negatieve reactie op verliefdheid

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

negatieve reactie op verliefdheid

door Pompeii » di 22 aug 2017, 16:07

Ik was een tijdje verliefd op een vrouwelijke collega van mij op mijn vorige werk.
We werkten vrij nauw samen en het klikte best goed.
Af en toe ook contact via sms maar niet zo veel.
We zijn beide vrij introverte types, dus vandaar misschien dat we niet heel veel contact hadden buiten het werk. Wel eens een keertje gevraagd om af te spreken maar een 'nee' als antwoord gekregen. Toen heb ik het ook wat opgegeven en ik denk dat ze dat merkte. Ik gaf haar minder aandacht en ze kwam vaak op kantoor wat meer in mijn richting en dan wat 'pronken' (spelen met d'r haar bijvoorbeeld deed ze alleen in mijn buurt). Ze heeft nog nooit een relatie gehad en ik weet dat. Het vervelende vond ik dat ze me gemengde signalen gaf en ik was dat op een keertje beu. Ook vooral omdat er soms nogal wat arrogantie bij gemoeid was omdat ze wel een heel knappe vrouw is en ze houdt zich echt een masker voor van 'stoere dame', terwijl ik wel beter weet. Helaas een keer door die frustraties een domme fout gemaakt en een sms gestuurd naar haar dat ik door had dat ze nog maagd was, met een knipoog achter. Ik kreeg hier geen reactie op en toen ik terug naar mijn werk ging zag je dat ze zeer geschrokken was en heel bang/kwaad naar mij keek. Sindsdien gewoon geen woord meer tegen mij gesproken en dit heeft maanden geduurd. Ik heb wel enkele keren mij proberen te excuseren maar ze wou maar niet met me praten. Ook van Facebook werd ik verwijderd en dergelijke. Op het einde ging het wel weer iets beter, dan kon ze toch al terug iets normaal doen tegen mij, maar ook heel wisselvallig. De ene dag heel normaal de andere weer heel terughoudend (armen over elkaar, kwaad kijken en de nodige arrogantie als defensief gedrag als ik haar aansprak). Uiteindelijk heb ik toen mijn ontslag gekregen. Ik heb enkele maanden geen contact meer gehad met haar en kwam dan op het idee om eens een brief te schrijven naar haar. Ik heb dit ook gedaan en ik ben heel open geweest over wat ik toen voelde en dat ik niet de moed had om er toen voor uit te komen. (ik ben zelf geen held in dat soort zaken, dus die brief was al een hele opgave) Ook dat ik het zo jammer vond over die sms, enz enz... De reactie die kwam op deze brief was wel heel bijzonder. Ik werd uitgenodigd door de politie om verhoord te worden. Ze had klacht ingediend tegen mij voor 'belaging'. Dat niet alleen, maar ook vond ze het nodig om mij te beschuldigen van krassen op haar auto te zetten en te beweren dat ik haar constant bel. Beide kan ze uiteraard niet bewijzen want dit is nooit gebeurd. Ik vind dit een extreem lage reactie van haar, maar ik wil ook gewoon begrijpen wat haar zou kunnen bezielen om zoiets te doen. Ik geef toe, ik ben ook fout geweest. Ik weet dat ze een heel gesloten persoon is, maar anderzijds kan ze ook soms arrogant zijn en dat was ik een beetje beu. Ik vraag me echt af wat er in zo iemands hoofd om gaat om zelfs zo ver te gaan voor aangifte te doen tegen iemand die enkel eens een verkeerde sms heeft gestuurd en verder altijd de beste bedoeling heeft gehad. Moest dat niet zo zijn zou ik het hier ook wegschrijven, want het heeft geen zin om hier niet objectief in te zijn. Het rare vind ik vooral dat ik haar laat weten haar echt leuk te vinden en dat je dan zo'n botte reactie krijgt. Ze steekt hier dan ook nog eens echt tijd in om naar de politie te gaan, dus dat vind ik sowieso al heel bizar. Wij zijn verder nooit intiem geweest of iets dergelijks en ik kan mij echt niks anders voorstellen dat ik zou hebben fout gedaan. Ik dacht altijd dat als je mensen laat weten dat je ze graag hebt, ze meestal wel appreciatie tonen. Een beetje zoals de 'blije' hond die op je wacht als je thuis komt, dat apprecieer je ook als mens. Ik heb een beetje het vermoeden dat ze narcistische trekjes heeft. Ze geeft mij altijd een heel dubbel gevoel. Ze kan heel charmant zijn en echt een leuke vrouw en anderzijds is ze soms nog zo kinds en bang. Ook naar andere personen toe merk ik soms wel heel verbitterd gedrag langs haar kant. Bij het minste dat iemand fout doet heb je afgedaan. Ze is blijkbaar ook wel heel verwend opgevoed en het 'favorietje' van papa. (narcisme?)
Pompeii

Re: negatieve reactie op verliefdheid

door Pompeii » di 22 aug 2017, 17:04

Nog vergeten, wat ik nu juist wil weten:
- Wat zou ervoor kunnen zorgen dat iemand zo reageert?
- Ondanks dat mijn gevoel al wel een heel stuk minder is blijft ze in mijn hoofd spoken. Ik denk dat ik nog zo gek zou zijn om haar te vergeven moest ze ooit in staat zijn haar excuses aan te bieden. Wat kan ik eraan doen om mijn zelfrespect te laten winnen van mijn gevoel?
Pompeii

door Pompeii » di 10 okt 2017, 17:58

Ik zie dat er op dit topic nog niet is geantwoord, maar ik zou het zeer op prijs stellen als er toch nog door een psycholoog antwoord komt.
Pompeii

door Team PsyNed » di 17 okt 2017, 11:36

Beste Pompeii,

1. Het klinkt alsof zij handelt uit angst en daaruit volgende bescherming. Ze voelt zich op een of andere manier bedreigd en probeert daar mee om te gaan. Ongeacht of jij, zij of de rest van de maatschappij ook vindt dat die angst terecht is, is de angst wel degelijk aanwezig en die bescherming dus ook. Wat maakt dat zij angstig is kunnen wij vanaf een afstand helaas niet inschatten, aangezien wij haar niet gesproken hebben. Als er iemand anders is die haar steeds anoniem belt en blijkbaar haar auto bekrast heeft zij dus ook reden om bang te zijn.

Vermoedelijk heeft ze op dat moment de gebeurtenissen bij elkaar opgeteld en is ze tot de conclusie gekomen dat jij de 'dader' bent. Over al dan niet hebben van narcistische trekken kunnen we helaas ook geen uitspraken doen. Een diagnose narcisme wordt pas na lang, grondig diagnostisch onderzoek met de persoon zelf gesteld. Beschermingsgedrag kan uit narcisme komen, maar heeft nog tal van redenen om te ontstaan.

2. Wat je zou kunnen proberen, is een G-schema in te vullen:
Gebeurtenis:
Automatische negatieve gedachte:
Gevoel:
Gedrag:
Gevolgen:

Zodra je deze hebt ingevuld (als je er op googlet, krijg je een uitgebreide uitleg hierover), kan je proberen je automatische negatieve gedachte uit te gaan dagen, door jezelf kritische vragen te stellen, zoals 'wat maakt mij een goed mens?' 'Wat gebeurt er met mij als ik X doe?' 'Is deze gedachte helpend?' etc.

Ook kan je eens proberen de module 'minder piekeren' te volgen op www.snelbeterinjevel.nl.

Heel veel succes!

Groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut