Partner heeft BDSM gevoelens, ik absoluut niet

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Partner heeft BDSM gevoelens, ik absoluut niet

door Jennifer_A » ma 05 maart 2018, 11:42

Beste,

11 jaar geleden heb ik mijn partner leren kennen en 8 jaar geleden zijn we getrouwd. Ongeveer anderhalf jaar geleden was onze seksuele relatie in een sleur geraakt. Mijn man stelde voor wat te experimenteren met BDSM. Op dat moment had ik daar nog nooit over nagedacht en ook geen behoefte aan gehad. Ik heb ermee ingestemd te kijken of het iets voor ons is.
Al snel bleek dat hij er veel meer mee bezig was dan ik en ook steeds meer verlangde naar BDSM. Na een paar maanden wilde hij alleen nog maar vastgebonden worden en verder was er weinig tot geen intimiteit. Ik ben er zelf wel achter gekomen dat BDSM echt niets voor mij is.
Zowel de dominante rol als de onderdanige liggen mij niet en zou er liefst niet mee doorgaan. Dit heb ik hem ook aangeven. Mijn partner geeft aan dat hij indien er geen BDSM meer is hij niet verder wil met de relatie, wat mij weer een enorme druk geeft. Ik begrijp dat hij deze gevoelens heeft maar ik heb deze absoluut niet en ik begin er ook echt van te walgen. Als ik hem dit vertel is hij van mening dat je in een relatie moet geven en nemen en dat ik me er maar overheen moet zetten.
Ik krijg het gevoel dat ik hem maar moet begrijpen en zijn gevoel moet accepteren maar andersom niet.
Met regelmaat geef ik toe maar het lukt me niet meer.
Hij wil deze dagen ook graag vooraf plannen en er veel over praten. Hij dichter het bij komt hoe vrolijker hij wordt maar ongelukkiger ik word. Vooral denk ik omdat ik me vaak genegeerd voel en we ook geen "gewone" seks meer hebben.

Komt het vaker voor in een relatie? Stel ik me aan en moet ik me er maar overheen zetten en met hem meegaan? Of moet ik naar mezelf luisteren en dan de relatie maar kapot laten gaan? Om eerlijk te zijn weet ik het zelf op dit moment niet.
Jennifer_A

Re: Partner heeft BDSM gevoelens, ik absoluut niet

door Team PsyNed » do 15 maart 2018, 10:59

Beste Jennifer,

Wat ontzettend dapper dat je hierover advies vraagt. Ik kan goed begrijpen dat dit een lastig onderwerp kan zijn om open over te zijn.

Ik lees dat de relatie in een sleur raakte nadat jullie al langere tijd samen waren. Het ontdekken van nieuwe dingen kan de sleur in de relatie dan openbreken. Dan is het vervelend om te lezen dat deze vorm van experimenteren niets voor jou is. Ik lees ook dat je het lastig vindt dat er helemaal geen intimiteit meer plaats vindt als er geen bdsm bij komt kijken.

Je man lijkt ook de relatie niet voort te willen zetten als er geen ruimte meer is voor bdsm. Dat lijkt mij een heel machteloos gevoel. Heel goed dat je het gesprek met hem aangegaan bent. Ik snap dat het misschien moeilijk is om dat opnieuw te doen, omdat hij op dat moment eigenlijk niet naar je luisterde. Toch denk ik dat het aangaan van een gesprek heel belangrijk is. Met name omdat de communicatie in een relatie heel belangrijk is en daarbij ook de behoeften van beide personen.

Wat ik je daarom ook wil adviseren is om een tweede gesprek aan te gaan met je man. Probeer hierin aan te geven hoe het voor jou voelt dat hij niet luistert, dat hij je het gevoel geeft dat je je aanstelt, dat je de intimiteit mist en dat het je raakt dat hij zonder de bdsm de relatie niet voort zou willen zetten.

Misschien is het een idee om iets voor te stellen dat jij wel fijn zou vinden. Dat zou kunnen op het vlak van intimiteit maar ook op het vlak van bijvoorbeeld romantiek. Dit is iets wat vaker voor kan komen in een relatie. We zijn immers allemaal mens, ieder mens heeft zijn eigen unieke behoeften. Ik vind niet dat je je aanstelt, ik denk dat het heel belangrijk is dat je je man laat weten waar jou behoeften liggen en dat er verandering in moet komen.

Als dit iets is wat je lastig vindt, kan je natuurlijk de hulp inschakelen van een relatietherapeut. Zij kunnen wat sturing in het gesprek geven en jullie beiden aan het woord laten. Als ik hierin iets voor je kan doen kan je mij altijd bellen. Ik ben bereikbaar op het nummer: 085-4014721.

Groetjes,

Savannah
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut