Nooit seksuele aantrekkingskracht gehad

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Nooit seksuele aantrekkingskracht gehad

door Marianne23 » za 07 maart 2020, 17:45

Ik heb al 4,5 jaar een relatie. Hij is mijn eerste serieuze relatie en de eerste met wie ik naar bed ben geweest. (sinds mijn 19e) Ondanks dat hij super lief is, goed met mijn familie kan en erg sociaal is, heb ik nooit seksuele aantrekkingskracht gevoeld en nu nog steeds niet. Vroeger hadden we wel vaak seks, maar dat kwam ook omdat ik het toen nog moest ontdekken. Ik heb bij hem nog nooit het gevoel gehad dat ik hem wilde ‘bespringen’. De seks is daarom ook niet geweldig, omdat ik niet perse opgewonden van hem wordt (wel van anderen).

Nu begin ik dat toch te missen in de relatie en begin me ook aan hem te irriteren. Hij voelt dit aan, wordt aanhankelijker en onzekerder. Wat mij juist meer afstandelijker maakt. Nu begin ik te twijfelen of wel bij elkaar passen, we hebben de laatste maanden verschillende meningen en vinden andere dingen leuk.

Nu twijfel ik of ik het uit moet maken of een break moet nemen. Hij is super lief en alles was altijd perfect, op de seks na. Toch mis ik een aantal dingen. Dan vraag ik me af of ik gewoon te hoge verwachtingen heb en lees ik dat een perfecte relatie niet bestaat. Dit probeer ik altijd in mijn achterhoofd te houden, maar na vier jaar is er nog steeds geen seksuele aantrekkingskracht. Kun je een relatie überhaupt je hele leven volhouden als je dat mist? Ik ben bang dat als ik het uitmaak ik er uiteindelijk spijt van krijg, maar hij mij niet meer terug wil. Als ik naar andere stellen kijk, dan verlang ik ook naar zo’n relatie.
Marianne23

Re: Nooit seksuele aantrekkingskracht gehad

door Beheerder » di 17 maart 2020, 14:07

Beste Marianne23,

Je geeft aan dat eigenlijk het meeste in je relatie fijn is, behalve de seksuele aantrekkingskracht vanaf jouw kant. Toen de relatie net begon, was dit niet iets wat opviel, omdat seks toen nog nieuw was voor je. Dat was al spannend genoeg! Nu begint het wat normaler te worden, waardoor de spanning er af gaat. Je geeft aan dat je niet opgewonden wordt van je partner, maar wel van anderen. Dit kan er ook mee te maken hebben dat andere mensen onbekend terrein zijn. Dat maakt het natuurlijk spannender.

Je geeft aan dat je de seksuele aantrekkingskracht erg mist in de relatie, dat kan ik mij voorstellen! Jij gedraagt je anders, waardoor je partner zich ook anders opstelt tegenover jou. Misschien is het goed om eens wat nieuws te doen met je partner, in de slaapkamer of juist uit huis! Boek spontaan een weekendje weg, om te kijken of je die connectie kan krijgen met hem. Wat heb je tot nu toe geprobeerd om hier aan te werken?

Het is een lastige beslissing om te weten wat nou de goede keuze is in deze situatie. Je mist een aantal dingen in de relatie, is dit iets waar je partner zelf aan kan werken? Misschien is het goed om juist die dingen te bespreken met je partner, zodat hij dit voor zichzelf op een rijtje kan zetten. Hoe ziet jouw leven eruit zonder je partner? Heb je daar over nagedacht? Wellicht helpt dit om de keuze makkelijker te maken. Je kan ook terecht met deze vraag bij een psycholoog. Een psycholoog kan je helpen om op zoek te gaan naar de antwoorden. Je kan eens een kijkje nemen op www.psyned.nl om te kijken of daar iemand tussen zit die je aanspreekt. Je mag mij ook even bellen, dan kijk ik met je mee. Dat kan op 085 40`47 21. Jullie kunnen wellicht ook samen naar een seksuoloog gaan. Die kan jullie helpen om te kijken hoe de seks voor jullie weer kan voelen.

Heel veel succes!

Hartelijke groet,

Melissa
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut