Ken ik hem wel

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ken ik hem wel

door aretha » di 02 jul 2019, 10:22

Wij kennen elkaar 22 jaar en hebben een kind van 20 jaar. het is een knipperlicht relatie. heb ook met andere mannen relatie gehad en geleefd. echter kan ik mijn ex niet vergeten. laatst is het verschrikkelijk mis gegaan. hij geeft aan dat ik niets doe als wij samen zijn, alle initiatief komt van enkel zijn kant als het nou op seks gebied is of gewoon samen zijn , en dit doe ik al sinds wij elkaar kennen. hij geeft aan dat hij nooit heeft geklaagd hierover tegen mij, maar de afgelopen paar dagen is het hem teveel geworden. hij heeft dit per WhatsApp en persoonlijk uitgelegd. ik heb hem dit proberen uit te leggen waar dit vandaan komt. ik vertelde dat ik mij aan zijn gedrag en stemming aanpast en hierdoor mijn gedachten een eigen leven gaan lijden en ik bang ben dat hij mij verstoot en hierdoor dichtklap. hij begrijpt niet dat na al die jaren dat wij elkaar kennen ik hem nog steeds niet ken, zijn stemmingen en hoe ik hem op romantische vlakte zover kan krijgen, hij wilt mijn uitleg niet accepteren. Nu moet ik wel zeggen na dit allemaal aangehoord te hebben, moet ik hem gelijk geven. Ik ben mij heel erg bewust dat ik in feite nooit de touwtjes in handen heb genomen in onze seksleven, ik heb altijd gewacht tot hij de eerste move maakt. ik kom pas los als hij vrolijk en in een goeie stemming is. als ik merk dat hij niet zo spraakzaam, dan slaat de paniek toe, dan klap ik dicht bang om afgewezen te worden , want hij is niet in zijn hum dus moet ik ook niets forceren. zo heb ik mij altijd tegen over hem gedragen. hij vroeg aan mij wat hij prettig vind als wij seks hebben of ik zijn stemmingen herken. Helaas kon ik daar geen antwoordt opgeven, ik was het ineens helemaal kwijt. ik heb moeten aanhoren dat hij mij wel door en door kent want hij verdiept zich wel in wat ik prettig en leuk vind en ja ook mijn tekortkomingen dat ik niet altijd initiatief neemt , en een stil persoon ben, dat heeft hij deels geaccepteerd. Maar nu krijgt hij het gevoel dat ik boos wordt als hij niet vrolijk en leuk doet dat hij de boosdoener is, en ik alleen zijn tekortkomingen zien want ja hij entertaint mijn niet. hij wilt dat ik naar mijzelf kijkt dat mijn gedrag een hele avond kan verpesten alleen omdat ik zo bezig ben met hem hoe hij zich voelt terwijl hij een afwachtende houding aanneemt, kijken als ik iets ga doen. Hij is momenteel boos en vind het moeilijk om te aanvaarden als dit wel mijn gedrag is of iets anders.

Ik heb mijn gedrag toegegeven, dat ik dit alles herken en mij ervan bewust ben. Helaas heb ik hem hiermee alleen maar gefrustreerder gemaakt en nu weet ik niet wanneer ik hem moet benaderen, hem de ruimte geven, wat is de juiste tijd.

Ik wil hem niet kwijt en hij mij volgens mij ook niet, maar iets moet veranderen.
aretha

Re: Ken ik hem wel

door Beheerder » di 09 jul 2019, 16:52

Beste Aretha,

Ik kan me voorstellen dat het best plotseling voor je komt, aangezien je partner nooit iets heeft gezegd hierover. Zoals ik begrijp uit jouw verhaal, zitten jullie niet op een lijn. Ondanks dat jullie allebei een andere mening hebben, geef je wel aan hem te begrijpen. Je hebt het gevoel dat hij het idee heeft dat jij hem niet kent. Probeer met hem hier over te praten zodat het duidelijk wordt wat jullie van elkaar verwachten. Dit kan al een stuk helpen!

Als jou partner er ook voor open staat, kan relatietherapie jullie zeker helpen. Een relatietherapeut kan er voor zorgen dat jullie beter begrijpen wat jullie nodig hebben in jullie relatie en hoe deze verandering plaats kan gaan vinden.

Ik wil je graag helpen hierbij. Je kan me bellen op 085 401 47 21. Je kan zelf natuurlijk ook altijd even kijken op www.psyned.nl om te kijken of daar een therapeut bij zit die je aanspreekt.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes in deze lastige situatie!

Hartelijke groet,

Melissa
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut