Overdrachtsgevoelens

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Overdrachtsgevoelens

door Kletsbanaantje » zo 13 aug 2017, 20:08

Oke, ik (vrouw, 35) heb dus enorm last van overdrachtsgevoelens, en weet af en toe niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. In tegenstelling tot waar deze gevoelens vaak voorkomen (in therapeuten settings) ervaar ik mijn overdrachtsgevoelens bij een mannelijke collega van me.

Ik werd mij voor het eerst bewust van deze gevoelens toen ik ongeveer een half jaar met hem samen werkte, en ik thuis inmiddels helemaal radeloos en gek werd, omdat ik maar niet kon begrijpen wat mij overkwam, en ik heel erg bang was dat ik verliefd was. Wat ik een zeer ernstige zaak zou vinden, aangezien ik keurig en zeer gelukkig getrouwd ben, en moeder ben van ons prachtige kind. En een gelukkig gezinsleven heb. Tevens is hij ook gelukkig getrouwd en heeft zijn eigen leven. We hebben altijd een professionele werkhouding naar elkaar toe gehad, al is deze relatie inmiddels wel veranderd in een vriendschappelijke relatie. En hebben we soms ook wel eens contact buiten het werk.

Maar toch klopte het naar mijn gevoel ook niet echt. Ik had het vermoeden dat dit iets heel aparts moest zijn, en ik zou toch niet de enige zijn die dit ervaart? Na een jaar in onzekerheid te hebben gezeten wat het nou is wat ik ervaar stuitte ik per toeval op de term Overdrachtsgevoelens, en alle puzzelstukjes vielen ineens op zijn plaats. Dit is echt precies wat ik ervaar! En gezien mijn nogal zware geschiedenis is het eigenlijk ook niet eens zo gek. Ik heb het ook al eens eerder ervaren, als kind bij mijn docent. En toen wist ik natuurlijk al helemaal niet wat het was wat ik ervaarde. Maar het ziet er naar uit dat ik het altijd ervaar bij bepaalde personen met specifieke eigenschappen die allemaal terugkerende gemeenschappelijkheden hebben. Er zit zeg maar een bepaald (opvallend) patroon in.

Inmiddels heb ik mij aardig in de materie verdiept en ik begrijp echt helemaal hoe het zit, en het heeft me ook enorm veel inzichten gegeven waar ik heel dankbaar voor ben, en waar ik ook een bepaalde geruststelling in heb gevonden. Maar nu kom ik dus op een punt van, en nu? Hoe nu verder? Leuk al die inzichten, maar wat moet ik er mee? Wat kan ik ermee? Want die hardnekkige gevoelens blijven gewoon bestaan. En ik word daar af en toe helemaal gek van! Hoe moet ik hier in godsnaam mee omgaan? Want het is echt enorm heftig en hardnekkig! En het is deze heftigheid die ik erg moeilijk vind om mee om te gaan. Ik trek dat af en toe gewoon niet. Soms beslaat het zo'n groot deel van mijn functioneren, dat het af en toe net lijkt alsof ik gestoord ben ofzo! Ik schaam me ook echt enorm, en ben vreselijk bang dat ik me niet meer kan beheersen. Dat ik mezelf niet meer in de hand heb, en dingen ga doen waar ik later spijt van zal krijgen.

Met iemand erover praten is moeilijk, aangezien maar weinig mensen bekend zijn met deze term. Zelfs therapeuten weten niet altijd wat het is, laat staan hoe ik ermee moet omgaan? Hoe moet ik dit oplossen? Hoe kan ik hem meer als mijn 'maatje' gaan leren zien, in plaats van als mijn 'redder' of mijn 'idool'? Hoe kom ik van dat verschrikkelijke en hardnekkige afhankelijkheidsgevoel af? Hoe doen anderen dit die dit ervaren? Is er een bepaalde 'richtlijn' die ik kan volgen zodat ik me beter kan gaan voelen? Of enige adviezen die zouden kunnen helpen bij dit soort grote en heftige gevoelens? HELP!
Kletsbanaantje

Re: Overdrachtsgevoelens

door Team PsyNed » vr 18 aug 2017, 10:21

Beste Kletsbanaantje,

Je geeft aan dat je vaker in dit relatiepatroon terecht bent gekomen. Als je al meer gelezen hebt over overdrachtsgevoelens, zal je waarschijnlijk ook gestuit zijn op het aanvullen van een gevoel van gemis. Op dit moment vindt je dat bij andere mensen en kan je goed herkennen dat dit gebeurt: bravo! Dat is een enorme stap en heel bijzonder dat je dit in je eentje al hebt uitgezocht.

Wat je vervolgens zou kunnen doen, is een manier vinden om dat gevoel dat de ander je geeft, bij jezelf te gaan zoeken. Laten we het zo zeggen: als je behoefte hebt aan troost, vind dan een manier om jezelf te troosten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar er zijn methoden voor om uit te zoeken welke gevoelens je mist en hoe die bij jezelf te kunnen vinden. Een manier om dit te doen is het gebruiken van schematherapie. Er zijn ook zelfhulpboeken over geschreven, waaronder 'Patronen Doorbreken' van Hannie van Genderen. Ik denk dat je veel baat bij zo'n boek zou kunnen hebben, omdat ze erg praktisch zijn en niet alleen voor behandelaars geschreven zijn.

Indien het je niet goed lukt om er zelf uit te komen, kan je op zoek gaan naar een therapeut die schematherapie geeft of bijvoorbeeld interpersoonlijke psychotherapie.

Heel veel succes met deze kwestie!

Groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut