mijn vrouw twijfeld

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

mijn vrouw twijfeld

door oscar » di 24 jul 2018, 23:20

Geachte????

Ik ben nu bijna 15 jaar samen met mijn vrouw en sinds de geboorte van onze tweede dochter( 19 maanden nu) is onze relatie in zwaar vaarwater geraakt. Wij werken beiden onregelmatig en hebben het zo geregeld dat wij maar 1 dag in de week opvang nodig hebben. Dit houdt in dat wij bijna niet samen zijn. Ook in de weekenden niet. Dit samen met twee jonge meiden korte nachten en het normale wel en wee. Er ontstonden in eerste instantie eerst kleine irritaties welke later uitmondde in ruzies. Wij beide twijfelden of we dit wel volhielden. Op een gegeven moment is er een situatie voorgevallen welke best wel heftig was en heeft bij mij de ogen geopend. Ik wil haar niet kwijt en ervoor knokken. Voor elkaar en niet per se voor de kinderen of het huis.

Wij denken de oorzaak te weten, dat we na de geboorte van de tweede een paar afslagen gemist hebben naar elkaar toe en ook bij ons zelf

Echter twijfelt zij. Zij weet het niet meer of ze dit wel wil. Zij geeft aan dat haar potjes met liefde nu leeg zijn en niet weet wat ze moet doen. 7 jaar terug hebben wij dit ook gehad en uiteindelijk zijn wij tot nu gelukkig geweest. Ze weet dat ze van mij houdt, maar weet niet in welke vorm. Ze is bang dat we in de toekomst weer zo komen te zitten. Ze weet niet of ze nog intiem met mij kan zijn etc etc. Ze kan ook geen antwoorden op mijn vragen geven en gebruikte daar een mooi voorbeeld mee om mij dit duidelijk te maken

“de één zwemt makkelijk met de stroom mee terwijl de ander rustig voortkabbelt….. en ik sta in het bos en weet totaal niet waar die beek is”

Ik ben met mijzelf bezig geweest en op zoek gegaan naar wat ik nu moet doen. Ik weet dat ik haar de ruimte moet geven om de antwoorden te vinden. Nu vind ik dit zeer lastig want het liefst haal ik haar over om het nog te proberen, gepaard met heel veel smeekbedes en verliefde acties. Ik begrijp dat haar dat alleen maar zal benauwen en wegjagen, dus doe ik dat niet. Ik doe kalm in haar nabijheid, luister naar haar als ze sporadisch wel wil praten, veel glimlachen etc etc etc.

In realiteit ben ik bloednerveus en letterlijk misselijk van die steen in mijn maag. In mijn hoofd zoek ik continu de bevestiging dat het wel goed komt en mijn gedachten gaan alle kanten op. Ik wordt stapel gek van de machteloosheid en voel me hopeloos. Het is aan mij om daar mijn rol in te vinden.

Echter heb ik ook gelezen dat te lang in de fase van twijfel te blijven, funest is voor en goede beslissing. Daar ben ik dus echt bang voor.

Mijn vraag dan ook:
Welke vragen kan ik wel of niet stellen en hoe moet ik mij hierbij opstellen. Ik wil graag dat ze een beslissing neemt maar wel de juiste voor haar en natuurlijk het liefst voor mij

Oscar
oscar

Re: mijn vrouw twijfeld

door Team PsyNed » do 02 aug 2018, 17:14

Beste Oscar,

Zoals ik het lees zit je op dit moment in een ontzettend lastige situatie. Wat goed dat je hebt besloten om hier advies over in te winnen! Uit je verhaal maak ik op dat jij voor de volle 100% wilt knokken voor de relatie, maar dat er bij je vrouw op dit moment twijfels zijn.

Twijfels in een relatie zijn vaak pijnlijk waardoor gesprekken wellicht vermeden worden of vroegtijdig worden afgekapt wanneer het te gevoelig wordt. Dit is ontzettend jammer want juist deze gevoelige gesprekken kunnen er voor zorgen dat je elkaar weer vindt. Zoals ik het lees praten jullie wel over de situatie, maar geeft je vrouw je niet veel duidelijkheid. Het is heel begrijpelijk dat het voor haar een verwarrende situatie is, maar verlies elkaar niet uit het oog! Zorg ervoor dat je vrouw weet dat zij met al haar twijfels, zorgen en gedachtes bij je terecht kan en probeer op deze manier een duidelijker gesprek te krijgen.

Het is natuurlijk, zoals je zelf al aangeeft, heel belangrijk om iemand ruimte te geven bij het maken van een besluit. Maar misschien nog belangrijker, is dat je jezelf en jouw behoeftes niet uit het oog verliest. Zoals ik het nu lees houd je je wensen aardig binnen. Klopt dit? Als dit zo is, dan is het misschien een goed idee om duidelijker te zijn naar je vrouw toe. En om aan te geven dat jouw ogen geopend zijn en je 100% voor haar wil gaan. Weet je vrouw bijvoorbeeld hoe nerveus en misselijk je van deze twijfels wordt? Niet alleen is communiceren over twijfels belangrijk, maar ook de communicatie over hoe jij zelf in deze situatie staat mag niet missen.

Om het voor je vrouw zo makkelijk mogelijk te maken zou het bijvoorbeeld kunnen helpen om haar te vragen waar zij op dit moment behoefte aan heeft. Hoe zou zij zich geholpen voelen zodat ze tot een besluit kan komen? En wat verwacht zij van jou op het moment dat zij zo besluiteloos is? Welke rol wil zij dat jij nu aanneemt? Echter, hoe belangrijk het ook is om haar haar rust te geven, vergeet niet dat jij ook wensen en behoeftes hebt. Je mag haar best op een respectvolle manier vertellen dat het ontzettend lastig is voor jou nu. Wellicht had ze dit door alle verwarring niet eens door. Daarnaast schrijf je ook dat je vrouw heeft aangegeven dat haar potjes met liefde leeg zijn. Wellicht is het een idee om te kijken/vragen wat jij kan doen om deze potjes weer te vullen. Haar overstromen met liefde is, zoals je zelf al aangeeft, waarschijnlijk geen goed idee. Maar misschien helpen de kleinste dingen al?

De laatste tip die ik heb, is om te kijken of jullie interesse zouden hebben in het volgen van relatietherapie. Dit zou bij jullie beiden kunnen helpen om open en duidelijk over dit probleem te kunnen communiceren. Het fijne aan een relatietherapeut is ook dat het om een onafhankelijk persoon gaat die jullie misschien het een en ander op een andere manier kan laten inzien. Mochten jullie hier interesse in hebben, dan kunnen jullie op http://www.psyned.nl informatie vinden over de relatietherapeuten bij jullie in de buurt. Ook kunnen jullie bellen naar 085-4014721, dan worden jullie hier telefonisch bij geholpen.

Ik wens je veel succes toe!

Met vriendelijke groet,

Lonneke
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut