Mijn vrouw twijfelt over onze toekomst :-(

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn vrouw twijfelt over onze toekomst :-(

door Jan1989 » di 02 mei 2017, 09:39

Hallo,

Voor onze bruiloft kampte ik met somberheid en ben ik in behandeling geweest bij een psycholoog! Dit heeft mij erg goed geholpen en hier was ik dan ook naar mijn mening sterk uitgekomen!

Wij zijn getrouwd en helaas door een ongevalletje nadien moest ik een operatie ondergaan en een lange tijd revalideren. Dit droeg dus niet bij aan mijn geestelijke gesteldheid waardoor ik in overleg weer naar de psycholoog ben gegaan.

De laatste tijd merkte ik aan mijn vrouw dat ze wat teruggetrokken was en ik voelde dat ze niet gelukkig is!
Afgelopen zondag hebben wij uitvoerig met elkaar gepraat en kwam eruit dat ze twijfels heeft over de toekomst!
Ze geeft aan dat het niet perse aan mij ligt maar ze vraagt zich af of dit dan is wat ze wil. Iemand naast haar die psychisch niet altijd even leuk is/was (ik ben hard aan het werk om dit weer goed te krijgen).
zij twijfelt ook aan haar zelf omdat ze na een vorige relatie van zeven jaar nu weer twijfelt na 7jaar!
Ik weet niet goed wat te doen, ik wil zelf enorm graag dat het goed komt natuurlijk en wil er ook vol voor gaan! Ik wil alleen de druk bij m'n vrouw niet te hoog leggen hoe moeilijk en vooral verdrietig ik dit ook vind.

Hebben jullie tips wat ik/wij het beste kunnen doen? Zal relatietherapie hier in helpen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes EJ
Jan1989

Re: Mijn vrouw twijfelt over onze toekomst :-(

door Team PsyNed » do 04 mei 2017, 14:46

Beste EJ,

Bedankt voor je bericht. Het moeilijke aan deze situatie, zoals ik het nu lees, is dat de twijfel enkel bij je vrouw ligt en niet bij jou. Dit lijkt me voor jou lastig omdat het mogelijk een machteloos gevoel kan geven. Wat ik echter opmaak uit je verhaal is dat jij de afgelopen jaren veel bezig bent geweest met het verbeteren van jezelf, zodat je lekkerder in je vel komt te zitten. Je geeft aan dat je hier nog steeds hard aan werkt. Heb je momenteel hier ook hulp van een psycholoog bij? Is je vrouw ook betrokken bij hetgeen waar jij in de therapie aan hebt gewerkt?

Wat ik namelijk verder lees, is dat je vrouw zich steeds meer is gaan terugtrekken, alsof ze mentaal al afstand aan het doen is. Ontzettend goed dat jullie daarom afgelopen zondag zo uitvoerig met elkaar hebben kunnen praten. Konden jullie eerder in jullie relatie over zulke moeilijke onderwerpen praten met elkaar? Zo ja, hoe heeft jullie dat toen geholpen in jullie relatie? Zo nee, wat maakt dat jullie het lastig vinden om over jullie relatie (en gevoelens naar elkaar) te praten?

Het advies wat ik je voor nu kan geven, is om zeker met elkaar in gesprek te blijven gaan. Zelf geef je al aan dat je de druk bij je vrouw niet te hoog wil leggen. Mogelijk kun je dit in een gesprek met aan ook aangeven. Je kunt zeggen dat je het er graag met haar over zou hebben en haar de ruimte wil geven. Dus dat je daarom de bal bij haar laat om het gesprek aan te gaan, juist zodat je dan niet te veel druk erop legt. Hiermee ben jij open geweest over jouw behoeften en geef je haar de ruimte en tijd die ze mogelijk nodig heeft.

Mochten jullie het lastig vinden om het gesprek aan te gaan, dan is relatietherapie zeker iets wat ik aan kan raden. Hierbij kunnen jullie in een veilige omgeving bespreken wat er de afgelopen jaren is gebeurd, waar jullie elkaar zijn kwijt geraakt en hoe jullie elkaar weer kunnen vinden.

Ik hoop dat ik hiermee een antwoord heb kunnen geven op je vraag.

Groetjes, Nine
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut