leegte

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

leegte

door beetjewanhopig » ma 01 mei 2017, 13:54

Ik ben een meisje van 20 jaar.
Ik heb nog nooit een lief gehad. Ik kom niet direct in contact met jongens (mijn studies: verpleegkunde en hobby's: aerobic) zijn hier niet ideaal voor.
Een paar maanden geleden heb ik een jongen leren kennen op tinder: een super goede verleider, maar zo fake. Dat wist ik wel.
Maar toch werd ik verliefd, we hebben elkaar nooit gezien en hebben er een punt achter gezet.
Het probleem waar ik mee zit is dat ik me zo leeg voel.
Ik denk elk moment aan een scenario met heel veel romantiek. Ik heb daar gewoon nood aan. Maar nu weet ik totaal niet aan wie te denken of over wat. Ik voel me zo leeg. Ik moet echt verliefd zijn, anders voel ik me ongelukkig.
Het grootste probleem is dat ik nu stage heb en me daar heel slecht voel.
Als ik me even niet goed voelde, dacht ik aan een van die scenario's.
Nu kan dat niet meer en voel ik me leeg.
Ik wil gewoon verliefd zijn omdat dat de enige manier is waardoor ik die leegtes kan doorkomen.
Ik weet gewoon niet meer aan wat denken en me gelukkig te doen voelen.
OK, ik heb toffe vrienden en een goede familie, maar dat helpt me echt niet.
beetjewanhopig

Re: leegte

door Team PsyNed » do 04 mei 2017, 17:53

Beste beetjewanhopig,

Uit je verhaal komt naar voren dat je je momenteel erg leeg voelt en dat je een grote behoefte hebt om die ervaren leegte op te vullen. Ik ben heel benieuwd waar dit gevoel van leegte vandaan komt. Ken je dit gevoel al lang? Of is dit iets wat je recentelijk bent gaan voelen?

Ik lees verder dat je een grote behoefte hebt om die ervaren leegte op te vullen, en dat je dit ook nodig hebt om je gelukkig te voelen. Momenteel vul je de leegte op door veel bezig te zijn met romantische scenario's en het gevoel van verliefdheid. Naar mijn idee biedt het denken aan romantiek jou momenteel een soort stress-regulatie: op het moment dat je je niet zo goed voelt, helpt het jou om aan die romantische scenario's te denken. Ik wil je adviseren hier eens goed bij stil te staan en jezelf af te vragen waar die behoefte aan romantiek vandaan komt. Wat bieden die gedachten aan romantiek? En hoe komt het dat romantiek je zo een gelukkig gevoel geeft? Ken je dit uit een eerdere ervaring of vanuit je omgeving of jeugd?

Verder wil ik je adviseren om 1) te gaan ontdekken wat andere manieren kunnen zijn die jou helpen om met stress om te gaan en 2) te gaan onderzoeken wat voor jou belangrijk is om je gelukkig te voelen - zonder daarbij vast te houden aan verliefdheid. Dit zou je eventueel ook samen met een psycholoog kunnen onderzoeken, zeker als het ervaren gevoel van leegte iets is wat je al een lange tijd ervaart of als je er zelf niet helemaal uitkomt.

Veel succes gewenst!

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: leegte

door beetjewanhopig » zo 07 mei 2017, 13:07

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.
Het is meer een gevoel dat ik al lang ervaar. Ik denk dat het vooral komt uit de nood naar liefde en romantiek omdat ik deze nog niet heb ervaren (en het lijkt alsof ik de enige ben van mijn leeftijd). Ik krijg wel liefde van mijn ouders en vrienden, maar dat is anders.
De gedachten maken dat ik ook het gevoel echt ervaar om verliefd te zijn, maar daar komt al snel het gevoel van wanhoop en eenzaamheid zich mee moeien.
Ik zal je adviezen zeker proberen op te volgen.

Heel erg bedankt!
beetjewanhopig

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut