Mijn vrouw kwetst mij verbaal, hoe pak ik dit aan ?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn vrouw kwetst mij verbaal, hoe pak ik dit aan ?

door Jan1964 » za 09 dec 2017, 14:02

Reeds 27 jaar werken mijn vrouw en ik in hetzelfde gebouw waar we trouwens ook wonen.
Ik baat een een winkel uit in de retail sector en mijn vrouw heeft haar eigen atelier voor het vervaardigen van medische hulpmiddelen.
Wij werken zonder personeel en doen alles alleen, naast de taken van mijn winkel zoals aankoop, verkoop, etaleren neem ik nog andere taken op mij
zoals de boekhouding en facturatie van beide zaken en ben ook de kok van dienst.
Het is altijd al mijn doelstelling geweest om mijn zaak ons hoofdinkomen te maken en de zaak van mijn vrouw bijzaak en dit was ook zo voor een hele tijd.
De laatste jaren werd het voor iedereen die in de retail zit moeilijker en was het bij mij niet anders, ik moest meer dan ooit mijn zaak bij sturen om de zaak
rendabel te houden, bij mijn vrouw is het net andersom en gezien zij een knelpunt beroep heeft die niemand meer wil studeren kreeg zij steeds meer werk.
Deze situatie brengt spanning met zich mee, alhoewel mijn omzet in de winkel is gedaald heb ik nog steeds mijn handen vol met zowel de winkel, boekhouding en de hulp
die ik in mijn vrouw haar atelier bied.
Alhoewel mijn vrouw heel veel werkt weigert ze om samen met mij de boekhouding te overlopen om onze in en uitgaven te bekijken zodat ze op de hoogte blijft van onze situatie, maar
verwijt mij wel dat wij ons niks kunnen permitteren terwijl dit absoluut geen waar is.
Ik heb er geen probleem mee om deze taken om mij te nemen maar het gedrag van mijn vrouw weegt enorm op mijn moraal waardoor mij de moed in de schoenen zakt.
Wanneer ze het heel druk krijgt weet ze geen blijf met haar frustratie en krijg ik de volle lading, dan verwijt ze mij voor van alles en nog wat terwijl mij geen schuld treft en gaat daar zeer ver in.
Ik voel mij dan heel gekwetst maar zij trekt zich daar niets van aan, een paar uur later is ze dat vergeten en doet alsof er niet is gebeurt, maar ik ben het nog niet vergeten.
Ik heb dit al proberen aankaarten maar ze ontwijkt om er over te praten en bij eventueel aandringen begint ze te schelden en kan dit missen.
Nu vraag ik mij af hoe ik dit voor mezelf zou kunnen aanpakken dat dit mij niet meer raakt, is dit zelfs mogelijk ?
Jan1964

Re: Mijn vrouw kwetst mij verbaal, hoe pak ik dit aan ?

door Team PsyNed » di 23 jan 2018, 14:30

Beste Jan1964,

Goed dat je schrijft. Als ik het verhaal zo lees, lijkt het erop dat jullie beide met veel enthousiasme en passie werken binnen jullie beroep.
Aan het verhaal dat je verteld kan ik opmaken dat het inderdaad lastig is dat je zowel een relatie hebt met je vrouw als haar zakenpartner bent. Daar kunnen inderdaad veel spanningen uit naar voren komen. Een gesprek aanknopen om aan te geven dat je de spanningen zou willen oplossen is een goede manier, alleen geef je aan dat dit nog niet helemaal lukt omdat je vrouw het gesprek vooral ontwijkt.

Ik vraag mij af hoe je het gesprek begint? Je zou in eerste instantie kunnen aangeven dat het allemaal te veel voor je is. Dat je het lastig vindt dat je eigen zaak niet loopt en dat je de communicatie tussen jullie beter zou willen zien. Ik wil je adviseren om niet direct te beginnen met de negatieve punten of de schuld bij haar te leggen. Begin het gesprek door aan te geven hoe jij je voelt, hoe dingen op jou overkomen en welk effect dat op jou heeft.

Het kan namelijk zo zijn dat je vrouw misschien niet door heeft dat zij zich zo gedraagt. Misschien heeft zij het heel druk met de zaak, voelt ze zich niet goed, zit de frustratie inderdaad erg hoog of mist ze de communicatie tussen jullie net zo als jij dat mist.

Wat betreft je vraag "Hoe kan ik ervoor zorgen dat het mij niet meer raakt?" wil ik je ook advies geven. Er voor zorgen dat dit je niet meer raakt is een lastige opdracht. Ga ook na of dit echt iets is wat je zou willen aanpakken. Zou je dan niet eerder de communicatie tussen jullie beide willen aanpakken? De oplossing ligt niet alleen bij jou. Als je er voor zorgt dat je vrouw je niet meer kan raken, zullen de goede en fijne dingen die zij doet je ook niet meer raken. Daardoor zal je elkaar niet meer bereiken en zal de communicatie niet beter worden.

Dat is best lastig om samen te doen. Voor wat ondersteuning in het gesprek kan je langs je huisarts of naar een relatietherapeut gaan. Die kunnen dan wat handvatten geven en het gesprek tussen jullie (bege)leiden.

Ik wens je heel veel succes!

Groet,

Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut