praten met elkaar

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

praten met elkaar

door Judith Linnemann » di 14 mei 2019, 07:26

Hoi,
Mijn man en ik zijn beiden een keer vreemd gegaan in ons huwelijk: dit is de achtergrond zo in een notedop. Dit is zo'n 9 a 10 jaar geleden en sinds die tijd hebben wij een goed en leuk huwelijk. Alleen het praten met elkaar gaat niet altijd even lekker. Hij meet met twee maten: als hij eenzelfde soort gesprek of opmerking maakt is dat goed en moet ik me niet aanstellen maar als hetzelfde gesprek of een zelfde opmerking richting hem wordt gemaakt wordt hij boos en praat niet meer met me, slaapt slecht enz.
Hij wil dat ik meer ga praten over mijn gevoelens en boosheid en aangeef wat ik niet leuk vind maar als ik dit doe eindigt dit in hetzelfde (hij wordt boos, praat niet meer met me enz.) terwijl ik aangeef dat ik alleen maar op eenzelfde manier terug reageer als hij doet of heeft gedaan maar er is altijd wel iets dat ik dan niet goed doe. Praten hierover eindigt altijd hetzelfde: hij wordt boos en eindigt het gesprek met: dit gaat nergens over. Maar ik vind het niet eerlijk dat ik niet tegen hem kan praten op een zelfde manier als hij tegen mij praat. Ik moet hierbij wel eerlijk zeggen dat ik snel in de verdediging schiet en soms heel naar uit de hoek kan komen omdat ik best wel veel shit over me heen heb gehad. Hoe kan ik het beste een gesprek met hem beginnen? En hoe laat ik hem beseffen dat hij met twee maten meet?
Judith Linnemann

Re: praten met elkaar

door Beheerder » di 14 mei 2019, 08:02

Beste Judith,

Fijn dat jullie op dit moment een goed en leuk huwelijk hebben!
Vervelend dat het praten met elkaar op dit moment niet heel fijn verloopt. Communicatie is een belangrijke factor in een relatie. Op dit moment heb jij het idee dat er met twee maten gemeten word.
Ik kan me voorstellen dat dat je gaat storen en dat je het gesprek met je partner hierover aan wil gaan. Het is belangrijk dat je hiervoor een goed moment zoekt. Neem de tijd voor dit gesprek, zodat alles uitgesproken kan worden.
Probeer te luisteren naar wat je partner je verteld en laat hem uitspreken. Het kan een moeilijk onderwerp zijn om over te praten, dus kan het zijn dat je partner niet makkelijk uit zijn woorden komt, of dat hij naar woorden moet zoeken.
Geef elkaar de tijd om tot een eigen antwoord te komen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat jullie beiden eerlijk zijn over jullie gevoelens. Geef ook aan dat het voor jou voelt alsof er met twee maten gemeten wordt.
Praat altijd vanuit je eigen gevoelens. Dat is iets wat je partner niet kan tegenspreken, omdat het voor jou zo voelt. Probeer open het gesprek in te gaan, zonder verwachtingen over welke richting het gesprek in gaat.

Mocht je het nou lastig vinden om het gesprek zelf aan te gaan, kunnen jullie altijd terecht bij een relatietherapeut. Een relatietherapeut kan jullie helpen om te kijken naar de verwachtingen die jullie van elkaar hebben in de relatie. Want wat zijn je verwachtingen van je partner? En weet je wat hij van jou verwacht? Zijn deze verwachtingen van elkaar realistisch? Wat hebben jullie ervoor nodig om aan elkaars verwachtingen te voldoen? Dit soort vragen kan jullie helpen om elkaar beter te begrijpen in jullie relatie.
Ik wil graag met je mee kijken naar een relatietherapeut bij jullie in de buurt en waar jullie je goed bij voelen. Je kan me bellen op 085 401 47 21. Als je liever eerst even zelf wil kijken, kan dat natuurlijk ook. Je kan een kijkje nemen op www.psyned.nl.

Ik wens je heel veel succes!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut