Onzekerheid

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Onzekerheid

door KRI » wo 13 sep 2017, 09:19

Hallo,

Ik ben een man van net dertig en getrouwd. Een tijdje geleden heeft de baas van mijn vrouw naar haar uitgesproken iets voor haar te voelen. Hij wist het niet goed te plaatsen maar ook zij wist niet goed wat ze hiermee moest en was overdonderd. We hebben de laatste jaren veel voor onze kiezen gehad prive en ik ben haar soms ook wel verloren en heb haar soms links laten liggen doordat ik geen prater ben, houdt mijn emoties veel voor me. Het voorval heeft enkele weken gespeeld, diverse locaties waar ze gepraat hebben, appjes en telefoontjes getuigen dat er veel contact was. Ze is hier heel open en eerlijk in geweest naar mij. Uiteindelijk heeft ze mij uitgesproken voor mij te gaan en de relatie met hem puur zakelijk te houden. De relatie van haar baas met zijn vrouw is inmiddels stuk gelopen, het zat al niet goed.
Ze werkt er nog steeds en gaat met enige regelmaat met hem samen werk gerelateerd op stap.
Ik ben erg onzeker hierdoor geworden en kan haar momenteel heel lastig loslaten en merk dat ik haar ondanks alles toch blijf wantrouwen. Moet wel zeggen dat onze relatie beter gaat dan tevoren echter wel meet meer ups en downs door mijn onzekerheid en wantrouwende gedachten. Dit uit zich soms ook in lelijke opmerkingen waarin ik spreek over 'jullie, en 'samen', etc... Druk haar dus een hoek in.
Ze zegt vaak dat er niets is en dat ze puur een zakelijke relatie hebben. Hoe kom ik van mijn nare wantrouwige gedachten af naar haar en zorg ik dat ik de man ben die er altijd en 4ever voor haar is.
KRI

Re: Onzekerheid

door Team PsyNed » ma 18 sep 2017, 08:57

Beste KRI,

Je geeft aan dat je moeite hebt je vrouw te vertrouwen en merkt dat daardoor jullie relatie onder druk staat. Het is goed je te beseffen dat het 'in een hoek drukken' zoals je het noemt, de kans waarschijnlijker maakt dat je partner zich uiteindelijk te benauwd voelt.

Vertrouwen is een keuze maken. De keuze voor het geloof in een goede afloop, de keuze voor liefde. Je kunt ook 'kiezen' voor wantrouwen, onzekerheid en angst, maar dat brengt je over het algemeen minder. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk meer energie en tijd kwijt zijn aan op je hoede zijn en wantrouwen, dan wanneer je durft het 'risico' te nemen om voor haar te kiezen. Bovendien heeft de keuze om te vertrouwen ook nog eens een positief effect op jullie relatie; je kunt weer de man worden die er voor haar is.

Dit kan soms wel wat tijd kosten, als het vertrouwen in je partner onder druk heeft gestaan. Het belangrijkste is dit open te bespreken en aan te geven wat je angsten zijn, ook al zijn ze soms zelfs volgens jouzelf niet gegrond. Als je kunt spreken over angst in plaats van boos wordt door wantrouwen, ben op een ander level met elkaar aan het communiceren, en verlies je de verbinding niet met je partner in dit proces.

Ik wil je veel succes wensen met deze kwestie.

Groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut