maakt deze relatie een kans?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

maakt deze relatie een kans?

door Cracotte » za 24 feb 2018, 11:51

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik iemand ontmoet met wie ik een mentale klik had. Ik ben van middelbare leeftijd, gescheiden en wil graag opnieuw beginnen. Deze vriend heeft ook ASS maar mijn zoon heeft ook ASS en mijn ex had het ook, dus ben er mee vertrouwd. Hij is er erg open over en daardoor kunnen we daar goed over praten. Maar...de mentale klik is bijzonder, we kunnen echt over alles praten, we hebben geen taboes, zijn heel open naar elkaar en we praten enorm veel als we bij elkaar zijn en we hebben heel veel gemeenschappelijk, dezelfde opvattingen over politiek, religie, normen en waarden, we hebben beiden een zoon met een handicap, enz. Maar ik voel nog steeds geen fysieke aantrekking voor hem. Ik dacht dat dat misschien nog wel zou komen omdat we verder zo goed klikken, maar tot nu toe helemaal niet. Hij wilde me al vrij snel knuffelen en een kus geven, maar ik kon het niet hebben en heb dat ook gezegd en dat moeten terugdraaien. En ik kan het nog steeds niet hebben of het doet me niks als hij me toch eens vastpakt. Bij mijn ex en een eerdere vriend was dat er wel. Ik zit nu enorm te twijfelen of dit kans maakt als een relatie of we dit als een goede vriendschap moeten bekijken, kan zoiets nog groeien, moet ik gewoon geduld hebben, is dit een leeftijdsgebonden iets? Hij is fysiek ook helemaal niet waar ik van hou, ik hou van slank omdat ik dat zelf ben, een goed voorkomen met eigen stijl, hij heeft een stevige buik en komt sjofel over en ook dat helpt niet.
Cracotte

Re: maakt deze relatie een kans?

door Team PsyNed » ma 12 maart 2018, 14:01

Beste Cracotte,

Wat fijn om te horen dat je zo een bijzondere klik hebt met iemand. Het klinkt voor mij alsof jullie elkaar volkomen begrijpen en een intieme band hebben. Dat is iets wat je moet koesteren. Wat betreft zijn ASS vind ik het heel mooi om te horen dat je daar goed mee om kan gaan en vertrouwd mee bent.

Wat moet het dan lastig zijn voor je om te merken dat je je niet fysiek voelt aangetrokken tot hem. Ik lees ook dat je afstand hebt genomen als het gaat om intiem contact. Goed dat je kan aangeven wanneer iets niet fijn voelt bij hem. Omdat jullie zo goed met elkaar kunnen praten en je je zo open kan stellen bij hem denk ik dat je dit ook met hem zou kunnen bespreken. Als een gesprek aanknopen natuurlijk iets is waar jij je goed bij voelt.

Wat je vaak hoort is dat fysieke aantrekking kan groeien. Dat het belangrijk is om eerst een mentale klik met iemand op te bouwen en dat daarna pas de fysieke aantrekking ontstaat. Je geeft ook aan dat hij een ander type is dan waar jij normaliter op zou vallen. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat het iets langer duurt tot je andere gevoelens voor hem zal voelen.

Het is lastig voor mij om aan te geven of deze relatie een kans van slagen heeft. Je kan jezelf de vraag stellen hoe lang je bereid bent te wachten op het punt dat je je wel fysiek aangetrokken zal voelen. Jezelf die vraag stellen is ook belangrijk voor je partner. Het kan best zijn dat hij merkt dat jij je anders gedraagt en geen intiem contact wil. Daarom wil ik je adviseren om jezelf die vraag te stellen en hem een eerlijke kans te geven.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Savannah
Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut