Relatie Probleem

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatie Probleem

door Danny21 » di 27 nov 2018, 09:17

Beste,

Mijn vriendin en ik zijn ongeveer 2 jaar bij elkaar geweest. We hadden dezelfde interesses en hobby's.
Na een korte tijd hebben we besloten om samen te gaan wonen, we waren allebei nog studenten en het was een hele uitdaging. Maar de relatie was goed, spannend en waren beide erg actief en waren ambitieus.

Op een gegeven moment ging ik steeds meer van haar houden en kwam erachter dat zij immens veel voor mij betekende. Hoe meer dit gebeurde hoe moeilijker ik het vond om te praten over m'n gevoelens en andere zaken. Ik was minder actief en vertoonde bepaalde aspecten van vluchtgedrag. Wel was ik op dat moment erg gelukkig met haar. Deze periode heeft ongeveer drie kwart jaar geduurd, daarvoor was er niks aan de hand.

Ze heeft vaak met me proberen te praten over m'n gevoel of over andere zaken. Ik merkte dat ik het heel erg lastig vond en er niet zelf uitkwam.

Op een gegeven moment heeft zij de relatie beƫindigd, omdat ze in die periode dat ik er niet voor haar kon zijn gevoelens voor iemand anders had ontwikkeld. Na korte tijd zijn we toch weer bij elkaar gekomen. Ik was overtuigd dat ik het nu anders zou doen. In het begin ging het weer goed, immers de afstand tussen ons was nog aardig groot. Maar naar mate we weer erg naar elkaar toe groeiden had ik weer moeite met mezelf.

Na lang nadenken heb ik besloten om professionele hulp te zoeken, net daarna heeft ze het voor de tweede keer uitgemaakt omdat ze het gevoel voor die ander nog steeds had(op dit moment is het 3 weken geleden). Ik heb besloten wel naar de therapieƫn te gaan en ben er achter gekomen dat ik PTSS heb, voor mij was het heel lastig om mensen die heel dicht bij me staan en waar ik veel van hield dingen te vertellen, gevoel te uiten. Had geen zin meer in activiteiten. Dit allemaal vanwege het overlijden van een heel dierbaar persoon voor mij. Mijn ex zelf wist in die tijd nooit dat ik daar aan leed en tevens ik zelf ook niet.

Ik heb het nooit zo gewild, en heb nooit geweten wat er met me aan de hand was. Nu ik het wel weet zie ik in dat een relatie met mij niet aantrekkelijk was en heel moeilijk was. Mijn ex heeft zelf ook een eetstoornis en denk dat die andere man haar in die moeilijke periode dat ik er niet voor haar kon zijn heel erg geholpen heeft waardoor dat gevoel wat ik haar niet kon geven, bij hem wel ontwikkeld is.

Door de therapie ben ik in gaan zien dat ik enorm veel van haar houd en het nooit bewust heb gedaan. Voor haar is het nogmaals heel moeilijk geweest.

Ik zou graag alles tegen haar willen vertellen in de hoop dat ze me begrijpt en het me vergeeft. Aangezien ik weet dat wij zoveel gemeen hadden maar doordat ik mezelf niet was het niet zo leek. Tevens is die andere man voor mijn gevoel totaal haar type niet en 11 jaar ouder, maar ik wil dat ze hier zelf graag achter komt.

Hoe doe ik dit? Voornamelijk door dat gevoel voor die ander.

Met vriendelijke groet,

Danny
Danny21

Re: Relatie Probleem

door Team PsyNed » ma 10 dec 2018, 13:05

Beste Danny21,

Goed dat je ons een berichtje hebt gestuurd! Graag probeer ik je hiermee verder te helpen.

Wat een lastige situatie. Ik begrijp uit je verhaal dat er veel ups en downs hebben plaatsgevonden binnen jullie relatie. Ondanks je sterke gevoelens voor haar was het dus moeilijk om dit te uiten tegenover je vriendin. Dit is zowel voor jou vervelend als ook voor haar. Jammer om te horen dat het om die reden helaas niet is gelukt om de relatie staande te houden.

Wat ik wel heel positief vind is dat jij hulp hebt gezocht om erachter te komen waar de moeilijkheid om jou gevoelens te uiten vandaan komt. Om er dan achter te komen waar het vandaan komt is natuurlijk heel heftig voor jou, maar heb je daaraan ook een verklaring voor jouw gedrag. Ik hoop dan ook dat het nu beter gaat.

Ik begrijp het volledig dat je haar graag wilt laten weten wat er aan de hand is en waarom je op bepaalde momenten anders hebt gehandeld dan jezelf had gewild. Om nu een bepaalde manier te benoemen waardoor je haar terug zou kunnen krijgen is moeilijk. Wat ik je wel wil aanraden is om rustig het gesprek te zoeken. Laat haar bijvoorbeeld eerst weten dat je graag op een rustige en vriendschappelijke manier met haar zou willen praten. Dit geeft haar vertrouwen in de conversatie. Hierbij zou ik nog niet ingaan op het de reden waarom je je gevoelens niet goed kon uiten. Je kan dit namelijk het beste face to face uitleggen.

Tijdens het gesprek is het dan ook eerst belangrijk dat zij de reden te weten krijgt en dit begrijpt. Aangezien jij zelf zegt dat je wilt dat zij er zelf achter moet komen, dat jij beter bij haar past, zou ik hier binnen het gesprek niet op ingaan. Als je haar rustig laat weten wat er aan de hand is en bijvoorbeeld je excuses aanbied voor hoe het is gegaan, dan zal zij hierover wel gaan nadenken. Zo win je haar vertrouwen en ook het vertrouwen van haar in jou als persoon. Dit gesprek zou dan ook een eerste stap voor contact kunnen zijn met elkaar.

Ik hoop je hiermee een stukje verder geholpen te hebben. Mocht je hier nog met een psycholoog over willen spreken, dan kan je mij natuurlijk altijd bellen. Ik zal dan met je mee kijken naar een geschikte collega. Ik ben bereikbaar op 085-4014720.

Met vriendelijke groet,
Isa
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut