Relatie problemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatie problemen

door Angel87 » wo 30 mei 2018, 18:10

Hallo,

Ik zit momenteel 1,5 jaar in een relatie. We zijn helaas begonnen met een valse start. Hij zat namelijk in een scheiding. In het begin van de relatie heeft hij mij continue vergeleken met zijn ex-vrouw. Dit leide tot vele discussies en ruzies. Nu al een tijd verder te zijn hebben we nog steeds wekelijks ruzie. Volgens hem ligt dat altijd aan mij gezien mijn traumatische jeugd. Ik heb het idee dat we twee verschillende talen spreken waarbij ik mezelf niet kan uiten. Hierdoor voel ik me erg eenzaam en soms weleens neerslachtig. Ik merk aan mezelf dat ik vaak de push and pull ‘techniek’ toepas. Dit doe ik absoluut niet expres maar merk dat dat voort komt uit het gevoel van vastzitten in de relatie. Hij heeft al meerdere keren gezegd dat dit normaal is, ruzies hebben. En op hele slechte momenten, er over moet nadenken of ik wel in de relatie moet blijven. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Wellicht dat u mij hierbij wat meer inzicht kan geven en/ of tips.
Angel87

Re: Relatie problemen

door Team PsyNed » do 21 jun 2018, 11:50

Beste Angel87,

Allereerst vind ik het heel dapper dat je je vraagt op dit forum stelt. Uit je verhaal kan ik opmaken dat je je in een lastige situatie bevind en dat je daar graag hulp bij zou willen.

Je geeft aan dat je sinds 1,5 jaar in een relatie zit. Vanaf het begin van de relatie doen er zich moeilijkheden voor, maar als ik je goed begrijp zou je wel graag bij je partner willen blijven.

Afhankelijk van hoe vaak het voorkomt en waar het over gaat, is het normaal in een relatie om ruzies te hebben en discussies te ervaren. Jullie hebben beide een moeilijke periode doorgemaakt in het verleden. Dat brengt natuurlijk veel met zich mee, voor zowel jou als voor je partner. Dat kan de miscommunicatie veroorzaken en daarbij ook jouw gevoel van neerslachtigheid en eenzaamheid. Ik denk dat het juist heel belangrijk is om de steun bij elkaar te vinden en een manier vinden om erover te praten. Het praten over een heftige gebeurtenis kan de verbondenheid, het vertrouwen en de wederzijdse afhankelijkheid in de relatie vergroten.

Dat is dan ook wat ik jullie zou willen adviseren. Samen het gesprek aan gaan. Mocht dit lastig zijn of zouden jullie hier graag ondersteuning bij willen, dan is het misschien een idee om daar een professional bij te betrekken. Bijvoorbeeld een relatietherapeut die EFT kan toepassen. Een linkje over hoe EFT-relatietherapie werkt: https://www.psyned.nl/eft-relatietherapie.

Ik wens jullie heel veel succes!

Hartelijke groet,

Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: Relatie problemen

door richardcharles » za 21 jul 2018, 13:31

Maybe you can help, maybe I should just write this off of myself.
I do not really know anymore

Together with my girlfriend (now 18 years together) I especially had a desire to have children a few years ago.
She did not want to have a child, but she wanted to get involved in the story for fear of losing me.
Why I wanted a child, I thought about it for a long time.
I suspect that everyone around me got children and that is why I felt that this was what I had to do.

A year or so back I have learned that I am infertile and will never put my own child into the world.
My friend, of course, thought this was very bad for me.
A year later, now that I have processed it for a part, my wife started to have problems.
First become sad when they see children or pregnant women, then start to avoid them completely.
Then a huge anger to society that requires us to have children.
She went to a psychologist and after a few sessions she came to the conclusion that I pushed her 3-4 years ago over her border About
a child.

On this she has become so angry with the world and since I am a part of that world also on me.
I wanted a child, I forced it on her. She has made a place for it, and now she feels a loss.
Thanks to the lack, she is sad and I have felt that sorrow.
She still does not want children.

I feel bad, I had no idea that this would affect her, I told her this too.
I still like her as much as 18 years ago and would still go through a fire without hesitation for her.
I suspect she still likes to see me.
Yet she is hurt and wants space, and what is left free.

I want to give her the space to process this and I feel myself a monster because I pushed her through something like that.
But at the same time I have the feeling that I have to fight for her, must fight.
"Waiting" is so difficult
still looking to lose face fat? The Health King article about How to lose face fat and double chin fast.
richardcharles

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut