Partner is coke verslaafd

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Partner is coke verslaafd

door Nlfemke » wo 26 sep 2018, 10:45

Hi allemaal,

Na een jaar lang vechten ben ik inmiddels radeloos.
Vandaar dat ik hier mijn verhaal wil doen.
Ik ben femke, 27 en 3 jaar geleden gescheiden. Na een jaar alleen te zijn geweest kwam ik mijn huidige partner tegen. We zijn nu 2 jaar samen. Ik heb 1 kindje en hij heeft er 2.
Inmiddels een huis gekocht waar we een half jaar wonen.

Toen we net samen waren was alles uiteraad leuk. Na ongeveer een half jaar kwam ik erachter dat hij sporadisch weleens coke gebruikte. Heb het zelf nog nooit gedaan, maar misschien naief: als het af en toe weleens gebeurt, dan is het niet zo erg.
Je raadt het al. Het werd alleen maar meer en meer. Momenteel is het 2x per week.

Zo naief als ik was heb ik een huis gekocht. Hij beloofde het dan nooooit meer te doen.
Maar het gebeurt dus nog steeds ongeveer 2x per week.
Ook heeft hij de neiging dan agressief te worden, zeker in combinatie met alcohol.
Als gevolg dat ik nu een blauwe kin heb, blauw oog en diverse andere blauwe plekken heb.

Ik heb hem aan alle kanten geprobeerd te helpen, ondanks al zijn loze beloftes. Hij loopt door mij nu ook bij het ggz. Wat naar mijn idee niks helpt.
Jullie teggen natuurlijk: kappen met die relatie. Zeker als er kinderen in het spel zijn.
Maar het blijft zo moeilijk. Het is buiten dan een lieve man.

Groetjes
Nlfemke

Re: Partner is coke verslaafd

door Team PsyNed » wo 07 nov 2018, 18:27

Hoi Femke,

Jeetje, wat een verhaal zeg. Het lijkt me erg lastig om daarin de juiste weg te vinden. Vooral omdat er kinderen in het spel zijn zoals je al zegt.

Ik zie dat je zelf al heel goed hebt geprobeerd om je partner naar de GGZ te sturen voor begeleiding. Wat vervelend dat je daar wel het idee bij krijgt dat dit niks helpt. Heb je dit al eens met hem besproken en gevraagd wat hij denkt zelf aan de therapie te hebben? Wellicht komen daar heel andere antwoorden uit dan jij zelf verwacht. Misschien ziet hij ook niet de resultaten die hij had gehoopt?

Los daarvan is het natuurlijk niet de bedoeling dat jij de hulpverlener rol op je neemt. Je zou moeten nagaan bij jezelf wat jij nodig hebt. Ook om je kinderen een goede omgeving te kunnen bieden.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het heel lastig is voor jezelf om weer een knoop te moeten doorhakken en een relatie te beëindigen. Vooral omdat jij, los van het coke gebruik, nog steeds die lieve man voorbij ziet komen. Dit maakt het extra complex en brengt ook veel dubbele gevoelens met zich mee. Daarin wil ik je graag adviseren dat jouw veiligheid en die van de kinderen toch echt voorop moet komen. Al helemaal wanneer jij aangeeft dat je al meerdere blauwe plekken eraan hebt overgehouden.

De laatste tip die ik heb is om eventueel je hulpvraag met een psycholoog te bespreken. Zij kunnen met je meedenken over mogelijkheden en vervolgstappen en natuurlijk adviseren. Daarnaast bieden zij ondersteuning.

Mocht je daarin geïnteresseerd zijn dan kan je even op onze website kijken naar een psycholoog in de buurt. De website is http://www.psyned.nl. Ook kun je bellen naar 085-4014721, dan word je hier telefonisch bij geholpen.

Ik wens je veel succes toe!

Met vriendelijke groet,

Marcella
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut