Mijn vrouw wil scheiden na 35 jaar samen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn vrouw wil scheiden na 35 jaar samen

door EddeWolf » vr 15 dec 2017, 09:16

Goedemorgen,
e
Mijn vrouw heeft nu 3 maanden geleden te kennen geven te willen scheiden omdat "het op is" dit kwam bij als een donderslag bij heldere hemel binnen, omdat ik dacht dat we gelukkig waren en zij dit ook nog zelf zei vlak voor deze mededeling.Ze woont nu al 3 maanden bij haar moeder en we hebben bijna geen contact. We hebben 2 bijna volwassen kinderen van 20 en 22 deze wonen bij nog bij mij in ons huis.
Ik kan slecht met deze situatie omgaan vooral dat het mij alleen is medegedeeld en dat ze er geen behoefte aan heeft om er nog voor te vechten met behulp van relatietherapie, want ze houd nog wel van me omdat ik de
vader van onze kinderen ben maar voor de rest is het gevoel weg en ze wil zo snel mogelijk scheiden en het huis verkopen om alleen verder te gaan, ze zweert dat er geen ander is dit geloof ik dan maar.
Als ik vraag om het uit te leggen krijg ik het volgende antwoord: het is eigenlijk al jaren zo is maar heeft hier nog nooit met mij over gesproken en altijd gedacht laat maar gaan u snapt dat ik dit niet begrijpt ze geeft ook toe dat dit haar fout is geweest. Ik kan dit niet begrijpen omdat ze altijd zei voor de mededeling "ik hou zoveel van je" op zo'n manier dat ik niet anders kon dan haar geloven.
Ze heeft echt geen zin meer om er wat voor te doen terwijl ik het wel zo eerlijk zou vinden na 35 jaar lief en leed te hebben gedeeld dit nog wel te proberen. Maar ze blijft hierin heel stug en zegt dat het geen nut heeft.
Ik loop zelf nu bij en psychiater deze zegt dat ik het af moet sluiten en zorgen dat ik weer verder kan maar ik kan dit niet loslaten omdat ik vind dat we er nog niet samen alles voor hebben gedaan en ik altijd dacht dat van elkaar hielden en gelukkig waren. mijn vraag is of dit nog een kans van slagen heeft met iemand die zo radicaal(voor mij dan) een beslissing neemt en hier totaal niets meervoor over heeft.

Groeten
ED
EddeWolf

Re: Mijn vrouw wil scheiden na 35 jaar samen

door Team PsyNed » di 23 jan 2018, 09:32

Beste Ed,

Uit je verhaal begrijp ik dat jouw partner een punt achter jullie huwelijk wil zetten, maar
dat jij daar juist niet zo over denkt. Ik kan me voorstellen dat dit een grote schok voor je
geweest is, zeker na zo’n lange tijd samen.

Je geeft aan dat haar mededeling om te gaan scheiden voor jou heel onverwachts
kwam. Dit is iets wat we vaak horen, terwijl de partner op dat moment soms al jaren
twijfels heeft over het huwelijk. Ook jouw partner geeft aan deze gedachten al langere
tijd te hebben, dus ik kan begrijpen dat dit heel verdrietig voor jou was om te horen.
Ik denk dat het goed is dat je zelf psychologische hulp gezocht hebt voor jouw situatie;
het is namelijk alles behalve makkelijk om zoiets alleen op te lossen. Zoals je zelf
aangeeft is jouw vrouw niet meer bereidt om er voor te vechten, ook niet door middel
van relatietherapie. Dit omdat haar gevoelens voor jou zijn verdwenen. Om
relatietherapie een kans van slagen te geven, is het van groot belang dat beide
partners er achter staan. Beide partners moeten willen investeren in de relatie.
Je vrouw heeft aangegeven al jaren te kampen met twijfels en negatieve
gedachten over jullie huwelijk, dus lijkt het alsof zij echt definitief achter haar besluit
staat.

Jouw psychiater geeft aan dat het het beste is om haar keuze te accepteren en het los
te gaan laten. Je geeft aan dat het voor jou geen afgesloten hoofdstuk is, dus ik kan me
voorstellen dat dit erg moeilijk voor je zal zijn. Jouw psychiater kan jou de tools geven
over hoe je om kan gaan met dit machteloze gevoel en de situatie leren te accepteren.

Veel succes en sterkte gewenst in deze moeilijke tijd!

Met vriendelijke groet,

Renée
Team PsyNed
Team PsyNed

Re: Mijn vrouw wil scheiden na 35 jaar samen

door Dirk8 » vr 21 sep 2018, 01:25

Beste edde'
Heb jouw verhaal gelezen ,ik kan mij hier helemaal in vinden ,heb hetzelfde meegemaakt na 36 j samen zijn het was op zei ze van vandaag op morgen,ik voelde de grond onder mijn voeten wegzakken wist van geen hout pijlen maken ben in een zware depressie gevallen,en er 7 maand door thuis geweest nu na 2 jaar ben ik er nog altijd niet over heeft totaal niets meer van haar laten horen en alles achtergelaten nu heeft ze een veel jongere vriend dat ook niet zal blijven duren denk ik,maar ben zeker van dat ze in zware midlife zit en overgang ,ze was echt een goede moedere en vrouw maar ik herken haar totaal niet meer zelfs haar moeder niet meer,dit is iets waar je echt met je verstand niet bij kunt ,de uitleg was altijd het is op ik wou dit al langer ....maar dat geloof ik zo aar niet,ik besta niet meer voor haar en er is niets goeds meer aan mij ineens maar dan blijf je toch ook geen 36 j samen dacht ik he,ik denk altijd en ben daar nog zeker van een vrouw kan iets raars in haar hoofd krijgen en volgens mij komt ze ooit wel terug tot besef wat voor schade ze heeft aangericht voor haar familie en gezin maar ja dan .......
Dirk8

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut