relatie van mijn vrouw met andere man roept vragen op

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

relatie van mijn vrouw met andere man roept vragen op

door EdwinG » wo 07 nov 2018, 13:18

Geachte mevrouw, meneer,

Mijn vrouw en ik zijn inmiddels ruim 17 jaar samen waarvan 14 jaar getrouwd. We hebben 3 schatten van kinderen en ook de 3 kinderen uit mijn eerste huwelijk hebben i.v.m. overlijden van de moeder lang bij ons in huis gewoond. Mijn vrouw en ik kunnen het op alle gebieden goed met elkaar vinden.

Mijn vrouw wil het altijd iedereen naar de zin maken, cijfert zichzelf weg maar weet wel heel goed wat ze wil. Ik heb een drukke baan waardoor ik veel overwerk. Dit betekent dat veel van het huishouden en de kinderen op mijn vrouw neerkomt. Mijn vrouw werkt in de catering in een mannenwereld.

Onlangs ben ik er achter gekomen dat mijn vrouw al v.a. mei van dit jaar een relatie heeft met een man die zij op haar werk heeft ontmoet. Zij beweert dat dit een vriendschappelijke relatie is en dat zij alleen maar whatsappt en belt en elkaar op het werk spreken. Er zou geen sprake zijn van verliefdheid.Ze zouden goed met elkaar kunnen praten over o.a. het opvoeden van de kinderen.

Volgens mijn vrouw wilde de man naast een gesprekspartner een sexuele relatie met haar maar is zij daar niet op ingegaan. Wel vertelde zij dat de man gedurende twee maanden het contact heeft verbroken omdat hij de indruk had dat mijn vrouw verliefd was op hem. Lijkt mij dat die andere man bij het praten over kinderen niet direct de associatie krijgt over een vrouw die verliefd op hem is. Dus de kans is groot dat mijn vrouw die signalen heeft afgegeven.

Op de vraag van mij van wie het initiatief tot bellen uitging zei mijn vrouw dat dat van de andere man uitging omdat zij geen behoefte had om hem te bellen. Uit gegevens die mij ter beschikking staan weet ik dat zij ook regelmatig telefonisch met hem contact gezocht heeft. Zij liegt hier dus over (net zoals zij het bestaan van de man eerst ontkent heeft tot zij dat niet meer kon doen).

Zij beweerde ook dat zij vond dat de vriendschappelijke relatie niet eerlijk was tegenover mij en daarom begin oktober in een telefonisch gesprek hem verteld heeft dat zij geen contact meer wilde. toen hij echter een week later weer appte hebben ze de gehele dag met elkaar geappt en lang gebeld. Hoezo geen behoefte? Als ze geen behoefte had gehad, had ze hem verwezen naar het gesprek van een week daarvoor waarin zij vertelde geen contact meer te willen. V.a. mei zou dit volgens haar zeggen drie keer zijn voorgekomen dat ze de hele dag met elkaar 'bezig' waren.

Ik ben behoorlijk van de situatie geschrokken! Ik steek ook de hand in eigen boezem want ik ben of naiƫf of blind geweest dat ik niet door had dat mijn vrouw mij mistte. We hebben (overwegend) rustig gepraat over de 'vriendschap' en het feit dat zij die verzwegen heeft voor mij. Ik deel mijn werk anders in en zorg dat ik vaker met eten thuis ben en in het huishouden en opvoeden van de kinderen mijn steentje bijdraag.

Door deze hele situatie voel ik mij besodemieterd, ben ik onzeker geworden (ik wil mijn vrouw absoluut niet kwijt maar wat wil zij met mij? Zij wil met mij oud worden, zegt zij, maar wat was er gebeurd als ik niet achter de relatie had gekomen? Zij heeft mij niet vertrouwd (haar reden om het te verzwijgen was dat een vriendschap tussen een man en vrouw niet hoort, niet algemeen geaccepteerd is, terwijl ik, als man die heel goed met vrouwen kan opschieten, ook zelf vriendschappelijke relaties met vrouwen heb waarvan mijn vrouw volledig van op de hoogte is, dus ik zou het volledig begrepen hebben). Zij heeft mij niet vertrouwd omdat zij problemen met een andere man heeft besproken zonder ze met mij te bespreken (desnoods had zij mij er aan mijn haren bij moeten slepen zodat ik wel moest luisteren, dit heeft zij niet gedaan). Mijn gemoedstoestand gaat van vrolijk en vertrouwen in de toekomst naar somber en de angst mijn vrouw kwijt te raken. Soms vraag ik haar naar de situatie. Vindt zij niet leuk omdat dat een leuke dag verpest. Zij vindt dat we het maar achter ons moeten laten. Maar ik begrijp niet waarom ze het gedaan heeft en haar leugens maken het er niet gemakkelijker op om het achter mij te laten.

Toen ik haar de eerste keer confronteerde met het feit dat zij een relatie had en toen ik haar confronteerde met het feit dat zij contact zocht met hem ging zij vol in de aanval terwijl ik het door haar handelen passend zou hebben gevonden dat zij zich wat bescheidener zou moeten opstellen.

Ik weet niet precies wat ik wil vragen want op vragen als 'is zij wel verliefd geweest?' of 'zijn ze verder gegaan dan alleen praten?' kunt U ook geen antwoord geven. Is mijn onzekerheid normaal? Is het normaal dat ik tijd nodig heb om dit te laten slijten?

Alvast bedankt voor Uw reactie.

Groet,

Edwin
EdwinG

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut