Ik zit vier jaar in een relatie met mijn vriend. Wij zijn allebei nogal vurig, eigenwijs en koppig. We hebben vaak gezeur om kleine dingetjes. We gaan er vaak zo diep op in dat het uitloopt op een grote ruzie. We zijn twee keer uit elkaar geweest (periodes van 4 en 2 maanden). Na de tweede breuk zag ik het opeens heel anders. Ik voelde toen pas dat ik echt de rest van mijn leven met deze jongen wilde delen, ik wist het zeker en ik wilde er alles voor doen. Ik ging aan mijzelf werken en ik wilde niet meer zulke "kinderachtige" ruzies maken. Ondertussen kreeg mijn vriend thuis problemen met zijn ouders. Hij had het mij niet eens verteld (terwijl het al een jaar gaande was) ik was zeer teleurgesteld, maar ik wilde hier niet op ingaan omdat die jongen al genoeg aan zijn hoofd had. Ik probeerde hem te steunen, ik probeerde minder druk op hem te leggen door het gezeur te beperken en door soms mijn frustaties op te kroppen. Tot ik me op een gegeven moment onbelangrijk en onzeker begon te voelen. Ik wilde hem uitleggen en duidelijk maken waar ik mee zat, maar dat beschouwde hij per direct als gezeur. Ik begrijp heel goed dat hij veel aan zijn hoofd heeft door de thuissituaitie en ik doe echt mijn best om hem te steunen, maar soms moet ik ook even mijn gevoelens op tafel leggen, omdat ik op een gegeven moment echt niet meer lekker in mijn vel zat. Hierdoor kregen wij weer regelmatig ruzie. Hij vindt dat ik alleen maar zeur en op alle details let en ik voel me machteloos en onbegrepen. Ik wil alleen maar dat er naar mijn gevoelens geluisterd wordt en dat er rekening mee gehouden kan worden. Na de laatste ruzie heeft hij de hoop opgegeven. Mijn vriend denkt dat een liefde- en vredevolle relatie er niet in zit. We hebben echter ook wel onze goede tijden. Als het goed gaat tussen ons, dan gaat het ook echt fantastisch en hebben we alles voor elkaar over, dat is precies de relatie die ik wens te hebben. Maar als het slecht gaat, dan wordt de hoop heel snel opgegeven van zijn kant en heeft hij er geen zin meer in of ziet hij ons niet veranderen in de omgang met elkaar. Ik kijk er echter anders tegenaan nu. Ik besef dat het tijd nodig heeft om aan eigenschappen te werken, men kan niet van de een op de andere dag veranderen. Ik geloof dat we moeten doorbijten in slechte periodes, we horen er voor elkaar zijn in zowel goede als slechte tijden. Het zal niet altijd rooskleurig gaan, soms moet er even wat meer moeite gedaan worden om tot een goed resultaat te komen. Maar mijn vriend ziet het niet meer zitten, hij kan en wil het niet meer proberen. Wat moet ik hiermee doen? Accepteren dat wij echt niet bij elkaar passen en dit allemaal achter mij laten of moet ik het een keer niet snel opgeven en doorbijten? Ik heb me namelijk nog nooit zo zeker gevoeld in de liefde. Ik zie echt een toekomst met mijn vriend, alleen weet ik niet hoe ik hem kan laten inzien dat als er sprake is van echte liefde, dat wij soms moeten doorbijten om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen. De liefde is er zeker wel van beide kanten, hij ziet alleen geen andere optie meer.
Zoek je een goede relatietherapeut in Delft? Kijk dan even op: Relatietherapie Delft