Onderbuikgevoel..

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Onderbuikgevoel..

door Valentien » vr 02 aug 2019, 15:40

Hoi,
Zal het proberen kort te houden.
Sinds 5 jaar heb ik een vriend en woon ik enige tijd samen.
In het begin vd relatie ging het allemaal heel erg snel en leuk. Maar al snel kwam ik erachter dat meneer met andere vrouwen appte en dit waren niet zomaar appjes van hoe gaat het. Ik ben toen een tijdje bij hem weggeweest. Maar desondanks kon ik hem niet loslaten en heb ik hem en ons nog een kans gegeven. Meerdere kansen zelfs.

Sinds enige tijd heb ik weer een onderbuikgevoel.

We hebben een grote vriendengroep, gaat allemaal ontzettend leuk en altijd erg gezellig. Maar krijg de indruk dat hij iets heeft met een vriendin van mij en ze is ook de vriendin van zijn beste maat. Ze is een hele goede vriendin van mij geworden, en ik weet dat haar relatie niet echt goed loopt. Ze zijn nog bij elkaar ivm de kinderen.
Hoe ik dan bij mijn onderbuikgevoel kom?

Allemaal kleine dingen bij elkaar. Opmerkingen. We waren een keer in de kroeg, half jaartje terug. Kregen ze het over hangtieten. Hij stond naast haar en ik zat aan de andere kant van haar. Hoorde haar zeggen (muziek stond hard aan, maar kon het toch verstaan) vind jij dat ik hangtieten heb? Hij zag dat ik t hoorde en antwoordde niet en liep weg. Ik vond het vreemd. Maar dacht ach zal aan mij liggen. Een andere keer stonden we ook met zijn allen bij elkaar en hadden ze het over sex (de mannen) en mijn vriend had behoorlijk wat drankjes op en stond vlakbij haar. Toen zei ze wat, iets wat ik niet verstond, toen wou hij wat zeggen en ging de muziek ineens zachter. Hoor ik haar nog net zeggen, sssst hou je stil!!
Twee weken terug, waren we bij een feestje in de stad en was zij en haar man en haar zus met partner. Dus heel gezellig. Toen ging haar zus tegen mijn partner grapjes maken en ze reageerde heel jaloers. Ik vond dat heel bijzonder. Ik dacht echt uhhh wtf, waar heb jij last van. Ik heb haar dat ook gevraagd en gaf ze aan, ach die zus van mij, erger me eraan. Ik dacht okeej het zal.
Maar afgelopen weekend kwamen we van een bruiloft en zaten mijn partner en zij achterin. Mijn partner heeft altijd zn mond open, maar was nu opvallend rustig. Ik kreeg ineens een akelig onderbuik gevoel. Dus hield het via de spiegel in de gaten. Ik zag haar steeds naar hem schudden van nee.... ik kon hem niet zien omdat hij precies achter mij zat. Ze waren stil, werd niets gezegd, maar zag wel dat ze op een gegeven moment haar telefoon pakte, iets intypte en hem dit liet zien. Toen zag ze dat ik via de spiegel keek en deed ze het snel weg. Word ik nu paranoia? Of klopt mijn onderbuikgevoel? Heb zelf het gevoel dat ik nu op scherp sta... en weet niet zo goed wat ik er mee moet doen...
Valentien

Re: Onderbuikgevoel..

door Beheerder » di 06 aug 2019, 16:13

Beste Valentien,

Zo te horen is er de laatste jaren inderdaad veel gebeurd. Ik kan me goed voorstellen dat jij door het verleden wantrouwend bent.

Gezellig dat jullie altijd veel doen met vrienden en dus ook een grote vriendengroep hebben. Echter kan het dan inderdaad gebeuren dat ook onderling wat hechtere relaties ontstaan. Om hierbij naar je buikgevoel te luisteren is heel normaal, zeker ook door wat er in het verleden is gebeurd. Het lijkt mij in ieder geval erg lastig om met dit gevoel te leven en dagelijks gewoon door te gaan. Is jouw vriend in het verleden eerlijk geweest over het feit dat hij met anderen in contact stond? Zo ja, dan zou je kunnen proberen om hem op een rustig momentje erop aan te spreken. Uiteraard op een rustige manier goed uitleggen wat jouw gedachten zijn en dat jij het gevoel niet los kan laten.

Daarnaast zeg jij dat je met haar ook goed bevriend bent. Een andere optie zou dan ook kunnen zijn om jouw gevoelens met haar te delen. Ik begrijp dat dit misschien moeilijke stappen zijn om jou open te stellen wat betreft je gevoelens. Toch zou ik je aanraden om te proberen erachter te komen wat er echt speelt en je vriend op de hoogte te brengen van jouw gedachten.

Door alles wat er in de afgelopen jaren is gebeurd is het ook helemaal niet raar dat jij je snel zorgen maakt of situatie verdacht vindt. Het kan in deze situaties ook helpen om een keer met een psycholoog te praten. Om de relatie te versterken indien nodig is het ook altijd handig om gezamenlijk aan de slag te gaan. Met het vinden van de juiste psycholoog wil ik je zeker ondersteunen. Neem eens een kijkje op www.psyned.nl of bel me op 085-4014721.

Heel veel sterkte met deze situatie!

Hartelijk groet,
Isa
Team Psyned
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut