Onbetrouwbare man?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Onbetrouwbare man?

door Madelieve » ma 27 feb 2017, 19:31

Ik zit met een behoorlijk probleem: ik ben getrouwd met (en zit dus vast aan) een man die onbetrouwbaar overkomt. Dit is altijd al zo, alleen praat hij zich er altijd uit en geloof ik hem dan weer. Echter soms is iets toch was glashelder gelogen, zoals bijvoorbeeld ook vandaag dat ik met eigen ogen heb gezien dat hij iets deed waarvan wij samen hadden afgesproken dat hij dat niet meer zou doen. Hij ontkent compleet en zegt niet eens op die plaats te zijn geweest terwijl ik 200% zeker ben dat ik hem daar heb gezien.
Hij is verder een heel gesloten man waar ik praktisch heel veel aan heb- (en dus weer denk dat hij wel een hele goede man is) maar emotioneel niets. Sterker nog...emotioneel voel ik mij door hem vaak gesloopt.
Onze seks is eenzijdige liefde van mij richting hem, of althans hij heeft naar zeggen geen geduld en geen plezier om mij ook 'klaar' te maken aangezien dat langer dan een kwartier duurt.
Een groot deel van mijn leven heb ik (met moeite..) moeten aanpassen voor hem (waar ik ook volledig begrip voor heb).
Als ik hierover met hem probeer te praten (wat vaak gebeurt en waarbij we vaak in een conflict komen) krijg ik naderhand een schuldgevoel dat ik te veel van hem vraag en ik zelf te moeilijk doe. Dit is dan ook mijn vraag hierbij: kan ik hem geloven, vraag ik teveel van hem, doe ik te moeilijk?
Madelieve

Re: Onbetrouwbare man?

door Team PsyNed » wo 01 maart 2017, 19:11

Beste Madelieve,

Als ik je verhaal zo lees, klinkt het alsof jij emotioneel erg betrokken bent in jullie relatie, maar dat jij het gevoel hebt die emotionele betrokkenheid niet te ontvangen van je partner. Ik kan me voorstellen dat jij je daardoor afvraagt of je wellicht teveel van je partner vraagt.

Het klinkt alsof jullie al een hele tijd in een bepaald patroon zitten. Dit is lange tijd goed gegaan, maar voor jou voelt het nu niet altijd meer even prettig. Je geeft ook aan dat wanneer je met je partner probeert te communiceren, dit vaak uitloopt in een conflict. Ik ben erg benieuwd wat er tijdens dit conflict gebeurt: kun jij op dat moment rustig aangeven wat je voelt en wat jouw behoeften zijn? En hoe staat je partner hierin? Welk gevoel roept het bij hem op als jullie ruzie hebben? Het is in ieder geval een goed idee om op een rustig moment eens goed met je partner over te gaan praten. Jij kunt dan aangeven waar je tegenaan loopt in jullie relatie en kunt dan vragen hoe je partner zich voelt. Wellicht heeft hij niet door gehad dat jij je zo voelt of is de situatie in zijn beleving heel anders.

Daarnaast geef je aan dat je vaak een schuldgevoel hebt na die conflicten. Heb je enig idee waar dit schuldgevoel precies vandaan komt? Ervaar je dit doordat je partner bepaalde dingen zegt of doet, of is dit iets wat je voelt vanuit gedachten en onzekerheden die je hebt met betrekking tot jullie relatie? Ik zou je adviseren om ook even goed stil te staan bij de oorsprong van dat schuldgevoel. Misschien ligt hier een bepaalde behoefte onder, die momenteel in je relatie niet wordt beantwoord door je partner.

Mochten jullie hier samen niet uitkomen, is relatietherapie natuurlijk een goede optie. Een relatietherapeut kan jullie helpen helderheid te scheppen en patronen te leren herkennen en doorbreken.

Veel succes gewenst.

Vriendelijke groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut