Mijn vriend is Jehovah Getuige

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn vriend is Jehovah Getuige

door Nathalie1290 » do 06 jul 2017, 20:01

Ik ben een vrouw van 19 jaar en heb een vriend die Jehovah Getuige is. Hij is opgegroeid in een familie waarbij zijn ouders en broers ook Jehovah Getuigen zijn. Wij zijn begonnen als hele goede vrienden en het is stapje bij beetje steeds gaan neigen naar een relatie. Hoewel ik wist dat hij gelovig is en een relatie wel mogelijk zou zijn maar het is wel een lastige situatie omdat ik niet gelovig ben opgevoedt.

Wij hebben in het verleden al wel eens geprobeerd om terug te gaan naar vrienden maar dit is na één dag al mislukt. Ik merk dat ik steeds verliefder ga worden en kan me nu niet meer voorstellen om zonder hem te leven omdat wij bijna altijd bij elkaar zijn.

Het zijn van een Jehova Getuigen brengt ontzettend veel regeltjes met zich mee (geen verjaardag/feestdagen vieren, geen seks voor het huwelijk, niet ongehuwd samenwonen, geen bloedtransfusie, etc.). Na te proberen om vrienden te zijn heeft hij tegen mij gezegd dat wij het wil proberen om het geloof half los te laten. Dat zou betekenen dat hij wel naar verjaardagen zou gaan en feestdagen met mij vieren. Alleen ik heb nu na een paar maanden het gevoel dat wij op dit moment onze koppen in het zand steken. Op dit moment heb ik er geen probleem mee dat hij 2 keer per week naar de vergaderingen gaat, maar als ik denk aan de toekomst zie ik geen oplossing omdat er zoveel verschillen tussen ons zijn.

Hij voelt echt als mijn soulmate en ik kan hem niet loslaten. Ik zou er niet aan moeten denken om hem kwijt te raken. Hij denkt er hetzelfde over. Terug gaan naar vrienden lukt op dit moment niet meer, omdat wij nu al verder zijn gegaan in de relatie. Hij denkt alleen dat het wel gaat lukken om later samen te zijn als hij zijn geloof blijft aanhangen en ik ongelovig blijf. Hij hoopt natuurlijk dat ik ook Jehovah Getuige wordt, maar ik heb hem al gezegd dat dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Geloof moet je voor jezelf doen en niet voor een ander, anders is het ook geen "geloof". Ik denk namelijk niet dat ik op langere termijn hier goed mee om zou kunnen gaan. Dit heb ik hem ook gezegd en we hebben mijn twijfels besproken. We zitten nu met de vraag of het verstandig is om te stoppen of het nog te proberen? Wij hebben op dit moment besloten om even afstand te nemen van elkaar maar ik mis hem zo erg. Ik heb namelijk meerdere verhalen gehoord waarbij er 1 persoon gelovig is en de andere niet in een relatie.

Alvast bedankt voor de hulp.
Nathalie1290

Re: Mijn vriend is Jehovah Getuige

door Team PsyNed » ma 10 jul 2017, 15:05

Beste Nathalie,

Wat zitten jullie in een lastige situatie: jullie zijn ontzettend verliefd en willen de relatie niet verbreken, maar jullie twijfelen of die relatie wel kans van slagen heeft door de verschillen in opvoeding en geloofsovertuiging.
Liefde tussen twee mensen is iets heel moois en kan in mijn ogen veel overwinnen. Daarbij is het wel ontzettend belangrijk dat je elkaar, en elkaars verschillen, kunt accepteren. En als je die verschillen kunt accepteren, is het belangrijk om open te staan voor compromissen.

Het lijkt me voor jullie verstandig om op een rijtje te zetten hoe jullie relatie er op de lange termijn uit zal zien. Welke compromissen hebben jullie nodig en voelen die compromissen voor jullie beiden goed? Jouw vriend zet momenteel bijvoorbeeld al een aantal van de leefregels van zijn geloof opzij. Voelt dit voor hem goed, en kan hij dit blijven doen? Denk verder aan vragen als:
- Welke andere leefregels vanuit zijn geloofsovertuiging wil/kan jouw vriend loslaten? Voelt het voor hem oké om dit de rest van zijn leven te doen? Voelt het voor jou goed om dit van hem te vragen?
- Welke leefregels kan hij niet loslaten? Kan jij daar mee leven?
- Mochten jullie kinderen krijgen; hoe zal de opvoeding er uit zien? Wat is voor jullie beiden belangrijk?
- Mocht jij definitief besluiten om zelf geen Jehovah Getuige te willen worden, is dit oké voor je vriend?

Probeer jullie relatie eens voor te stellen over een aantal jaar en stel elkaar dan vragen zoals bovenstaande. Ik hoop dat dit jullie zal helpen om - rationeel - te onderzoeken of jullie relatie kans van slagen heeft. Vergeet daarbij echter niet jullie liefde voor elkaar en dat liefde veel kan overwinnen.

Veel succes gewenst!

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut