Ik maak me relatie stuk

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik maak me relatie stuk

door Probleem89 » wo 17 jan 2018, 04:12

Hoi,

Ik ben een man van 28 en heb al 4 jaar een relatie met mijn vriendin.
Hierin ben ik wel gelukkig, maar toch presteer ik het om de relatie in gevaar te brengen.
Tot 3 keer toe probeer ik met andere af te spreken om wat te gaan doen (erotisch/spannends).
Alleen als me vriendin er achter komt word ze boos (logisch) en besef ik pas wat ik heb gedaan.
Ik probeer me zelf af te vragen waarom ik dit heb gedaan, maar kan geen reden bedenken.
Uiteraard wil ik me vriendin niet verliezen, maar dat ben ik jammer genoeg dat wel aan het doen.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit niet meer zal doen. Ik moet mezelf steeds weer aan dezelfde steen stoten om te beseffen dat het niet goed is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes.
Probleem89

Re: Ik maak me relatie stuk

door Team PsyNed » di 23 jan 2018, 09:24

Beste Probleem 89,

Wat dapper dat je hiervoor om hulp vraagt en wat ontzettend naar dat je er steeds pas zo laat achter komt dat je de verkeerde stap hebt gezet.

Wat de reden is dat je steeds op zoek lijkt te zijn naar erotiek/spanning ondanks dat je in een relatie zit, kan ik op basis van jouw verhaal natuurlijk lastig zeggen. Over het algemeen zien we vaker dat er sprake is van een vorm van bindingsangst, en daardoor (on)bewust de relatie gesaboteerd wordt. Echter kan het ook uit een totaal andere hoek komen, bijvoorbeeld vanuit een soort 'verslavingsgevoel' of vanuit impulsiviteit.

Hoe het ook zij, om het eerder te stoppen, moet je eerst op zoek naar de reden dat je dit gedrag blijft vertonen. Je kunt dit heel goed uitzoeken samen met een psycholoog. Mocht je dit graag willen, kan je altijd even met Psyned bellen voor meer informatie.

Je hebt gelukkig de eerste stap al gezet, en dat is de moeilijkste: een probleem erkennen en hulp vragen.

Sterkte en succes!

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut