Ik maak me zorgen om gedragingen van vriendin

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik maak me zorgen om gedragingen van vriendin

door Bjorn » vr 15 mei 2015, 20:50

Geachte heer, mevrouw

Mijn vriendin van 26 is een super lieve meid. Ze geeft mij veel liefde en het voelt erg bijzonder met haar.
Ze is ook erg intelligent, gevoel voor humor, sensitief, werkte in de psychiatrie. Met haar is het zo intens dat ik echt hoop dat ondanks de problemen er een duurzame relatie met haar inzit.
Ik maak mij echter zorgen om bepaalde gedragingen van haar, zoals het slecht grenzen stellen naar andere mensen wanneer nodig, zoals mensen die slechte bedoelingen hebben, ze gelooft vrijwel alles en ziet in bijna iedereen het goede. Op haar werk zat ze wel in een zelfverzekerde rol waarin ze duidelijk grenzen kan stellen. Ze werkte nota bene op een high care afdeling met om het zo maar te benoemen de wat zwaardere gevallen.
Vroeger heeft ze veel liefde gemist. Bijvoorbeeld geen knuffels van zowel haar vader als haar moeder. Ook is ze licht lichamelijk mishandeld en geestelijk, wat zich uitte in geen liefde en veel negatieve aandacht, geen waardering en bevestiging als ze iets goed deed. Ze komt tevens uit een vrij streng gereformeerd milieu.
Op haar 10de wilde een vriendinnetje met haar seksueel experimenteren, zogenaamd scharen met ondergoed. Ze vond dit aan de ene kant fijn, keek tegen dit meisje op zonder dat er aantrekkingskracht was maar ze heeft ook om deze ervaring moeten huilen...
Op haar 14de kreeg ze haar eerste vriendje en is eigenlijk nooit alleen geweest, ging een relatie uit dan voelde ze zich zo verlaten dat ze al gelijk weer een nieuwe relatie opzocht.
Ze paste zich ook in hoge mate aan haar vorige vriendjes aan, liet (seksueel) grensoverschrijdend gedrag in een relatie teveel toe. Ze nodigde ook een keer een jongen uit die haar thuis aan heeft gerand toen ze 25 was. Ze heeft hem de deur weten uit te werken met schreeuwen en schoppen. Toch liet ze deze jongen na een paar maanden gewoon weer in huis nadat deze jongen spijt betuigd had via de app.
Ze is ook wel eens weggeraakt als een gebeurtenis haar trickerde naar het verleden. Dan staarde ze in het niks en liep het slijm uit haar mond, een snelle ademhaling. Bij mij heeft ze dit 1 keer gehad nadat ik na een woordenwisseling een vriendin belde waar ze wel eens jaloers op was omdat ik met deze dame gedate heb. Ze zegt dat dit voortkwam uit angst om de controle en daarmee mij te verliezen.
Ze voelde zich daarna zo afgewezen dat ze in een soort trance schoot zoals ik omschreef. Kan dit door misbruik komen? Ze is nooit zwaar mishandeld, wel het gemis van liefde en tikken van haar vader en aldus het gemis van ouderlijke liefde. Het bedrijf van haar ouders ging altijd voor. In plaats van liefde kreeg ze spullen, paarden etc.

Ze liet zich door mannen inpakken die haar overrulden en de juiste aandacht gaven, zelfverzekerd waren, het was een opvulling, vlucht voor haar.
Ze viel ook een tijdje op een stuk oudere ´´vaderfiguur mannen´´.
Ook liet ze in seksueel contact met mannen dingen toe die ze eerst opwindend dacht te vinden maar waar ze ook naderhand verdrietig om was.
Ze ziet ook in iedere man, ook al is dit een fout type het goede, in het algemeen praat ze gedrag snel goed ook als dit schadelijk voor haarzelf was.
Ze was ook totaal niet kritisch in welke mannen ze toeliet, ondanks dat ze prachtig is, ze ziet dat zelf niet zo..ze weet het rationeel wel maar voelt dit niet zo.
Dit doet mij verdriet maar het geeft mij ook het gevoel dat iedere man haar kan inpakken, sterker nog het is een keer gebeurt dat een man haar complimenten gaf toen ze met mij mee was met zaken. Ze kleurde en vergat de omgeving om zich heen voor even, zelfs mij terwijl we weg moesten naar een andere zakelijke klant. Ze zei later dat ze zich even toeschouwer voelde van de situatie en zich verplicht voelde om met deze man te praten, naast het feit dat het compliment haar een goed gevoel gaf.

Bij mij gaat ze nadenken over haar verleden, ze ziet nu veel in, ze wordt sterker en leert zichzelf duidelijk beter kennen. Echter ik merk dat de littekens bij haar diep zitten in uiteenlopende zaken. Ze durft soms niet goed voor haar mening uit te komen of praat tegenstrijdig.
Bij mij thuis is ze veel meer bij zichzelf dan alle prikkels die buiten op haar af komen, het komt regelmatig voor dat ze zoveel buitenshuis laat binnenkomen. Een dag in een omgeving met veel mensen en ze is erg moe van alle prikkels.

Zo deed ze zelfs vaag over het feit of ze al dan niet op vrouwen kan vallen, d.w.z. seksueel gezien. Kan de ervaring op haar tiende meespelen?
Als ik soms wat geirriteerd reageer denkt ze al snel dat ik erg boos ben. Naderhand zegt ze dan: mijn vader deed ook altijd zo. Als ik een keer boos ben wordt ze snel angstig, dan bedoel ik een ruzie die in iedere relatie wel eens voorkomt.
Haar ouders hebben haar ook nooit echt losgelaten tot voor kort, haar vader behandelde haar als een meisje van 16, voor haar moeder was ze meer een hulpverleenster omdat de relatie van haar ouders niet goed is, nooit geweest zo zegt ze ook.

Al met al heeft ze een super lieve kern, intelligent, sensitief, zorgzaam maar ik vraag mij sterk af hoe sterk haar identiteit is en hoe ik haar kan helpen zichzelf beter te leren kennen behalve haar veel liefde te geven.
Ik weet dat oude referentiekaders kunnen veranderen maar merk dat haar soms vaag lijkende identiteit mij onzeker maakt, ik wil haar graag begrijpen maar ze lijkt zichzelf vaak niet te begrijpen.
Toch is er een sterke aantrekkingskracht in verschillende opzichten tussen ons en voelt het meestal erg fijn.

Hoop dat jullie wat advies kunnen geven. Het zou mij ook wat rust geven naast het feit dat ik er graag op de juiste wijze voor haar wil zijn.
Bjorn

Re: Ik maak me zorgen om gedragingen van vriendin

door Therapie Utrecht » vr 22 mei 2015, 09:58

Beste Bjorn,

Het klinkt alsof je erg veel op je vriendin geeft en je zorgzaam richting haar opstelt. Uit je verhaal begrijp ik dat ze niet zo sterk in haar schoenen staat en het moeilijk vindt om haar eigen grenzen aan te geven. Hoewel je misschien wel een helpende hand kan bieden, is het vooral belangrijk dat ze zelf aan de slag gaat. Als je vriendin het wilt, kan ze zichzelf beter gaan leren kennen en aan haarzelf gaan werken. Waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgt en beter haar grenzen kan aangeven. Ze kan hiermee aan de slag met tips of opdrachten die op internet te vinden zijn, of jullie kunnen kijken of jullie hier een boek over kunnen vinden. Als ze merkt dat ze hier toch wat meer begeleiding bij wilt, kan ze hiervoor heel goed terecht bij een psycholoog of therapeut. Op die manier kan ze aan haar zelfvertrouwen werken, en ook oefenen met haar grenzen aangeven.
De rol die jij hierin kan spelen is, wanneer ze dit prettig vindt, helpen met de informatie/oefeningen opzoeken of helpen een psycholoog of therapeut te zoeken. Ook lijkt het mij goed dat jullie proberen zoveel mogelijk open te communiceren. Wanneer jij haar bijvoorbeeld kwetst, kan je uitleggen waarom je bepaalde dingen zegt/doet en kan zij uitleggen op wat voor manier dat haar kwetst. Verder leg ik de nadruk op begrip tonen, het klinkt alsof je hier zelf al goed mee bezig bent!

Succes!

Met vriendelijke groet,
Irma
Therapie Utrecht

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut