Kun je vocht verliezen zonder opgewonden te zijn?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Kun je vocht verliezen zonder opgewonden te zijn?

door Nathalie44 » ma 25 mei 2015, 11:13

Hallo,

Ik ben vrij laat (meisje 21 jaar) in mijn seksuele ontwikkeling en heb sinds kort een vriend.
Nu vraag ik mij af of het normaal is dat ik naast vaginaal vocht (wit) ook ander vocht (''opgewonden vocht'') kan verliezen zonder (bewust) opgewonden te worden i.c.m. witte afscheiding.

Laatst kwam er namelijk met mijn witte afscheiding ook vocht vrij wat normaal functioneert als ''glijmiddel'' indien je opgewonden bent. Ik was toen echter helemaal niet opgewonden!
Mijn vriend was ook in de douche en dacht dat ik opgewonden was, ik was dat echter helemaal niet maar toch was ik wat vochtig al was het veel minder dan wanneer ik opgewonden ben van mijn vriend.
Voor hem vond ik dit niet leuk.

Is het normaal naast witte afscheiding ook waterig vocht te verliezen als je niet opgewonden bent en heeft dit een functie?
Kun je ook ''opgewonden vocht'' verliezen zonder opgewonden te zijn?
Nathalie44

Re: Kun je vocht verliezen zonder opgewonden te zijn?

door Psycholoog Utrecht » ma 25 mei 2015, 17:49

Beste Nathalie,

dit is bijna een fysieke vraag en niet zo zeer een psychologische vraag. Dus of je hier helemaal op het juiste adres bent met je vraag....
Volgens mij kun je ook vochtig worden als je niet heel erg opgewonden bent, het kan zijn dat de aanwezigheid van je vriend al een prikkel is die deze reactie kan opwekken zonder dat je je echt opgewonden voelt. Bij een opgewondenheid die je zelf als zodanig ervaart, kan die reactie nog wat heftiger zijn. Niets dus om je zorgen over te maken.

Succes!

Met vriendelijke groet

Psycholoog Utrecht
Psycholoog Utrecht

Re: Kun je vocht verliezen zonder opgewonden te zijn?

door lisa1984 » zo 31 mei 2015, 00:45

Beste Nathalie

Dan hier een reactie van een bioloog om het compleet te maken. Vocht kan ontstaan omdat je bewust of onbewust opgewonden bent maar ook door spiergebruik of aanrakingen (ook door kleding bv) van de binnenste schaamlippen. Daarin zitten namelijk de klieren die het vocht maken. Net als dat je speeksel niet alleen hebt als je eet maar ook als je veel praat (spierbewegingen).

Om het compleet te maken kan je hormoonhuishouding er ook nog aan mee doen. Alleen is dat ook afhankelijk van het gebruik van pil etc. Maar rondom de eisprong wordt het slijm bij de baarmoeder dunner en kan dan soms ook naar buiten komen als waterig vocht.
lisa1984

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut