door Team PsyNed » di 27 nov 2018, 12:42
Beste Bitsie,
Goed dat je een bericht stuurt. Ik hoop dat ik je een stukje verder kan helpen.
Echter, ik wil eerst mijn excuses aan bieden dat het zo lang heeft geduurd. Normaal gesproken proberen wij binnen 5 werkdagen te reageren maar we zijn een tijd onder bezet geweest bij PsyNed waardoor er helaas geen tijd vrij was om de forumvragen op te pakken.
Wat je aangeeft is dat je vroeger te maken hebt gehad met parentificatie. Je hebt dus voor een van je ouders moeten zorgen in plaats van andersom. Ook geef je aan dat het bij een van je ouders ging om een psychische aandoening. Wat zal dat lastig zijn geweest voor je!
Als ik het goed begrijp, geef je aan dat je nu dezelfde gevoelens van zorgen blijft houden voor de mensen om je heen ook al ben je nu volwassen. Dit is iets wat zeker vaker voorkomt. Als jij vroeger hebt geparentificeerd over een ouder kan het zijn dat je het 'zorgen voor anderen' niet meer kan loslaten. Het is een onderdeel van je persoonlijkheid geworden en je kan je niet meer inbeelden hoe je bent zonder de zorgende functie.
Andere punten die vaak voorkomen bij mensen die vroeger hebben geparentificeerd zijn de volgende:
- Je stelt jezelf achter. Je blijft geven aan anderen maar je ontvangt niets terug (daar geef je vaak zelf ook niet de mogelijkheid toe).
- Je hebt thuis nooit de kans gehad om je gevoelens te uiten. Dit blijft aanhouden en daarom hou je nu nog veel gevoelens/emoties voor jezelf.
- Je vindt het lastig om je grenzen aan te geven.
- Je wringt je in alle bochten om anderen maar tevreden te houden. Niet alleen in de thuissituatie, maar bijvoorbeeld ook in een baan.
Misschien dat jij je hier ook in herkent?
Het kan zijn dat de klachten na parentificatie je hinderen in het dagelijks leven. Als dit het geval is, wil ik je aanraden om eens met een psycholoog te praten. Een psycholoog kan je helpen verwerken wat er in het verleden is gebeurt. Daarnaast kan de psycholoog je wellicht helpen om wat sterker in je schoenen te staan, bijvoorbeeld door middel van coaching.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen. Als je toch nog vragen hebt, kan je altijd nog een bericht sturen.
Ook telefonisch ben ik bereikbaar, bijvoorbeeld voor advies in je keuze om naar een psycholoog te gaan. Je kan mij dan bereiken op het nummer 085-4014721.
Met vriendelijke groet,
Britt
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.