Partner ontkent problemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Partner ontkent problemen

door Gompie12 » wo 19 sep 2018, 12:20

Toen mijn vriend en ik elkaar leerden kennen zat hij in de naweeen van een depressie. Ook had hij de nevendiagnose kenmerken van een persoonlijkheidsstoornis. Voor mij was alleen echt zichtbaar dat hij af en toe mwah momenten had. En als ik hem daarmee confronteerde was hij daar oprecht blij mee en dan ging het beter. Hij was op zoek naar werk (werkt nu ook alweer een jaar of drie) en minimaal sociaal actief maar voor hem voldoende. Hij kan moeilijk omgaan met teveel prikkels, grote groepen mensen en onduidelijkheid of als dingen anders lopen dan gepland. Ik houd daar rekening mee zoveel als redelijk en hij geeft zijn grenzen daarin aan. Is 2,5 jaar prima gegaan. Vorig jaar september zijn we gaan samenwonen en voorheen hadden we eigenlijk nooit ruzie. Ik heb nooit eerder samengewoond (pick your battle is een leerproces) dus voor mij was dat al een hele grote verandering, allebei toen ook een nieuwe job en voor mij ook een nieuwe woonplaats. Daarnaast zijn in januari van dit jaar zijn vader plotseling overleden en zijn (enige) vriend. Best heel veel stress dus. Daardoor zijn er regelmatig spanningen die soms op ruzie uitdraaien, ik ben me ervan bewust dat ik best wel extravert ben en hij introvert dus komt het er op neer dat ik tijdens zo’n ruzie probeer rustig te blijven en niet verwijtend probeer te zijn maar hij checkt letterlijk uit en zet ook gevoel (ook voor mij) uit. Ik probeer hem dan rust en ruimte te geven maar het kan dagen duren voor hij weer aanspreekbaar is. Wat mij niet goed lijkt voor onze relatie. Daarna wil hij er ook niet verder over praten. Op vakantie zijn een aantal dingen anders gelopen dan verwacht, hotel viel tegen, duik (groepen) te massaal wat hij slecht kon handelen. Hij heeft staan vloeken en tieren op de boot en heeft mij ook na een andere duik toen ik zag dat hij het moeilijk had en hem wilde helpen ‘fuck you’ toegesnauwd. Hij zegt te begrijpen dat hij de bemanning van de boot en mij heeft gekwetst maar vindt het niet nodig om excuses te maken. Hoe anderen met hun gevoel omgaan is hun keuze zegt hij, laten ze me lekker met rust verder. Verder slaapt hij de laatste tijd slecht, lang/kort/onrustig/nachtmerries en is hij snel geïrriteerd en constant moe maar daar wil hij niets mee doen. Ook al zeg ik dat ik me zorgen maak om hem en dat hij anders is dan anders. Is niet nodig zegt hij. Naar aanleiding van de gebeurtenissen in de vakantie wil hij niet meer duiken en ook geen sociale contacten meer opzoeken of onderhouden zegt hij. Alleen nog dingen waar hij echt niet onderuit kan. Ook FB en LinkedIn heeft hij opgezegd. Ik snap dat hij dingen anders wil gaan doen naar aanleiding van wat er is voorgevallen maar in mijn ogen neemt hij wel heel rigoreuze stappen. hij zegt geen plezier maar alleen maar stress te krijgen van sociale contacten, mensen verwachten altijd wat. Ik maak me zorgen om zijn gedragsverandering en zijn gebrek aan empathie, hij is nu al dagen amper bereikbaar en heel afstandelijk. Hij heeft tijd nodig zegt hij en geen gezeur aan zijn hoofd.
Geen idee meer wat ik hier nu mee aan moet....
Gompie12

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut