Mijn man is verliefd op een ander

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn man is verliefd op een ander

door Anna-Lee » do 15 feb 2018, 10:43

Mijn man en ik zijn 21 jaar bij elkaar en hebben 2 zonen van 12 en 14 jaar.
In onze relatie is eerder vreemdgaan voorgekomen en daar zijn wij toe sterker uit gekomen maar deze keer lijkt het anders.
Mijn man heeft zo'n 7 weken geleden toegegeven verliefd te zijn op een ander en dat dit al zo'n half jaar aan de gang is.
Ook zij is verliefd op hem.
Achteraf heb ik ook al een half jaar een onderbuik gevoel gehad dat er iets niet klopte, ik was er soms echt ziek van, maar ik had geen bewijs en dacht dat ik gek was.
Hij twijfelt aan zijn gevoelens voor mij en zegt dat hij veel van mij houd maar meer als zijn beste vriendin.
Hij was niet op zoek naar iets nieuws, het is hem overvallen.
Hij verteld mij dat zijn gevoel voor mij al wat was verminderd voor hij verliefd werd en geen idee heeft hoe dat kwam. Onze relaties was altijd goed, we zijn een goed team, weinig ruzie,kunnen goed praten en we geven elkaar de vrijheid om eigen dingen te doen.
Hij slaapt inmiddels op zolder om afstand en rust te nemen.
Er is geen intimiteit meer en slechts af en toe een knuffel of kus omdat hij mij geen valse hoop wil geven.
Hij zegt een super gezin te hebben, maar de verliefdheid heeft hem aan het twijfelen gebracht.
Hij wil het graag alles oplossen tot ieders tevredenheid...
Hij vind het moeilijk met de situatie om te gaan en vind het vooral allemaal verschrikkelijk voor mij.
Ik heb hem gezegd dat ik hem de tijd en ruimte wil geven om zijn gevoel uit te zoeken en probeer ook afstand te nemen, al wonen we in een huis..
Ik besteed meer tijd en aandacht aan mezelf, mijn uiterlijk, vrienden en hobby's.
Ik zorg goed voor mezelf om deze situatie het hoofd te kunnen bieden en er te zijn voor mijn kinderen.
Ik hou nog steeds heel veel van hem en wil er alles aan doen om de relatie te redden, al kan ik niet zo veel doen op dit moment.
Ik lees veel om inzicht te krijgen in hoe mannen denken en hoe om te gaan met de situatie, maar er staan veel verschillende dingen op internet.
Mijn vrienden en familie (en zelfs mijn man) vinden het heel knap hoe ik met de situatie omga en prijzen mij de hemel in maar snappen soms niet dat ik hem niet de deur uit zet.
Ik vind echter dat,zeker zo'n lange, relatie in voor en tegenspoed is.
En dat als ik hem hard weg duw dit alleen averechts werkt.
Ik wil hem op deze manier laten zien wat hij mist als hij weg zou gaan en hem serieus nemen in de moeilijke tijd die hij heeft.
Echter, als ik nu naar mijn onderbuik gevoel wil luistern is er niks en voel ik mij eigenlijk best goed.
Ik denk namelijk dat hij uiteindelijk niet weg zal gaan en wacht tot er voor hem gekozen gaat worden.
Ik denk dat het uiteindelijk goed komt maar bereid me toch voor op het ergste, just in case...
Hoe hij het heeft aangepakt verdient niet de schoonheidsprijs maar hij heeft er niet voor gekozen om zich zo te voelen.
Mijn vragen zijn eigelijk:
-Wat doe ik goed?
-Wat kan beter?
-Hoe lang moet ik hem de tijd geven om een beslissing te maken?
-Zijn er mensen met dezelfde ervaring?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie reactie
Anna-Lee

Re: Mijn man is verliefd op een ander

door Team PsyNed » di 20 feb 2018, 09:00

Beste Anna-Lee,

Allereerst wil ik mijn complimenten geven voor hoe je je opstelt in deze situatie, ik denk niet iedereen hier zo goed mee om zou kunnen gaan. Uit je verhaal begrijp ik dat jouw partner heeft aangegeven nu een aantal maanden gevoelens te hebben voor een andere vrouw. Ik kan me voorstellen dat dit vreselijk voor je was om te horen, ook al had je al het gevoel dat er iets aan de hand was.

Je geeft aan dat jouw partner zijn gevoelens al waren verminderd voordat hij verliefd werd op een andere vrouw. Dit is iets wat we vaak zien; de partner ontdekt dat er gevoelens ontstaan voor een ander, en realiseren zich dan dat er eigenlijk al langere tijd twijfels waren over zijn of haar huidige relatie. Om antwoord te geven op één van jouw vragen; dit is inderdaad iets wat veel voorkomt. Zoals jouw partner ook aangeeft; de gevoelens zijn hem overkomen, hij was niet op zoek naar iemand anders. Hoe verdrietig het ook is, het is helaas wel zo dat gevoelens zomaar kunnen ontstaan.. Dit maakt het natuurlijk niet beter of makkelijker.

Je hebt hem laten weten dat je hem op dit moment de tijd en ruimte zal geven om hem na te laten denken over zijn gevoelens. Ik denk dat het in deze situatie vooral belangrijk is dat je jezelf de vraag stelt hoe lang je hem die tijd wil geven, en hoe lang je bereidt bent om in die onzekerheid te blijven wachten. Ik kan me namelijk voorstellen dat die hoop en onzekerheid waar je mee zit, veel effect hebben op hoe je je voelt.

Wanneer je merkt dat je het toch lastig vindt om met deze situatie om te gaan, is het misschien een idee om hier met iemand over te praten. Een psycholoog of relatietherapeut kan je hier namelijk de handvatten voor geven. Je zou zelfs kunnen overwegen om dit samen met je partner te doen, als hij hier voor open staat.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en succes in deze onzekere periode!

Hartelijke groet,

Renée
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: Mijn man is verliefd op een ander

door Anna-Lee » do 22 maart 2018, 09:56

Sorry voor de late reactie.
Hartelijk dank voor uw reactie op mijn vragen.
Ik wacht tot hij een beslissing neemt. Elke keer als hij het even niet weet vraagt hij mij een beslissing te nemen en in dit geval pas ik daar voor.
Hij heeft dit ‘veroorzaakt’ dus hij mag het ook ‘oplossen’.
Het is makkelijk voor hem als ik een keuze maak en ik wil niet achteraf horen dat ik uit elkaar wilde.
Dat wil ik namelijk niet.
Ik heb niet het idee dat ik mijzelf op deze manier te kort doe wantdeze aanpak past bij mij.
Werkt het niet dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik het op mijn manie heb gedaan.
Ik heb geen haast, heb al 2 mooie kinderen en geen kinderwens meer.
Anna-Lee

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut