Relatie probelemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatie probelemen

door Bryan19994 » zo 12 maart 2017, 14:37

Ik ga het zo goed mogelijk proberen uit teleggen

Ik heb mijn partner zijn al 5 jaar samen laatste jaar kregen we veel tegenslagen met ruzies enzovoort opa had dat jaar kanker en is helaas ook overleden en ik dacht tot ik hier wel overheen kwam maar schijnbaar zat er toch iets in mijn hoofd waardoor niet goed ging sinds ze weg is ben ik flink gaan naar denken en dan kom je achter dingen waar je eigelijk bij zegt je hebt gelijk hoe moet ik nu handelen want ze wil rust om naar te denken en de doktor is pas over 22 dagen helaas

aangezien ik geen prater was kwam er vaak spanning nou is helaas mijn partner er vandoor gegaan ik heb nog niet gehoord tot uit was of niet verder maar wel wat ze aangeeft is Tijd voor zich zelf zodat ze kan naar denken alleen ik vind dit erg moeilijk.

Omdat ik namelijk al die dingen wil doen wat zij aangaf te verbeteren ik heb nu van vrijdag tot maandag een rust in gesteld zodat ik haar niet mail

Nou gaan we wel naar een sessie volgende maand ze zegt tot ze mee gaat maar toch spook er vanalles door mijn hoofd tot ze niet komt of wat dan ook

ik droom nu ook elke dag over de positieve dingen die ik wil gaan doen die zie ik ook voor mij

ik wil er graag terug zodat ik alles kan verbeteren

alleen ik weet soms even niet omdat we elkaar deze maand niet veel gezien hebben
Bryan19994

Re: Relatie probelemen

door Team PsyNed » ma 13 maart 2017, 12:20

Beste Bryan19994,

Je geeft aan dat je partner tijd voor zichzelf nodig heeft en afstand. Dit hebben jullie ook gedaan, door even geen contact op te nemen, niet in hetzelfde huis te verblijven etc. Op het moment dat iemand diep van binnen voelt dat er afstand nodig is, heb je als partner niet veel anders te willen dan hierin mee te gaan. Zo kan je namelijk ook laten zien dat je haar wensen respecteert en haar eigen keuzes laat maken.
Het lijkt er op dat ze zich gekwetst of niet begrepen of serieus genomen voelt, en dit is een manier om haar juist te laten zien dat je bereid bent hierin verandering aan te brengen.

Wel is het belangrijk om te laten weten waarom je haar ruimte geeft (vanwege bovenstaande redenen), zodat zij ziet wat jouw motieven zijn (niet het opgeven van de relatie, maar het respecteren van haar wensen). Wat mooi dat je droomt van de positieve dingen die je wil veranderen! Dit is een teken dat je er echt mee bezig bent, bewust en onbewust. Uiteindelijk is het belangrijk dat je in elk geval aan haar laat weten dat je het gesprek erover aan wil gaan.

Het zal een moeilijke periode zijn, omdat jouw wensen anders zijn dan haar wensen, maar des te belangrijker om haar even op nummer één te zetten en haar de controle te laten houden.

Heel veel sterkte!

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut