Relatie met gamer

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatie met gamer

door Rvdw » ma 17 jul 2017, 22:29

Allereerst bedankt dat mensen met hun problemen hier terecht kunnen, wat ik soms lees is niet niks! Erg fijn dat we daarom wat hulp kunnen krijgen.

Zelf zit ik in de knoop met mijn relatie en merk dat ik hier steeds vaker mee bezig ben en zit te huilen. Ik zit dan ook een beetje in een neerwaartse spiraal en vraag me dan ook af of het nodig is om een keer een gesprek aan te gaan met een therapeut of psycholoog.

Ik vind het lastig mijn probleem uit te leggen zonder dat het langdradig wordt.
Het zit namelijk zo: ik ben 25 en werk parttime in mijn eigen woonplaats, studeer en heb een eigen startend bedrijf, en ben in het weekend bij mijn vriend (28 jr). We hebben weinig geld dus veel erop uit gaan doen we niet.

Hij heeft een uitkering en zijn dagen bestaan vooral uit gamen (de laatste tijd pokemon spelen).

In het begin vond ik dat niet erg totdat hij vaker het spelletje verkoos boven mij. De laatste paar weken hebben we hier dan ook flinke ruzies om. Hij vind het onzin dat hij mij tussendoor aandacht moet geven want dat kan de dag erna ook wel. Dit maakt mij erg boos en verdrietig.

Waarom ik hiervoor hulp heb gezocht is omdat er een druppel is geweest die de emmer deed overlopen. We hebben over een week ons jubileum en ik heb geregeld dat we samen een dagje naar Scheveningen kunnen. Toen ik hem belde met het nieuws was hij alles behalve enthousiast. Totdat hij besefte dat het vlak bij kijkduin was: de pokemon hoofdstad. Hij stemde dus ineens gelijk in om daar heen te gaan en heeft meteen zijn vrienden geappt wanneer hij daar is zodat zij daar ook heen kunnen om pokemon te vangen. Om samen een leuke dag te hebben mag ik ook nog zeggen wat ik graag wil doen die dag.

Kortom: ik werk heel veel, mijn vriend gamet de hele dag. Ik heb t gevoel dat ik vaak aan de kant word gezet en soms zelfs word gebruikt voor financiƫle zaken, het huishouden of het renoveren van zijn woning. Dit terwijl ik heel goed weet dat ik alles voor hem ben en hij me nooit meer kwijt wilt. Hij doet soms dus ook echt z'n best. Communiceren in onze relatie is ook best moeilijk, ik ben van mezelf erg gesloten en hij is autistisch.

Zelf vind hij niet dat pokemon spelen onder gamen valt, we hebben allebei dus ook andere standpunten en gedachten hier over. Ik ben dus ook niet blij met dat hij die dag weer wilt gaan spelen en daar is hij erg boos over.

Ik voel me een beetje stom dat door zo iets simpels, zulke ruzies kunnen ontstaan. Ik vind dit allemaal onvolwassen en hij vind dat ik hem niks gun, hem gevangen hou en druk op hem leg door te zeggen dat ik ook over andere dingen wil praten dan alleen pokemon. Ook over deze gevoelens en situaties praten is lastig.

Hij is verder een hele lieve jongen met ADHD en autisme, hij heeft agressie problemen waarvoor hij nu bij een psychiater loopt en medicijnen krijgt. Hij vind het vervelend om bij psychiaters of therapeuten te komen. Daarom vroeg ik mij af of ik hier zelf hulp of advies over kan krijgen zonder hem er meteen mee lastig te vallen.

Alvast bedankt!
Rvdw

Re: Relatie met gamer

door Team PsyNed » vr 28 jul 2017, 11:24

Beste Rvdw,

Fijn dat je je vrij voelt om je problemen te delen op ons forum, daar is het ook voor bedoeld.
Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om dit soort problemen aan te kaarten wanneer je zelf erg gesloten bent en je vriend een vorm van autisme heeft en ADHD.

Vaak zie je dat bepaalde gedragin beginnen als onschuldig, waarbij de omgeving zich er meer en meer aan irriteert, en dat het uiteindelijk kan uitgroeien tot iets groters. Daarmee bedoel ik, dat zijn spelletjes bij jou op dit moment symbool staan voor het gevoel niet gezien te worden, niet belangrijk gevonden worden. Dat gevoel is natuurlijk veel groter gegroeid dan het waarschijnlijk in het begin is geweest.

Wat een goede optie zou kunnen zijn, is je vriend vragen of je een keer mee zou mogen naar zijn therapeut. Niet om hem te veranderen, maar om te kijken of de therapeut tips heeft voor jullie, zodat jullie hier geen ruzie meer over krijgen en jij je ook geliefd kan voelen.

Individueel zou je uiteraard ook hulp kunnen zoeken. Dan zou ik wel contact opnemen met een psycholoog of orthopedagoog die verstand heeft van Autisme (en ADHD, agressie), zodat je direct op de juiste plek zit. Vaak hebben zij een goede kijk op wat een handige manier is om zo'n situatie aan te pakken. Een huisarts kan soms helpen de juiste persoon hiervoor te vinden.

Ik wil je in elk geval veel succes wensen en bedankt voor je bericht!

Met vriendelijke groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut