lichamelijke aantrekkingskracht

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

lichamelijke aantrekkingskracht

door Ferdinant » do 17 aug 2017, 11:15

ik en mijn vrouw hebben een moeilijke tijd achter de rug, en onze relatie was erg slecht
inmiddels werken we beiden bewust aan onze relatie en is die al stukken verbeterd
ook twijfel ik niet meer aan onze relatie en groeit ons vertrouwen

wel blijf ik met een pieker probleem zitten en dat is of mijn vrouw mij lichamelijk wel aantrekkelijk vindt
weinig zelf initiatief nemen tot sex, gemis daarin qua wederkerigheid en ook het vergeten van onze sex-afspraken hebben deze gevoelens opgeroepen, dat is nu reeds verbeterd,
in onze slechte tijd heb ik me ook echt gekwetst en afgewezen gevoeld, want ze vond andere dingen leuker dan met mij op tijd naar bed gaan,

we praten hier ook over, ze begrijpt dit maar er komt niet echt een duidelijk antwoord wat ze aan mijn lichaam dan wel aantrekkelijk vindt, ja, wel emotionele zaken, veel minder over mijn lichaam,
maar bij mij voelt dat heel anders, ik kan gek worden van haar lijf en me heel lustig voelen t.o.v. haar,
zo kan ik bijv. niet van haar benen afblijven, zo mooi en heerlijk vind ik ze,

ik zou dat van haar graag willen voelen, dat ze dat ook naar mij toe heb,
is dat een realistische verwachting, of werkt dat zo niet bij vrouwen?
ik moet ook toegeven dat ik hierin erg kwetsbaar ben, vanwege mijn hechtingsproblemen, mijn moeder raakte mij nooit aan, er was geen koestering en nabijheid,

onze sex is nu prima, en ze wil ook zeker haar best doen om mij dit gevoel te geven,
maar misschien kan iemand mijn denken op de goede weg brengen,
Ferdinant

Re: lichamelijke aantrekkingskracht

door Team PsyNed » vr 18 aug 2017, 11:01

Beste Ferdinant,

Uit je verhaal komt naar voren dat jij en je vrouw een lastige tijd hebben meegemaakt, maar het jullie nu weer goed op weg zijn en het vertrouwen weer is gegroeid. Wat goed dat jullie samen zo hard werken om de relatie te verbeteren!

Ik lees dat de seksuele intimiteit ook weer is verbeterd, maar dat jij nog het gevoel mist dat je vrouw jou lichamelijk aantrekkelijk vindt. Jij kan waarschijnlijk een heel lijstje opnoemen wat je aantrekkelijk vindt aan haar (lichaam), maar je vrouw ervaart moeite om ook maar iets lichamelijks op te noemen. Ik kan me voorstellen dat dit je erg kwetst of angstig maakt: ben je dan wel leuk en aantrekkelijk genoeg? Is dat herkenbaar?

Ik wil je meegeven dat het bij mannen en vrouwen inderdaad wat anders werkt, zoals je zelf al dacht. Mannen zijn heel visueel ingesteld en hun seksuele opwinding wordt vooral geprikkeld door beelden. Niet gek dus dat jij zo opgewonden kan raken van het lichaam van je vrouw. Vrouwen worden echter minder opgewonden van louter visuele beelden: bij vrouwen is de context (omgevingsfactoren en sfeer) van de seksuele stimulatie van groot belang voor de beleving van seksuele gevoelens. Daarbij is het voor een vrouw belangrijk om emotionele intimiteit, betrokkenheid en liefde te ervaren voorafgaand aan seksuele intimiteit. Ook niet gek dus dat jouw vrouw voornamelijk met emotionele zaken naar voren komt als jij haar vraagt wat jou aantrekkelijk maakt.

Seksuele aantrekking werkt dus grotendeels verschillen bij mannen en vrouwen en ik hoop dat die kennis je wat gerust stelt. Ik kan me wel voorstellen dat jij, vanuit jouw hechting, wat meer behoefte hebt aan lichamelijke koestering en fysiek contact. Je kunt hierover nog eens met je vrouw in gesprek gaan. Bespreek waar jouw behoeften liggen en dat jij seksueel geprikkeld kan worden bij louter het zien van haar lichaam. En ga dan samen ontdekken wat haar helpt om seksueel gestimuleerd te worden. Vindt ze je bijvoorbeeld vooral heel lief? Of juist heel stoer en mannelijk? Vindt ze het leuk als je een romantisch avondje verzorgt, of als je je waardering aan haar uit? Kijk eens of jullie dit kunnen onderzoeken, en je zult zien dat ze jou zeker aantrekkelijk vindt, maar wel op haar eigen - vrouwelijke - manier.

Veel succes gewenst! Mochten jullie er samen niet uitkomen of wat hulp kunnen gebruiken, kunnen jullie ook goed terecht bij een relatietherapeut of seksuoloog.

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut