Ex kwijt door wietverslaving

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ex kwijt door wietverslaving

door Tony1991 » do 14 feb 2019, 19:55

Beste,

Ik en mijn vriendin zijn 7 jaar en 3maand samen geweest (waarvan 2j en 9maand samenwonend).
2weken geleden op zaterdag 2 februari is de bom gevallen en heeft ze beslist me te verlaten.

Ze heeft me vroeger steeds gevraagd om te stoppen met wiet blowen maar dit heb ik nooit serieus genomen. Naarmate de relatie vorderde had ze ermee 'leren leven'.
Maar niets is minder waar, alle redenen die ze opnoemt de waren een rechtstreeks gevolg van deze verslaving.
Zaken als niet voldoende doen in het huishouden, niet buiten willen komen, geen affectie kunnen tonen (dit deels omdat ik al jaren niet meer achter mijn blowen stond en steeds in gevecht was met mezelf...), ...

Nu na de breuk heeft die wiet zo een litteken op mijn hart geplaatst dat ik er meteen met ben gestopt ( ondertussen 2weken clean!).
Het probleem is dat het te laat is voor haar.. zij heeft de beslissing al gemaakt om uiteen te gaan.
Uit informatie van haar ouders blijkt ze te bevestigen dat deze drug onze relatie in de weg stond, ze is ervan overtuigd dat ze mij dit voldoende heeft duidelijk gemaakt wat nooit tot mij is doorgedrongen omdat ik jarenlang elke dag heb geblowd.
Omdat ik geen sigaretten rook haalde ik mijn nicotineverslaving volledig uit jointjes. Om deze verslaving te onderdrukken ben ik gestart met vapen en maakt dit het veel meer draaglijk om vol te houden.

Nu even wat meer over de dag van de breuk (ze was 2weken voordien al terug bij haar ouders gaan wonen):

Op de dag van de breuk heb ik een brief voorgelezen waar al mijn gevoelens in stonden omtrent die wiet en mijn gevoelens rond haar. Hierbij ben ik voor de eerste keer in 7jaar tijd volledig in tranen geschoten. Deze brief was uiteraard nuchter geschreven en nuchter voorgelezen. Ze kwam echter met een vast doel en dat was een punt achter onze relatie zetten. Er rolde nog een traan van haar wangen terwijl ik de brief las. Nadien hebben we samen nog een serie gekeken en tijdens die serie heb ik haar voeten nog mogen masseren en haar rug (De relatie was toen al beƫindigd). Toen ze wegging hebben we nog een knuffel aan elkaar gegeven met gevoel en emotie.
Echter vanaf ze toen is vertrokken deed ze enkel nog maar kortaf tegen mij.. Waarop ik nu momenteel heb beslist om ze volledig met rust te laten, ik stuur haar enkel nog als ik ben gaan werken of ze de hond eens kan uitlaten. Zeer zakelijk en verder niets. Ik probeer nu de so called no contact rule uit. Waar ik alles mooi op een rijtje kan zetten (ben weer gestart met fitness/zwemmen en probeer zoveel mogelijk bij familie en vrienden te zijn). En tijdens die no contact heeft zij de kans om oude wonden uit de relatie te helen en hopelijk weer de positieve zaken te zien en mij te missen.

Nu tijdens mijn dieptepunten op de emotionele rollercoaster vrees ik dat ik haar moet opgeven en me erbij moet neerleggen,
Deze momenten vallen vooral voor als ik op mijn werk ben (werk 12uurshiften en geraak zowel mentaal als fysiek uitgeput).

Op mijn betere momenten ( mijn vrije dagen waarin ik fitness en sport) ben ik rotsvast overtuigd dat ik haar terug kan winnen omdat ik ben gestopt met wiet en al 2weken mijn huishouden volledig zelf onderhoud met plezier.

Nu is mijn vraag : moet ik naar mijn dieptepunten luisteren en mijn vriendin opgeven omdat ze me geen hoop wil geven op een toekomst samen.

Of mag ik toch naar mijn betere momenten luisteren en er van overtuigd zijn dat ik ze kan terugwinnen (na ongeveer een maand of langer geen contact).
Leef ik nu met valse hoop of mag ik deze instelling bewaren? Ik ben gewoon bang dat als ik haar toch niet kan terugkrijgen ik alweer een slag van de hamer krijg en mss nog dieper val. Maar als ik niet probeer ga ik het mezelf ook kwalijk nemen.

Kan er iemand me uit de knoop helpen want ik word hier gek van!
Alvast dank bij voorbaat!
Tony1991

Re: Ex kwijt door wietverslaving

door Team PsyNed » di 05 maart 2019, 13:42

Beste Tony1991,

Wat zal het moeilijk geweest zijn voor je om te horen dat je vriendin je wilde verlaten na zo een lange tijd samen te zijn geweest.

Zo te horen zat je erg in de knoop met je zelf. Een verslaving is ook lastig om te hebben. De neiging om telkens middelen te willen hebben, is vermoeiend. Er zijn ook veel gevolgen aan een verslaving, zoals je zelf al hebt beschreven. Je kan bepaalde activiteiten niet meer ondernemen, waardoor je veel moet opgeven.

De breuk van je relatie doet zo te horen enorm veel met je. Het is ook niet niks, ik begrijp dat er veel emoties naar boven komen. Het is lastig om je gevoelens volledig te uiten, goed dat je een manier hebt gevonden om dit te kunnen doen. Namelijk de brief die je hebt geschreven. Het kan lastig zijn om haar los te laten, maar wat knap dat je dit probeert. Je hebt je eigen leven weer proberen op te bouwen, met het sporten, familie en vrienden. Wat afleiding kan je zeker helpen om dit te kunnen verwerken.

Vermoeidheid kan veel gevolgen met zich mee brengen. Het kan je meer stress en paniek opleveren. Het is logisch dat wanneer je vermoeid bent, je gedachten gaan afdwalen. Ik heb vertrouwen in je dat je hier door heen kunt komen. Je hebt veel activiteiten die je doet, waar je afleiding uit kunt halen. Je weet hoe je hierdoor heen kunt komen. Elke verandering gaat met een tegenslag. Er zullen nog momenten komen dat je terug denkt aan jullie relatie. Dat is ook heel gewoon!

Je kan overwegen om langs een psycholoog te gaan, zodat een psycholoog je hierbij kan ondersteunen. Een psycholoog kan je helpen om met je emoties om te gaan in deze periode. Wellicht kan je ex- partner een keer meekomen om samen over jullie relatie te praten. Dit kan ook zijn om het samen goed af te sluiten. Je kan een kijkje nemen op www.psyned.nl of me altijd even bellen op 085 401 47 21.

Heel veel sterkte!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: Ex kwijt door wietverslaving

door Ava_2019 » di 21 mei 2019, 21:27

Hoi Tony,

Ik zit met hetzelfde probleem, maar ben wel de andere persoon. Mijn vriend rookt veel hasj en ik sta op het punt de relatie te beendigen.
Wat goed dat je gestopt bent met blowen. Ik hoop dat je het volgehouden hebt!

Gr., Ava
Ava_2019

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut