in Spanje hebben gewoond en dat je uiteindelijk bent terug gegaan naar België, zonder je zoon. Je zoon heeft het langste gedeelte van zijn leven in Spanje gewoond en kon zich niet aarden in België. Ik kan me voorstellen dat het een lastige beslissing is geweest om hem naar een Engelse boarding school te laten gaan. Het zal nu ook zeker moeilijk voor je zijn, aangezien je zoon een vriendin heeft, waardoor hij niet naar jullie toe wil in de vakanties. Het is niet makkelijk dat jij en je partner niet op dezelfde lijn zitten. Jij wil dat je zoon zelf mag beslissen wat hij wil, terwijl je partner wil dat hij thuis komt. Ik kan me vinden in beide meningen en ik raad jullie dan ook aan om daar een tussen oplossing in te vinden. Misschien kan hij een weekje naar België komen met zijn vriendin?

Daarnaast geef je aan dat de relatie tussen jou en je man niet goed gaat op dit moment. Je hebt het idee dat het niet meer oprecht is. Ik vind het goed dat je dit hebt geuit en dat je hebt aangeven wat je zou willen. Je partner wil niks van scheiden af weten, wat is de reden? Heb je verteld waarom jij dit wil?

Een relatietherapeut kan jullie helpen om met elkaar in gesprek te gaan over wat jullie zouden willen. Ook kan een relatietherapeut jullie helpen om elkaar beter te kunnen begrijpen. Zelf werk ik met verschillende relatietherapeuten. Ik wil jullie graag helpen! Je kan zelf even kijken op www.psyned.nl of je kan me even bellen op 085 401 47 21. Dan kan ik even met je mee kijken.

Welke keuze je ook maakt, ik wens je in ieder geval veel succes!

Hartelijke groet,

Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut