Maak ik mij te druk?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Maak ik mij te druk?

door Becks » za 22 feb 2020, 09:01

Afgelopen 8 jaar heb ik af en aan contact gehad met een jongen. Als we elkaar spreken of zien is het altijd leuk tot dat het dat niet meer is.. de laatste jaren vaak omdat ik het dan afkapte omdat hij mij niet kon of wilde bieden wat ik wilde (stabiliteit, rust, serieuze relatie - Het begon allemaal toen we beide rond de 22-24 waren) Toch blijft de aantrekkingskracht er van beide kanten en heeft hij onlangs weer contact gezocht en hebben we een serieus gesprek gevoerd over wat onze verwachtingen zijn in het leven mbt een relatie en wat we beide graag zouden zien in de toekomst (met of zonder elkaar).

Hieruit kwam eigenlijk dat we hetzelfde willen, rustig leven, samen leuke dingen ondernemen, samen naar familie toe met verjaardagen, huisje boompje beestje zeg maar. So far so good.. we willen hetzelfde dus waarom gaan we het niet serieus proberen om iets op te bouwen samen.

En daar zit voor mij de crux, wat heeft hem (voor mijn gevoel) ineens zo doen omslaan? Daarnaast is de situatie waar hij nu in zit verre van ideaal, hij heeft geen vaste baan (afgelopen week wel sollicitatie gesprek gehad dus hopelijk is dit zsm opgelost) zijn rijbewijs is ingetrokken door een domme beslissing die hij heeft genomen, hij heeft geen eigen woonruimte, woont tijdelijk bij een vriend, nadat zijn woning is leeggeroofd.
Ondanks dat staat hij ontzettend positief in het leven waar ik dan ook wel weer bewondering voor heb.

Verder heeft hij aangegeven dat hij over 3 a 4 maanden weg moet waar hij nu woont omdat die vriend naar het buitenland gaat verhuizen. Hij wilde weten of hij dan bij mij terecht kon, mocht hij in de tussentijd niets gevonden hebben. Ik krijg het daar benauwd van, voor mijn gevoel zijn we pas ‘net’ echt begonnen ondanks dat we elkaar al wel lang kennen, maar niet op deze manier. Hij vindt het de normaalste zaak van de wereld want ja we kennen elkaar toch al zo lang, we vinden elkaar leuk en willen iets opbouwen, dus waarom niet.

Ik weet niet zo goed wat ik met de situatie aan moet, nu is mijn antwoord op samenwonen absoluut nee, ik vind dit echt te snel, maar voor m’n gevoel nu, is het dat over 3 maanden nog steeds. Daarnaast maak ik me ook druk over hoe mijn omgeving zal reageren, want wat als het over 3 a 4 maanden wel goed voelt, wat gaan zij er dan van vinden (mijn beste vriendin heeft een uitgesproken mening en ook al vaker dingen over hem gezegd en die vriendschap is me veel waard), hoe gaan m’n ouders reageren (met name m’n vader, want ja niemand is goed genoeg natuurlijk).. als ik hem probeer uit te leggen dat ik gewoon eerst wil kijken hoe het de komende maanden gaat en hoe mijn gevoel nu is, lijkt het alsof hij het niet begrijpt, omdat hij anders denkt ‘als jij in mijn situatie zat mocht je meteen hierheen komen’.

Maak ik mij nou echt te druk om de situatie?
Becks

Re: Maak ik mij te druk?

door Beheerder » di 17 maart 2020, 13:29

Beste Becks,

Ik kan mij voorstellen dat je op dit moment in een lastige situatie zit. Je geeft aan dat deze jongen jou voorheen nooit heeft kunnen bieden wat je zocht, maar dat hij nu is om geslagen. Ik snap dat je je afvraagt hoe dit ineens heeft kunnen gebeuren. Uit het gesprek wat jullie samen gevoerd hebben, laat hij dit blijken. Jullie hebben allebei dezelfde kijk op de toekomst nu. Hij is natuurlijk ook wat ouder dan 8 jaar geleden, dat heeft natuurlijk ook invloed op de manier hoe hij nu naar de toekomst kijkt.

Op dit moment zit de situatie van hem niet echt mee. Je geeft aan dat je het wel knap vindt dat hij op een hele positieve manier in het leven staat nu. Je maakt je voornamelijk meer zorgen over de vraag of hij bij jou mag intrekken over 3 a 4 maanden en hoe anderen daar over denken. Je antwoord is duidelijk nee. Hij begrijpt jou niet in deze situatie. Ik snap dat het voor nu zeker wat vroeg voelt, je wil dit niet overhaasten. Daar is zeker niets mis mee!

Hoe denk je zelf over de dingen die jouw omgeving heeft gezegd over deze jongen? Het is voornamelijk belangrijk wat jij vindt van hem! Jouw vriendinnen en ouders vinden het belangrijk om jou gelukkig te zien. Misschien moeten ze eerst aan de situatie wennen, maar uiteindelijk zullen ze dat doen.

Het is hierin belangrijk dat je je eigen grenzen stelt. Mocht je hier meer over willen praten, kan je altijd even contact opnemen met mij. Je kan mij bereiken op 085 401 47 21 of je kijkt op onze site: www.psyned.nl. Ik help je graag mee.

Waar je ook voor kiest, ik wens je in ieder geval heel veel succes!

Hartelijke groet,

Melissa
(Team PsyNed)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut