Relatie verbreken en kiezen voor de ware liefde?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatie verbreken en kiezen voor de ware liefde?

door Echte leifde? » vr 04 mei 2012, 10:08

Het is al een hele stap om onderstaand verhaal op te schrijven.
Ik heb een goede relatie ruim 10 jaar. We hebben samen twee dochters (2 jaar en een 6 maanden). Ik heb echter al 6 jaar een buitenechtelijke relatie. Deze relatie is op en af gegaan qua intensiteit, maar altijd een rode draad gebleven. Wij vinden het altijd fijn elkaar te zien, het vrijen is fantastisch, ook na zes jaar. We hebben het leuk samen, voelen ons op ons gemak, kunnen goed praten. We hebben een waanzinnige klik die in 6 jaar niet minder, maar sterker is geworden, ook als we elkaar soms wel een jaar niet zagen.
Het gevoel is heel sterk, maar we hebben de onderliggende gevoel van verliefdheid altijd onderdrukt, omdat het niet kon, ik wilde mijn partner geen pijn doen en ben eigenlijk iemand die doet wat mensen verwachten, dus geen rare uitspattingen of controverses. Ik heb een stabiele relatie en de ander heeft gedurende die jaren ook verschillende relaties gehad. Sinds ongeveer 1,5 jaar geef ik toe aan mijn gevoelens of kan ik ze in ieder geval niet meer negeren: Deze man is eigenlijk mijn ware liefde. Dit zal vast ook met de geboorte van mijn kinderen te maken hebben. Ik heb mij (slecht?) nooit echt schuldig gevoeld over mijn buitenechtelijke relatie, nu wel. Ik wil niet meer twee dingen half doen, maar eentje goed. Ik wil me ‘verbinden’ zoals iemand dat ooit zei tegen mij (en nu pas snap).

Ik denk dat ik diep ik mijn hart heel graag het nieuwe avontuur wil aangaan. Ik heb mijn leven de afgelopen 10 jaar zo (on)bewust ingericht dat ik dat ook kan. Eigenlijk vanaf het begin van onze relatie heb ik me nooit voor volledig aan hem willen overgeven. Ik ben financieel en emotioneel zelfstandig, we zijn niet getrouwd en hij geeft mij veel vrijheid. Hij voelt dat ik dat nodig hebt en gunt en geeft mij dat ook. Ik zie mezelf dan ook niet met hem in een dorp wonen, maar juist in de sprankelende stad.

Maar nu lijken zaken te veranderen. Ik heb meer rust, maar vreemd genoeg zie ik mezelf niet met mijn huidige man bijvoorbeeld in een woonwijk met tuin wonen, maar wel met mijn geliefde. Met hem zou ik andere keuzes maken en meer rust krijgen. En zelfs als het met hem niet blijkt te werken, kan ik daar (denk ik nu) vrede mee hebben. Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Als ik in mijn huidige relatie blijf, zal de onrust blijven en zit ik over twee jaar weer met hetzelfde dilemma, denk ik. Doorgaan op deze manier kan niet meer. Daarvoor hebben we teveel gevoelens naar elkaar getoond en ik wil het er niet meer bij doen. Ik wil kiezen. We hebben nu afgesproken dat we elkaar nog een maand zien, zodat we ook een aantal zaken gewoon nuchter kunnen bespreken (wat als… en hoe gaan we.. etc, etc). We lijken beiden vrij realistisch in dit proces. Daarna nemen we de tijd om rustig eea te overdenken, beetje afstand te nemen en dan een keuze te maken. Eind van de zomer wil ik er wel uit zijn, want ik wil eerlijk zijn tegenover mijn partner.

Ik heb twee kinderen en een partner waar ik ook van hou. Bedriegen mijn gevoelens mij? Wil ik echt niet verder met mijn partner? Maar we hebben het toch goed? Mijn hele lijf vraagt om een radicale verandering in mijn leven, maar overzie ik de consequenties wel voldoende? Of moet ik leven met het gevoel dat ik mijn grote liefde heb laten lopen en voor de veilige, stabiele weg ben gegaan? Kies ik voor een stabiel leven voor mijn kinderen? Ben ik egoïstisch als ik ons gezin verbreek?

Ik heb overwogen bovenstaande in meer of mindere mate met mijn partner te bespreken. Maar ik moet eerst zelf eea op een rij zetten, anders valt er weinig te bespreken. Bovendien wil ik hem niet meer pijn doen dan noodzakelijk. Hij is nogal nuchter en probleemoplossend, maar dit zal ook hem tocht echt wel breken. Ik wil dat zorgvuldig doen.

Ik wil knopen doorhakken, ik wil eerlijk zijn tegenover mijn partner en mijzelf. Maar wat is eerlijk? Hoe kom ik hier achter? Wat moet ik doen?

Groeten,
Saskia
Echte leifde?

Re: verbinden of verbreken voor de ware liefde?

door EFT Amsterdam » zo 06 mei 2012, 20:00

Beste Saskia,

Dank voor je bericht en je openheid.
Ik begrijp van je dat je nu eerlijk wilt zijn en keuzes wilt maken. Dat lijkt me een belangrijke stap voor iedereen die betrokken is in deze situatie.
Je vraagt je af wat eerlijk is. Je bericht, zoals je het geschreven hebt, komt heel eerlijk op mij over. Dus over eerlijkheid weet je genoeg. De vraag is of je bereid bent echt je hart te volgen en de consequenties te nemen. Het lijkt een strijd tussen je hoofd en je hart.
Om dit proces aan te gaan zou ik je aanraden om een paar gesprekken met een psycholoog (kijk eens op psyned.nl voor een psycholoog in de buurt) te hebben.
Samen kunnen jullie onderzoeken wat er nu werkelijk gaande is binnen je gevoelswereld. Bovendien kun je het gesprek voorbereiden waarin je eerlijk bent naar je partner en de vader van je kinderen.

Ik wens je sterkte.
vriendelijke groet,
EFT Relatietherapie
EFT Amsterdam

Re: Relatie verbreken en kiezen voor de ware liefde?

door C78 » vr 06 apr 2018, 10:33

Ik heb het artikel met belangstelling gelezen, wat ik me afvraag; waar heeft deze dame uiteindelijk voor gekozen??
C78

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut