Mijn vriend is nooit verliefd op me geweest

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn vriend is nooit verliefd op me geweest

door Amsterdammer » zo 01 okt 2017, 12:03

Hallo!

Ik heb een vraag waarmee ik al een tijd rondloop. Ik ben sinds een jaar samen met mijn vriend (sinds een half jaar officieel samen). Ik was/ben heel verliefd op hem. Van mijn kant zit het dus goed qua gevoel. Mijn vriend houdt van me, vindt me naar eigen zeggen heel leuk en zegt dat we erg goed bij elkaar passen. Maar.. hij is niet verliefd op me en is dat ook nooit geweest. Hij heeft daardoor ook lang getwijfeld of we wel bij elkaar moesten zijn. Hij is eerder wel verliefd geweest op anderen (jaren geleden). Hij denkt zelf dat hij moeite heeft gekregen om zich kwetsbaar op te stellen en dat het daardoor niet snel meer gebeurt. Maar het maakt mij soms heel ongelukkig. Ik wil me graag echt bijzonder voelen. Ik hoor van vriendinnen vaak dat hun nieuwe relatie alleen maar dieper gaat dan de vorigen, maar bij hem lijkt het dus of zijn vorige relaties hem meer deden. Ik vind dat heel moeilijk. Ik vraag me nu af of een relatie waarin de 1 niet verliefd is en nooit geweest is, kan werken. En of ik mezelf er tekort mee doe of niet. Hij is trouwens 36, ik ben 28.

Alvast bedankt voor je reactie!
Amsterdammer

Re: Mijn vriend is nooit verliefd op me geweest

door Team PsyNed » do 05 okt 2017, 14:26

Beste Amsterdammer,

De vraag waar je dus al een tijd mee rond loopt, is of een relatie kan werken wanneer de 1 verliefd is en de ander niet. Je geeft aan dat dit de situatie is waar jij je momenteel in bevindt. Wat moet dat lastig voor je zijn! Je partner geeft aan dat hij ooit wel dat 'verliefde gevoel' heeft gekend, maar dat dit inmiddels jaren geleden is. De vraag die bij mij opkomt is: is hij in deze relatie(s) erg gekwetst? Weet jij daar mogelijk meer over? Als ik je verhaal zo lees, klinkt het namelijk alsof hij het moeilijk vindt om zich opnieuw open te stellen voor dit gevoel, mogelijk vanwege een angst weer gekwetst te worden. Zou dat kunnen?
Verder geef je aan dat dit je soms erg ongelukkig kan maken, wat ik me goed kan voorstellen. Het doet zeker pijn wanneer je het idee hebt dat de liefde die jij mogelijk zo sterk voelt, niet beantwoord wordt. Kunnen jullie hier het gesprek over aangaan? Begrijpt hij hoe moeilijk dit voor jou is? Begrijpt hij wat jij mist in jullie relatie? Als jullie er over kunnen praten, over zijn gevoel en dat van jou, kan dit opening bieden om meer naar elkaar toe te groeien. Mocht dit nu niet kunnen, dan moet je er inderdaad voor waken dat je jezelf niet te kort doet. Zolang jullie beide oke zijn met de situatie, is het prima. Maar houdt je eigen behoeften ook in gedachten.

Veel succes!

Groetjes,
Nine
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut