Man mist iets in huwelijk

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Man mist iets in huwelijk

door Broho » ma 06 mei 2019, 18:49

Ik ben een kleine 10 jaar samen met mijn man, waarvan bijna 4 jaar getrouwd. We zijn allebei nog vrij jong (begin 30), maar hij heeft recentelijk aangegeven dat hij 'iets mist' in de relatie. Hij wil niet uit elkaar, maar hij geeft wel aan dat hij niet kan leven met dit gevoel 'iets te missen'.

Wat hij precies mist, weet hij niet. Hij heeft het vooral over het missen van spanning en vonken, maar weet ook niet hoe we dat terug kunnen brengen in onze relatie. We hebben dit uitgebreid besproken, waarbij ik ook heb gevraagd of hij dan seksuele relaties wil met andere vrouwen. Hij zei dat het hem wel iets leek maar dat hij ook wist dat dit niet de oplossing was. Hij vindt vooral 'dat alles zo normaal is geworden'. Een ander punt is dat ik het meeste initiatief neem op seksueel gebied, maar hij me vaak afwijst. Hij geeft aan wel meer seksuele spanning te ervaren bij andere vrouwen. Als ik hem vraag of hij me onaantrekkelijk vindt, zegt hij dat hij me wel heel aantrekkelijk vindt.

Het lastige is alleen dat ik niet weet wat we dan moeten veranderen. We hebben geen kinderen, laten elkaar behoorlijk vrij. Gaan geregeld los van elkaar op vakantie, maar brengen wel veel tijd samen door. We kunnen goed overweg met elkaars vrienden, maar spreken ook geregeld af zonder elkaar. Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat onze relatie ijzersterk was en ik was dan ook enorm aangedaan toen hij dit ineens vertelde. Hoe kunnen we er achter komen wat er mist? En hoe kunnen we er voor zorgen dat dit gevoel minder wordt bij hem?
Broho

Re: Man mist iets in huwelijk

door Beheerder » di 07 mei 2019, 13:09

Beste Broho,

Wat een lastige situatie! Je man geeft aan iets te missen in de relatie, maar wil niet uit elkaar. Zoals ik het lees hebben jullie hier al eens goed over gesproken. Je hebt gevraagd of hij seksuele relaties wil met andere vrouwen, maar daar ziet hij geen oplossing in. Na 10 jaar worden veel dingen inderdaad gewoon en is de spanning misschien meer af van bepaalde dingen. In het begin gaan veel dingen vanzelf, waar nu aan gewerkt moet worden. Wanneer het vertrouwd voelt in een relatie, is het logisch dat de spanning op seksueel gebied minder wordt. Bij onbekende vrouwen zal de spanning daarom ook hoger zijn. Wellicht kunnen jullie op seksueel gebied wat nieuws proberen.

Jullie zouden eens kunnen praten met en seksuoloog. Een seksuoloog kan jullie helpen door middel van gesprekken, adviezen en huiswerk opdrachten om de spanning weer terug te krijgen. Wellicht is dit het geen wat je partner mist in jullie relatie. Ik werk zelf ook samen met psychologen die relatietherapie doen en ervaring hebben op het gebied van seksualiteit. Je kan altijd een kijkje nemen op onze site, www.psyned.nl. Als je liever hebt dat ik even met je mee kijk, wil ik dit ook graag doen! Bel dan even naar 085 401 47 21.

Ik hoop dat jullie hier samen uit komen!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut