komt dit nog goed? wat zou jij doen?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

komt dit nog goed? wat zou jij doen?

door Evy » di 10 apr 2018, 14:40

hallo,

Hierbij mijn verhaal. Ik ben 32 jaar en bijna 2 jaar samen met mijn vriend. Mijn vriend is landbouwer en heeft de zaak overgenomen van zijn ouders. De overname gebeurde voor we een relatie hadden, met zijn beroep heb ik helemaal geen probleem. Enkele maanden geleden zijn we gaan samenwonen. we keken hier enorm naar uit, maar zijn intussen nogal snel in een sleur gevallen. Mijn vriend is heel veel bezig met zijn boerderij en maakt zich hierin wat zorgen om het financieel niet altijd even makkelijk is. Ik heb een gewone goedbetaalde job. Elk heeft zijn inkomen en de samenwoon kosten worden gedeeld. Zijn ouders willen graag de boerderij verkopen. Graag had ik ook deels eigenaar geweest van het huis waar ik woonde maar mijn vriend wil ook graag zijn ouderlijke thuis beschermen, hier oefent hij ook zijn beroep uit. Zijn ouders willen een voordeliger tarief aanbieden waar ik bij gezamenlijke koop ook mee zou van kunnen profiteren. ( mijn vriend maakt hierbij ook wel de bedenking, stel dat het misloopt, doe ik hier groot nadeel bij ).
Het woonhuis is intussen al wat verouderd en er moeten dringend kosten aan gedaan worden. De eventuele aankoop voor mijn vriend alleen + verbouwingswerken is onmogelijk. Dit is dus een delicate, gevoelige zaak... hoe lossen we dit best op? Mijn vriend wil zijn droom niet opgeven, het landbouwbedrijf. Mijn droom is dan altijd geweest om een mooi opgeknapte woning te hebben. Ik werk ook voor mijn centen en wilde daar altijd graag mee een mooie woning mee aanschaffen. Het praten over dit onderwerp ligt in onze relatie nogal gevoelig, de gemoederen laaien nogal snel op. Al deze spanning zorgt ervoor dat we beide heel snel lichtgeraakt zijn, en dit op elkaar uitwerken. We zien elkaar echt wel heel graag, maar er blijken vaak verscheidene ergernissen of verkeerde interpretaties naar boven te komen.
Wat lijkt jullie de beste manier om hiermee om te gaan? Hoe kan dit opgelost worden?
Evy

Re: komt dit nog goed? wat zou jij doen?

door Team PsyNed » ma 23 apr 2018, 11:49

Beste Evy,

Uit je verhaal kan ik opmaken dat er op het moment veel spanning binnen jullie relatie voelbaar is. Dit heeft te maken met de woningkeuze die jullie moeten maken voor de toekomst. Zowel jij als je partner hebben daarin een andere wens. Goed dat je advies vraagt.

Ik lees dat jullie net zijn gaan samenwonen en dat jullie nogal snel in een sleur zijn gevallen. Dat is niet gek, jullie zijn nu continue samen en dat was voorheen misschien niet het geval. Jullie hebben natuurlijk nog jullie eigen baan, maar je ziet elkaar dagelijks. Misschien is het hierin een idee om af en toe iets spontaans met elkaar te gaan doen, om uit die sleur te komen. Iets waar jullie beide enthousiast van worden.

Om terug te komen op je vraag: als ik het goed begrijp zou je partner graag het landbouwbedrijf van zijn ouders willen overnemen en daarbij het huis willen overkopen. Jij ziet dit liever anders, er moet veel gebeuren aan het verouderde woonhuis en jij zou graag in een opgeknapte woning willen leven.

Ik kan me goed voorstellen dat dit onderwerp nogal wat emoties kan oproepen bij jullie beide. Er zit namelijk een verhaal achter beide woningkeuzes. Het onderwerp betreft ook een stukje waarde. De boerderij en het landbouwbedrijf hebben een persoonlijke waarde voor je partner, maar jij hebt ook persoonlijke waarde bij het opgeknapte woninghuis waar je zo hard voor gewerkt hebt.

Je geeft aan dat over het onderwerp praten ook zorgt voor verscheidene ergernissen of verkeerde interpretaties, Ik denk dat deze ergernissen af kunnen nemen als jullie in het gesprek begrip voor elkaar kunnen tonen, maar ook duidelijk kunnen uitleggen aan elkaar wat de reden is dat het zo belangrijk voor je is om in het huis van jou keuze te mogen wonen.

Mocht dat toch lastiger zijn dan gedacht, of komen jullie er toch niet uit? Dan is relatietherapie wellicht een idee voor jullie. Een relatietherapeut kan de leiding nemen in het gesprek en het opbrengen van meer begrip voor elkaar stimuleren. Mocht je graag verdere informatie willen lezen over relatietherapie, dan kan dat bijvoorbeeld op de website www.psyned.nl.

Als ik jullie hierin persoonlijk advies zou mogen geven lijkt het mij een goed idee om de opties af te wegen. Maak samen een plan voor zowel het woonhuis bij het landbouwbedrijf en de opgeknapte woning waar jij graag in zou willen wonen. Noteer hierbij de kosten van de woning, wat er nog moet gebeuren aan de woning voor jullie zouden intrekken en alle positieve en negatieve punten. Zo krijg je een duidelijk overzicht over de woningen en is het makkelijker om daarin over gesprek te gaan.

Ik wens jullie veel succes en ik hoop dat jullie hier samen uit kunnen komen.

Hartelijke groet,

Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut