kan het nog lukken?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

kan het nog lukken?

door Melne » di 29 mei 2018, 09:14

Hallo

ik ben 34jaar en al 9 jaar samen met mijn vriend. Samen hebben we een pracht van een zoon. Dat mijn vriend emotionele problemen heeft weet ik al lang. hij heeft een zeer dramatisch kindertijd gehad (ouders zijn alcoholisten en na veel slaande ruzie's zijn ze uit elkaar gegaan toen mijn man 5 jaar was. zijn ouders zijn elk een nieuwe relatie begonnen en toen mijn 8 jaar was werd hij seksueel misbruikt door zijn stiefbroer. 2 jaar geleden is hij naar de huisarts gestapt werd er medicatie opgestart en ging hij langs bij een psycholoog. daarna ging het beter met hem en sinds november is hij terug de dieperik ingegaan. medicatie werd aangepast maar hij voelt hier weinig verschil in. sinds 2 weken begon hij het huis te ontvluchten en vrijdag vertelde hij me dat zijn gevoelens voor mij weg zijn. hij weet niet hoe dit komt. tijdens de sessie met de psycholoog zijn veel dingen boven gekomen waardoor hij anders is gaan denken en niet meer weet wie hij is. hij weet niet wat hij nog voelt alleen is hij zeker dat hij onze zoon graag ziet. hij weet niet hoe het komt dat zijn gevoel voor mij weg is want hij vindt mij een fantastische vrouw, mooi , aantrekkelijk, hij weet dat ik de juiste keuze bent voor hem. In zijn hoofd zit het allemaal goed hiervoor maar zijn hart wil niet mee. Hij weet niet of het de oorzaak is waarom hij zich niet goed voelt of als het te maken heeft met zijn andere problemen. Hij wil hieraan zeker werken en wil het gevoel terug krijgen. Hoe doen we dit. relatietherapie of enkel therapie voor hem eerst? ik wil mijn vriend niet kwijt maar weet niet hoe ik hiermee moet omgaan. Hij heeft er ook geen problemen mee dat ik hem aanraak, knuffel en kus. hij is vooral heel kwaad dat hij mij dit nu aandoet aangezien er nooit problemen geweest zijn tussen ons. geen ruzie's , discussie die zijn er niet.

hopelijk kun je mij wat raad geven!
Melne

Re: kan het nog lukken?

door Team PsyNed » do 14 jun 2018, 11:57

Beste Melne,

Goed dat je schrijft. Na het lezen van je verhaal kan ik me goed voorstellen dat je op dit moment niet zo goed weet wat je, in jouw situatie, het beste kunt doen.

Uit je verhaal begrijp ik dat jouw partner een zeer moeilijke jeugd heeft gehad, ik vind het erg verdrietig om te lezen. Je geeft aan dat er een periode is geweest dat het goed met hem ging maar je merkt dat het nu, sinds een aantal maanden, weer wat verslechterd. Jouw partner geeft plotseling aan dat zijn gevoelens voor jou zijn verminderd, ik kan me voorstellen dat dit bij jou voor veel verwarring heeft gezorgd. Wat je vaak ziet bij mensen die in hun leven veel hebben moeten doorstaan, is dat dit veel effect heeft op hoe zij zich vormen als persoon maar ook hoe zij zich bijvoorbeeld opstellen in hun relatie. Zoals je zelf schrijft is er tijdens de sessies veel met hem gebeurd, er is een grote kans dat dit bij hem voor veel verwarring en twijfels heeft gezorgd. Ook wat betreft jullie relatie. Het is natuurlijk lastig om dit met zekerheid te zeggen want we kunnen niet in zijn hoofd kijken, maar het is iets wat goed zou kunnen.

Ik denk dat het erg positief is dat jouw partner aangeeft te willen werken aan jullie relatie en te onderzoeken of zijn gevoel voor jou terug zou kunnen komen. Je vraagt je af of het een goed idee is dat hij eerst zelf in therapie gaat of dat het beter is als jullie samen komen. Dit is een goede vraag, die veel koppels stellen. Ik denk zelf dat het een goed idee is als jullie eerst samen een intakegesprek voeren met een psycholoog/relatietherapeut. Therapeuten vinden het vaak fijn om jullie eerst samen voor zich te hebben, zodat hij of zij alvast een beeld kan vormen over wie jullie zijn en hoe de interactie tussen jullie is. Het komt regelmatig voor dat één of beide partners ook af en toe individueel met de therapeut in gesprek gaan, om bijvoorbeeld aan persoonlijke dingen te kunnen werken. Dit is dan ook wat ik jullie zou aanraden. Bij relatietherapie is het van belang dat beide partners hier 100% achter staan, maar volgens mij zit dat bij jullie wel goed.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt, ik wil jullie in ieder geval veel succes wensen!

Groetjes,

Renée
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut