Mijn partner is uit huis gegaan maar wilt wel mee in therapi

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn partner is uit huis gegaan maar wilt wel mee in therapi

door Malders66@gmail.com » zo 03 feb 2019, 19:09

Hallo.
Ik ben een vrouw van 53 jaar en ben/was 35 jaar samen met mijn partner. Door mijn moeilijke karakter en verlatingsangst heb ik hem nooit los kunnen laten om alleen leuke dingen te doen. Hij wilde wel eens naar de film met een vriend of uit gaan, maar ik maakte daar altijd een drama van en bij ruzies praate ik dan wel een hele week niet. Afgelopen december viel weer zoiets voor. Iemand belde op zondag middag om samen te gaan sqaushen, daarvoor moest hij eerst nog een uur rijden van onze woonplaats af. Hij ging dus om 4 uur weg en kwam om 12uur snachts thuis, eigenlijk zou dit moeten kunnen maar ik was echt boos omdat hij niets had laten horen en bij thuiskomst heb ik echt hele gemene dingen gezegd die hem echt pijn hebben gedaan, daarbij heb ik de gehele week geen woord meer gezegd. Dit was voor hem de laatste druppel en heeft, zonder erover te praten, voor zichzelf alles op een rijtje gezet en daarbij kwam 't feit dat hij al jaren liever alleen dingen wilde doen maar dit niet durfde omdat ik dan boos zou worden en hij durfde niet meer naar huis om de stress van ruzie te ontlopen, dit alles bij elkaar heeft hem gebracht bij 't feit dat hij de knoop heeft door gehakt en naar een hotel is gegaan, nu 3 dagen later heeft hij mij verteld dat hij 't heerlijk vind zo vrij en dat hij niet meer van mij houdt. Hij heeft mist mij wel maar dat hoort erbij zegt hij. Hij is echter wel bereid om samen in therapie te gaan om te kijken of er toch nog iets te redden valt en hij toch weer van mij zou kunnen houden.
Nu had ik al jaren geleden naar een therapeut moeten gaan voor dit probleem van mij zodat ik hier aan kon werken, maar dacht ik kom er wel uit, helaas is dit dus niet 't geval geweest en nu heb ik mijn / ons leven verwoest.
Heeft het wel zin om nog in therapie te gaan samen als hij toch al voor zichzelf heeft besloten dat hij niet meer van mij houdt, en niet meer thuis wilt wonen. ondanks dat toch wel samen naar een therapeut te gaan.
Ik weet dat dit helemaal mijn schuld is, maar ik houd nog steeds heel veel van hem en wil hem niet kwijt.
Alvast bedankt.
Groetjes monique
Malders66@gmail.com

Re: Mijn partner is uit huis gegaan maar wilt wel mee in therapi

door Team PsyNed » di 12 feb 2019, 09:58

Beste Monique,

Allereerst bedankt voor je bericht. Ik hoop je vragen te kunnen beantwoorden en je een eindje op weg te helpen.

Na een lange relatie kan het soms erg lastig zijn om je eigen patronen in te zien, maar als ik jou zo hoor ben je, je hier heel erg van bewust. Dit is echt een kracht en een goed punt. Juist het feit dat je, je hier zo bewust van bent kan jouw helpen om deze patronen te verbreken.

Je geeft aan dat jouw partner eigenlijk al direct aangeeft niet meer van jou te houden en niet meer thuis wilt wonen. Na zo'n lange relatie kan ik mij moeilijk voorstellen dat dit echt het geval is. Wel kan ik mij inbeelden dat als hij na 35 jaar nu even vrijheid heeft dit als een enorme verademing voor hem kan voelen. Echter, hoeft dit natuurlijk niet te betekenen dat hij helemaal niet meer van jou houdt.

Daarom denk ik ook dat het juist heel erg fijn zou zijn om samen in therapie te gaan. Zo kunnen jullie elkaars behoeften duidelijk krijgen om te zien of er nog een mogelijkheid is om hier samen uit te komen.

Als ik je kan helpen in het vinden van een goede psycholoog of relatietherapeut, bel mij gerust even! Ik ben bereikbaar op het nummer 085-4014721. Hopelijk heb ik je zo iets op weg kunnen helpen en je vraag kunnen beantwoorden.

Veel succes!

Veerle
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut