Is mijn vriend een moederskindje? Te hechte band in gezin?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Is mijn vriend een moederskindje? Te hechte band in gezin?

door Pycia » za 29 aug 2020, 21:00

Hallo,
Ik wil je mening weten of mijn vriend is een moederskindje en of ik boos kan zijn over dergelijke dingen .
We zijn samen anderhalf jaar. De problemen begonnen toen we gingen half jaar geleden samenwonen. Ik weet niet of band van mijn vriend met zijn gezin is "te hecht" of ik overdrijf.
Toen moesten we huis inrichten, nieuwe spullen kopen enzo, moest hij advies van zijn ouder vragen want "ze zijn ouder, ze hebben dus ervaring". Heb aan hem vaak uitgelegd dat dat niet nodig is en dat kunnen we zelf wat uitkiezen zonder 3de personen. Elke ding wat moeten we voor huis kopen, bespreekt hij ook met moeder en vraagt haar advies Ik snap het, dat kan natuurlijk advies vragen, maar ben ook boos want ik denk dat dat onnodig is, elke ding met zijn moeder bespreken. Bbq kopen? Hij appt naar ouders. Gordijnen kopen? Hij appt naar ouders. Nachtkasten kopen? Hij appt naar ouders. Iets nieuw gekocht? Hij appt naar ouders. Elke dag praat hij veel met moeder en vader. Tijdens half jaar elke ruzie tussen ons moest hij aan moeder vertellen. Appen of gelijk bellen en alles zeggen Ik vind dat vervelend, ik denk dat problemen tussen ons moeten we toch zelf oplossen? Zijn moeder ziet in dat niks slecht, dat verteld hij gewoon alles, dat ze hebben gewoon echt hechte band. Nu even niet meer, maar vroeger moest hij echt elke week naar zijn ouders Hij mist nog steeds erg naar ouders terwijl is hij 28 jaar oud. In half jaar tijd had hij met zijn moeder over mij en mijn dochter geroddeld, over alles. Had berichten in zijn telefoon gelezen. Zijn ouders weten gewoon alles over ons leven. In mijn gevoelens hebben we geen prive. Er waren ook een paar situaties die me het gevoel gaven dat ik word nooit belangrijker dan zijn gezin. Deze jaar mochten we voor het eerst mijn verjaardag vieren (we hebben toch uiteindelijk gevierd), maar echter wilde hij op dit dag met zijn zusje en ouders naar een concert gaan (zonder mij). En hij wist dat verjaardag is altijd bijzonder dag voor mij. Ik heb in het kort en algemeen beschreven. Ik heb mening van iemand anders nodig want door mijn boosheid op zulke dingen ik zie dat niet meer zitten met hem. Maar ja, heb ik hier wel gelijk? Of ik overdrijft?
Groeten,
A.
Pycia

Re: Is mijn vriend een moederskindje? Te hechte band in gezin?

door Beheerder » wo 14 okt 2020, 07:35

Beste Pycia,

Ik kan me voorstellen dat de situatie waarin je zit, je veel frustraties oplevert. Zoals je beschrijft, begrijp ik dat je zelf vrij zelfstandig bent en jouw vriend het tegenover gestelde is. Dat is soms lastig om daarmee om te gaan. Ik lees dat je al vaak tegen hem hebt gezegd dat je niet om elk ding advies hoeft te krijgen van zijn ouders. Wat reageert hij op het moment dat je dit aangeeft? Heb je ook aangegeven wat het met je doet?

Ik zou jullie aanraden om dit te bespreken bij een relatietherapeut, zodat jullie samen in behandeling kunnen. Het is niet zo dat één van jullie twee goed of fout is, het gaat erom dat jullie elkaar leren begrijpen. Ik denk ook dat wanneer jullie elkaar begrijpen, er minder frustraties zullen zijn, omdat je weet waar de gedachtegang van je partner vandaan komt.

Als je het fijn vindt kan ik met je meekijken naar een relatietherapeut die jullie hierbij kan helpen. Je mag mij altijd even bellen op 0854014721. Als je liever zelf even een kijkje wil nemen om te zien of er iemand tussen zit waar je in behandeling wil, kan je even kijken op www.psyned.nl.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes!

Hartelijke groet,

Team PsyNed
(Melissa)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut