kiezen tussen huwelijk of nieuwe relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

kiezen tussen huwelijk of nieuwe relatie

door zonneke35 » ma 17 okt 2016, 11:32

Beste,
Ik ben een verstandige vrouw, maar op liefdesvlak zit ik al enige tijd in een impasse. Ik wil daar zo snel mogelijk zien uit te geraken. Ik volg zelf psychologische begeleiding, maar deze is meer op mezelf gericht dan op de keuze die ik moet maken. Mijn psycholoog wil hierin objectief blijven, wat ik begrijp, maar toch had ik graag wat handvaten gekregen.
Ik omschrijf mijn situatie in het kort.
Ik ben 17 jaar samen met mijn man die 10 jaar ouder is (ik ben 35, hij 45). Ik heb hem leren kennen toen ik nog heel jong was. Wij hebben een zeer standvastige relatie, hij begrijpt mij zeer goed, is zeer geduldig en is altijd mijn grote steun en toeverlaat geweest. Ik zie hem (nog steeds) zeer graag. Doch, 5 jaar geleden begon ik ook naar andere mannen te kijken. Zo ben ik beland in een situatie waarin ik twee partners had, en dit voor vijf jaar lang. Mijn man aanvaardde dit en liet me vrij hierin. Met mijn nieuwe vriend klikte het van in het begin heel goed. Vijf jaar lang aanvaardde hij dat ik reeds in een huwelijk zit en dat hij me moest 'delen'. Tot 2 maand terug, hij had iemand leren kennen en wilde een normale relatie, wat ik zeer goed begreep. Hij zei wel dat ik altijd zijn droomvrouw zal blijven. Ondertussen is die nieuwe relatie bij hem afgesprongen. Het klikte niet zoals bij ons.
Ik had geprobeerd om tijdens die twee maanden mijn huwelijk nieuw leven in te blazen en te werken aan de punten die voor mij moeilijk waren ; enerzijds: nog weinig gemeenschappelijke lange termijn doelen (we hebben alles: eigen huis, goed werk, geen kinderen want hij heeft geen kinderwens, maar daar had ik me bij neergelegd,geen financiƫle problemen, mooie reizen....) en anderzijds van mijn kant uit bijna geen fysieke aantrekking meer. Hoe hard ik ook probeer, ik lijk mijn man eerder als mijn allerbeste vriend, kameraad te beschouwen de laatste jaren. Ik weet dat hij er kapot van zou zijn als ons huwelijk stopt, mogelijks in een depressie zal belanden (hij is niet sociaal en zeer weinig omkaderd). Maar ik vrees dat ik altijd op deze twee problemen zal blijven botsen... moet ik dan toch kiezen voor de 'nieuwe' relatie (waarvan ik weet dat die au fond zeker goed zit, maar die toch uiteraard nog veel onzekerheid met zich meedraagt) ?
Er zijn geen kinderen in het spel (niet in mijn huwelijk en niet in mijn andere relatie), maar ik maak me wel zorgen over of ik het afscheid van mijn man wel emotioneel aankan en hoe hij erop zou reageren en ook de reacties van mijn ouders (die zeker zeer afwijzend zal zijn, zij zijn enorm conservatief) en alle administratieve rompslomp die erbij zal komen kijken. Kan ik al die stress wel aan ?
Kan u mij helpen met raad en tips bij deze keuze ? Ik voel me momenteel vrij radeloos ...
Alvast dank,
Zonneke
zonneke35

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut