Oneindige twijfel

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Oneindige twijfel

door Incognita » do 12 jul 2018, 14:33

Hallo! Fijn dat je dit leest.

Mijn leven wordt al lange tijd beheerst door twijfel, waar ik maar niet vanaf kom. Ik heb 7 jaar een relatie, ben verloofd en heb twee jaar geleden samen met mijn vriend een huis gekocht.
Aan onze relatie is een heleboel goed. We delen toekomstdromen, kunnen een enorm goede of zelfs fantastische tijd hebben samen en voelen nog altijd veel aantrekkingskracht.
Echter, mijn vriend heeft ADHD en een aantal zeer hardnekkige karaktertrekken die onder de persoonlijkheidsproblematiek geschaard kunnen worden. Hij heeft onder andere last van woedeaanvallen.
Die hebben vanaf de eerste keer dat ik die heb meegemaakt (ongeveer een half jaar op weg in de relatie en vanaf toen met onregelmatige tussenpozen) altijd een enorme impact op mij gehad. Ook al heeft mijn vriend me nooit fysiek iets aangedaan, hij heeft tijdens die dieptepunten mijn grenzen wel heel ruim overschreden.
Ook buiten de woedeaanvallen kan het leven samen behoorlijk complex zijn. Veranderingen vindt mijn vriend ontzettend moeilijk en door zijn ADHD haalt hij zichzelf in de regel veel te veel op de hals waardoor er vaak spanningen zijn en ik bijna constant het verwijt krijg dat hij alles alleen moet doen. Dat laatste is vaak waar, maar zijn taken heeft hij zichzelf opgelegd en zijn vaak niet noodzakelijk. Ik heb zelf het gevoel niet meer tijd te kunnen en willen investeren dan ik nu al doe in de (veelal verbouw-)projecten die hem bezighouden. Helaas ben ik wel erg gevoelig voor dit verwijt en loop ik constant rond met het gevoel niet genoeg te doen/niet te kunnen voldoen.
Direct na de koop en verbouwing van ons huis is mijn vriend burned-out geraakt, een periode waarin alle emoties extra heftig waren en de ene uitbarsting de ander opvolgde.
Als gevolg daarvan,maar ook door een te hoge werkdruk en door mijn eigen drang om de mensen om mij heen niet teleur te stellen en ten koste van mezelf conflict te willen vermijden, heb ik vervolgens zelf een burn-out gekregen.
Nu ik, een jaar onderweg in het herstelproces, meer contact heb met mijn gevoel, voel ik hoe groot de impact van de spanningen in mijn relatie is op mijn lijf. De woedeuitbarstingen hebben sinds de allereerste keer een stukje twijfel over mijn relatie in mijn hoofd geplant, en nu is die twijfel zo groot geworden dat ik denk de relatie te willen beeindigen, ook al houd ik nog steeds van hem (en hij houdt ook nog onverminderd, eindeloos veel van mij).
Hulp bij het dealen met de problemen waar we tegenaan lopen hebben we vanaf het allereerste begin gehad. Omdat de diagnose van mijn vriend onlangs is uitgebreid naar 'kenmerken van borderline', is er wel kans op nieuwe inzichten en ontwikkelingen en aan de welwillendheid van mijn vriend zal het niet liggen. Hij stelt zich enorm kwetsbaar en eerlijk op. Daar heb ik veel bewondering voor.

Door de aanhoudende twijfel die me steeds meer in de richting van ermee stoppen duwde, heb ik gisteren besloten de relatie te beeindigen. Vandaag kan ik echter alleen nog maar denken aan alles dat positief is aan onze relatie en weet ik niet of ik door durf te zetten.
De dubbelzijdigheid maakt me bijna gek. Ik heb zo'n behoefte aan innerlijke rust. Ik denk die in mijn relatie niet te kunnen vinden en binnen deze twijfelsituatie al helemaal niet (understatement), maar krijg maar geen vrede met mijn besluit. Het voelt onmogelijk om vrijwillig afscheid te nemen van iemand van wie ik zoveel houd.

Op dit moment is mijn vriend voor een langere periode van huis voor werk. Ik zie hem eens per week.

Hoe kom ik verder?
Incognita

Re: Oneindige twijfel

door Team PsyNed » di 31 jul 2018, 13:18

Beste Incognita,

Wat goed dat je hebt ons hebt geschreven. Ik vind het fijn dat je zo open bent geweest over de situatie en je gevoelens. Wat ik bij jou terug lees is dat je enorm aan het twijfelen bent. Je hebt al 7 jaar lang een fijne partner gehad van wie je ontzettend veel houdt, en andersom! Je geeft aan dat jullie samen veel hebben meegemaakt, ook meerdere dieptepunten.

Wanneer je een diagnose krijg heeft dat voordelen en nadelen. Het krijgen van een diagnose voelt als een sticker die op je wordt geplakt omdat je afwijkt van wat 'normaal' is. Dit kan erg confronterend zijn voor mensen. Één diagnose heeft bij de meeste mensen al een hele impact, laat staan twee. Wel kan het zorgen voor meer begrip, wat erg fijn is! Zodra je weet wat een diagnose precies inhoudt, kan je hier op inspelen. Je kan situaties leren herkennen en vervolgens kan je een manier vinden om ermee om te gaan.

Maar hoe kom je te weten wat ADHD of Borderline inhoudt? Dit kan op meerdere manieren.
- Je kan allereerst zelf op het internet gaan zoeken en kijken of je daar wat tips vandaan kan halen. Let hierbij wel goed op de sites die je bezoekt; 'is de bron wel betrouwbaar?'.
- Je kan langs gaan bij de huisarts voor een stukje psycho-educatie. Dit houdt in dat je huisarts je wat tips mee zal geven over bepaalde stoornissen en hoe je ermee om kunt gaan.
- Je kan een afspraak maken bij een psycholoog, samen of alleen. Hier zul je intensiever worden ondersteund en je krijgt bijvoorbeeld huiswerk mee.

Wat je omschrijft is dat je de relatie nu hebt verbroken, maar dat je twijfelt of dit de goede beslissing is geweest. Tevens zie je je (ex)partner nog eens per week. Wat mij hierin verstandig lijkt is dat je eens gaat opzoeken wat ADHD en Borderline nou precies is. Lees eens door wat het allemaal met zich meebrengt en wat het met een persoon doet. Daarna kan je bedenken of je inderdaad een toekomst samen ziet met een persoon die dit heeft.

Kom je er op die manier niet uit? Wellicht dat jullie dan eens naar een psycholoog kunnen gaan. Let erop dat de psycholoog goed opgeleid is en verstand heeft van de volgende zaken: ADHD bij volwassenen, persoonlijkheidsstoornissen (borderline), relatietherapie en scheidingsbegeleiding. Dit is misschien lastig te vinden, ik help je graag mee! Je kan mij bereiken op het nummer 085-4014721.

Als je dan zo'n psycholoog hebt gevonden kan die jullie begeleiden in het proces waar jullie nu inzitten. Wellicht dat jullie kunnen starten met relatietherapie, op deze manier weet je dat je er echt alles aan hebt gedaan om de relatie te redden en zal je minder het gevoel hebben dat je 'zomaar 7 jaar weg gooit'. Mocht dit niet aanslaan, dan kunnen jullie nadenken over scheidingsbegeleiding, hier zal een psycholoog met jullie meekijken hoe jullie op een goede en respectvolle manier uit elkaar kunnen gaan.

Heb je hier wat aan? Ik hoor het graag van je.
Veel sterkte gewenst voor jullie beide de komende tijd!

Met vriendelijke groet,
Britt
Team PsyNed
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut