is onze relatie nog te redden?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

is onze relatie nog te redden?

door naddia » di 11 mei 2010, 20:33

Mijn vriend en ik zijn 10 jaar samen en sinds november hebben wij een hele mooie dochter waar we erg veel moeite voor hebben gedaan.
Sinds een paar weken merkte ik dat hij niet goed in zijn vel zat en ik heb hem hiermee vorige week zondag geconfronteerd. Hij kon het niet langer voor zich houden en vertelde mij dat het gevoel voor mij weg is en verliefd is op een andere vrouw. Een aantal maanden geleden is dit begonnen en hij schrok er zelf van dat hij open stond voor een verliefheid. Hij is bij zichzelf te rade gegaan of hij wel gelukkig is in deze realtie en durfde hierover niet met mij te praten. Hij is bang dat hij mij pijn doet, maar door dit alles te verzwijgen en zelf proberen op te lossen doet hij me juist alleen maar meer pijn.
Hij is geen prater en praat het liefst de hele dag over koetjes en kalfjes maar zodra het op gevoelens aankomt klapt hij helemaal dicht. Hij heeft twee dagen na dit voorval zijn spullen gepakt om tijdelijk bij zijn nicht te logeren.
Hij irriteerd zich aan dingen en kan hier onredelijk boos over worden. Met zijn nicht kan hij wel praten en met mij niet, maar ik heb altijd het idee gehad dat ik hier wel voor open stond. De vrouw waar hij verliefd op is geworden is vawege relatieproblemen bij haar vriend weg. Mijn vriend zegt dat dit nu los staat van wat hij nu voor mij voelt.(ik geloof hier niets van) Hij mist het verliefde gevoel in onze relatie maar ziet ook wel in dat dit in een andere relatie ook weer overgaat.
Ik heb hem gevraagd hoe hij zijn toekomst voor zich ziet. Hij weet het allemaal niet meer. Ik vroeg aan hem kun je alleen of met een andere vrouw dan wel gelukkig worden, hoe gaan we dit finacieel redden, waar wil je wonen en wil je alles van je dochter missen. Hij ziet ook wel in dat hij heel veel achter laat maar zegt ook dat hij nu heel ongelukkig is.
Ik voel me bedrogen en weet even niet meer wat onze realtie voorsteld en ooit heeft voorgesteld maar ik ben heel bang voor wat komen gaat. Ik ben bereid te vechten voor onze realtie en voor onze dochter. Ik heb al voorgesteld om in therapie te gaan. Dit gaat hij eerst alleen doen maar als het voor mij ook nodig is vind ik dit geen probleem.
Ik ben zo bang om alles wat me lief is te verliezen: mijn vriend, de papa van onze dochter, de finaciele zekerheid, een dak boven mijn hoofd, liefde, alles dagelijkse kleine dingetjes die we met elkaar deelden. Dit kan toch niet zoamaar over zijn??
naddia

Re: is onze relatie nog te redden?

door Psycholoog Den Bosch » wo 12 mei 2010, 10:21

Hallo Naddia
Je gevoelens zijn heel begrijpelijk. Je kunt hem wel de vraag stellen: wat heb jij nodig dat we hier goed uit komen. Of wat is voor jou belangrijk in een relatie. Of wat wat vind je goed gaan in onze relatie en wat wil je verbeteren en hoe kunnen we daar samen aan werken. Met name oplossingsgericht. Ik zou zelf ook hulp zoeken om je onzekerheden onder ogen te zien en, mochten jullie uit elkaar gaan, hoe je verder wilt met je leven.

met vriendelijke groet

Hans Jacobs
Psycholoog Den Bosch Centrum
Psycholoog Den Bosch

door lies » do 13 mei 2010, 14:25

Hallo Naddia,

Ik heb nog nooit op een forum gezeten, nu dus wel en jouw bericht las ik het eerste en het sloeg in als een bom.
Wat een vreselijke situatie voor jou!
Ik herken veel in je verhaal, je angst en alle praktische vragen. Gister ben ik er achtergekomen dat mijn vriend vreemdgaat/ging.
Een to-taal schokkende ontdekking natuurlijk. Ik heb 2 kinderen van 2 en 4 jaar en herken een deel van je verhaal en gevoel, ik weet niet hoe en of ik verder moet. Raar om te ontdekken, maar bijna een opgelucht gevoel dat ik blijkbaar niet de enige in deze boze droom ben.
Misschien kunnen we elkaar een hart onder de riem steken, ik wens jou in elk geval ontzettend veel sterkte!!!

Hartelijke groet, Marlies
lies

door naddia » do 13 mei 2010, 17:54

Hoi Marlies!
Ik ben heel blij dat jij gereageerd hebt! Ik had ook nog nooit op een forum gezeten maar ik ken geen mensen in mijn omgeving die dit hebben meegemaakt dus ik dacht laat ik dit maar eens proberen.
Het lijkt idd allemaal een boze droom, als ik 's ochtends wakker wordt (na een bijna slapeloze nacht....) lijkt het allemaal niet echt maar helaas sta ik dan ook snel weer met beide benen op de grond.
Waren jullie lang samen? Wij 10 jaar en dan denk je toch dat je elkaar wel kent, niet dus.....
Hij had altijd zo'n groot woord over mensen die vreemd gingen en wat doet hij nu zelf? Ik noem het "in zijn hoofd gaat hij vreemd". Ik wordt misselijk bij de gedachte dat we samen het bed deelden terwijl hij waarschijnlijk aan die ander lag te denken, bah! En ik hoop dat hij alles verteld heeft, want als hij echt met haar naar bed is geweest dan wordt het allemaal nog even weer anders. Wat is er bij jullie precies gebeurt?
Waar is je man/vriend op dit moment? Mijn vriend komt zo thuis om vannacht op onze dochter te passen zodat ik een beetje kan slapen. Hij slaapt op het logeerbed, wil hem nu niet naast me voelen.
Lukt het je een beetje om met de kinderen om te gaan? Die van mij is een half jaar oud en begrijpt natuurlijk niet wat er speelt maar als ik huil voel ik haar kijken. En ik vind dit zo moeilijk, zij heeft dit niet verdiend! Ik wil en kan haar toch niet alleen opvoeden. Toen we aan kinderen begonnen was dat omdat we het samen aankonden, maar toch niet alleen??
Ondertusssen komt iedereen om me heen met goed bedoelde adviezen over wat ik allemaal evt. zou moeten regelen maar zover ben ik nog helemaal niet. Ik weet dit pas anderhalve week en ik wil nog zo graag vechten, ik wil mijn oude vriend terug!
Ik kijk uit naar je volgende bericht. Zo kunnen we ons verhaal een beetje kwijt en we kunnen elkaar steunen. Veel sterkte!!
Groetjes Naddia
naddia

door lies » do 13 mei 2010, 18:56

Hoi Naddia,

Fijn om onze ervaring te kunnen uitwisselen. Bij ons is het zo dat hij mij en de kinderen absoluut niet kwijt wil, hij lijkt zich nu pas de ernst van de gevolgen van zijn actie te realiseren. Hij is nl. wel met die ander ( een collega) naar bed geweest, 3 x!!!!, al is er geen sprake van verliefdheid. Dus geen 'slippertje' onder invloed van drank oid. Ik kan hem nu ook niet verdragen in mijn buurt, hij is een paar dagen naar mijn schoonmoeder (aan wie ik het verteld heb, heel vals) toe, zodat ik even ruimte voor mezelf heb. Gisteren moest ik behoorlijk huilen en de jongste was direct overstuur, heel zielig, dus....probeer ik me maar groot te houden. Ik wil ook beslist, net als jij, geen alleenstaande ouder worden, maar wat te doen? Kan ik hem ooit vergeven? Ik vraag het me oprecht af. Ik hoop dat ik, zoals jij ook nog wil gaan vechten, alleen al voor de kinderen, wij zijn 8 jaar bij elkaar. Als ik het goed begrijp ligt in jullie situatie ook de keus bij hem, dat lijkt me voor jou erg frustrerend! Wat een verdriet! Helaas kan je van mij geen goede raad verwachten...

groetjes, Marlies
lies

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut