Overdreven flirten: bedrog?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Overdreven flirten: bedrog?

door ADS » do 21 sep 2017, 12:46

Mijn vriend en ik zijn al twee jaar gelukkig samen. 4 weken geleden ben ik erachter gekomen dat hij op een feestje heeft staan flirten met een ander meisje.

Verder dan wat gebabbel, zichtbare aantrekkingskracht en een knuffel is er niets gebeurd. Ze hebben wel een “momentje” gehad dat het kon gebeuren, maar hij heeft het toen niet gedaan.

Maar daarna heeft hij haar nog een paar berichtjes liggen sturen die in mijn ogen absoluut niet aanvaardbaar zijn.
- sorry, prinses jij en ik niet
- je maakt mijn kop zot
- ik vind u super
- je bent super mooi
- wat doe je me aan
- ik verwacht u op mijn terras (hij werkt in de horeca)

Het was niet een constant over en weer gesms en het duurde niet heel de dag lang, maar de dingen die hij natuurlijk heeft gezegd zijn niet oké. Het contact tussen hen heeft uiteindelijk wel maar 2 korte dagen geduurd totdat ik het te weten was gekomen en hij heeft toen ook meteen alle contact met haar verbroken.

Hij zegt ook dat hij totaal geen gevoelens voor haar had en nooit tot het fysieke zou gegaan zijn. Het meisje in kwestie is 3 jaar ouder en kende hij al van vroeger op school. Ze was altijd zo wat het onbereikbare en mooie meisje bij zijn vriendenkring en dat zij dan plots interesse in hem toonde streelde zijn ego enorm en het gaf hem een kick.

De vraag die mij nog altijd niet loslaat is:

Kan dit echt de enigste reden zijn voor dit soort bedrog? Zijn ego en de kick? Ik kan mij zelf niet voorstellen om dit ooit te doen... dus doet iemand dit niet enkel als hij of zij iets mist in de huidige relatie of hij toch niet 100% van zijn vriend/vriendin houdt? Als je iemand graag ziet, boeit een ander je toch niet? zelfs als je in de verleiding komt denk ik dan. Of zie ik het allemaal veel te rooskleurig en is dit ook maar menselijk dat dit eens kan gebeuren in een relatie?
ADS

Re: Overdreven flirten: bedrog?

door Team PsyNed » di 26 sep 2017, 11:34

Beste ADS,

Bedrog bestaat tegenwoordig (door social media, appen/smsen etc) in veel verschillende vormen. Dat iemand niet daadwerkelijke fysiek een 'misstap' heeft begaan, wil niet zeggen dat er geen sprake is van bedrog, of, emotioneel vreemdgaan.

Vanuit de literatuur en het onderzoek dat naar vreemdgaan is gedaan, vinden we over het algemeen dat er ofwel iets in de relatie niet goed zit, ofwel iets in het individu. Wanneer je partner iets mist in de relatie, is het natuurlijk zaak dat boven water te krijgen en er over te praten, om er achter te komen of jullie dat kunnen repareren.
Een andere reden kan bij het individu liggen, bijvoorbeeld de drang naar het onbekende, vernieuwing, misschien zoals jullie het omschrijven 'de kick'. Het kan inderdaad al reden zijn voor overspel, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk een keuze. De drang naar nieuwigheid is normaal (ook binnen een gelukkige relatie), maar toegeven aan die neiging is voor de meeste mensen onacceptabel binnen een relatie. Voor een gezonde relatie, is het in elk geval belangrijk dit te bespreken om te voorkomen dat iets dergelijks nog eens voorkomt.

Ik zou jullie willen adviseren er veel over te praten en er proberen achter te komen of er iets is dat jullie beiden kunnen doen om herhaling te voorkomen. Soms kan een relatietherapeut daarbij helpen.

Heel veel succes!

Groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut