relatieproblemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

relatieproblemen

door Eden » ma 02 jul 2018, 08:49

Misschien dat jullie kunnen helpen, misschien dat ik dit gewoon eventjes van mij af moet schrijven.
Ik weet het niet echt meer

Tezamen met mijn vriendin (inmiddels 18 jaren samen) had vooral ik een kinderwens een aantal jaar geleden.
Zij had geen kinderwens maar wou toch meestappen in het verhaal uit angst me te verliezen.
Waarom ik een kind wou, heb ik lang over nagedacht.
Ik vermoed dat in mijn omgeving iedereen kinderen kreeg en ik daarom voelde dat dit hetgene was dat ik moest doen.

Een jaar of iets terug heb ik geleerd dat ik onvruchtbaar ben en dus nooit een eigen kind op de wereld zal zetten.
Mijn vriendin vond dit uiteraard erg voor mij.
Een jaartje later, nu ik dit toch voor een gedeelte verwerkt heb, begon mijn vrouw problemen te krijgen.
Eerst droevig worden als ze kinderen zag of zwangere vrouwen, daarna deze volledig beginnen te ontwijken.
Daarna een enorme woede naar de maatschappij dat van ons verlangt dat we kinderen krijgen.
Zij is bij een psycholoog gegaan en na enkele sessies is ze tot de conclusie gekomen dat ik haar 3-4 jaar geleden over haar grens gepusht heb
Ivm een kind.

Hierop is zij zo kwaad geworden op de wereld en aangezien ik ook een onderdeel ben van die wereld ook op mij.
Ik wou een kind, ik heb het haar opgedrongen. Zij heeft er een plek voor gemaakt, en nu voelt ze een gemis.
Dankzij het gemis is ze verdrietig en dat verdriet heb ik haar aangedaan.
Ze wil nog steeds geen kinderen.

Ik voel me rot, ik had geen idee dat dit haar zo zou raken, ik heb haar dit ook verteld.
Ik zie haar nog steeds even graag als 18 jaar geleden en zou nog steeds zonder aarzelen voor haar door een vuur gaan.
Ik vermoed dat zij mij ook nog altijd heel graag ziet.
Toch is ze gekwetst en wil ze ruimte, en wat gerust gelaten worden.

Ik wil haar de ruimte geven om dit te verwerken en ik voel me zelf een monster omdat ik haar door zoiets doorgeduwd heb.
Maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik voor haar moet strijden, moet vechten.
"Wachten" is zo moeilijk :(
Eden

Re: relatieproblemen

door Team PsyNed » do 12 jul 2018, 14:26

Beste Eden,

Goed dat je verteld waar je mee zit. Blijkbaar zit het je hoog! Wat ik heel begrijpelijk vind. Ik kan me voorstellen hoe je wereld ineens in elkaar stort op het moment dat je te horen krijgt dat je onvruchtbaar bent.
Dat moet een enorme klap zijn geweest voor jouzelf maar ook voor je vriendin. Misschien was jou partner op het moment dat jij er al aan toe was nog niet toe aan kinderen. Nu een jaar later kan het zijn dat de moeder gevoelens van je partner omhoog komen en ze het besef krijgt dat ze zelf dan ook geen kinderen zal krijgen. Dit kan opnieuw weer hard binnen komen bij je partner.

Een verstandige keuze van je partner om dit stukje te verwerken bij een psycholoog. Heb je daar zelf ook al eens over nagedacht? Het kan enorm helpen om dit samen met een psycholoog een plekje te geven. Het kan voor je partner voelen alsof jij haar hebt opgedrongen, omdat ze bang was om je kwijt te raken. Dit is natuurlijk niet wat jij hebt bedoelt. Hebben jullie hier samen al eens een goed gesprek over gehad? Het is inderdaad goed om haar de ruimte te geven om dit stukje te verwerken, maar jou eigen gevoelens uiten over dit onderwerp tegenover je partner is ook belangrijk. Jij en je vriendin staan niet alleen voor dit gemis, jullie hebben elkaar! Jullie kunnen elkaar in de lastige tijden steunen.

Mochten jullie hier samen niet uitkomen is het misschien verstandig om een relatietherapeut in te schakelen. Het komt vaker voor dat er verwijten tegen elkaar worden gemaakt of dat er niet gecommuniceerd wordt over de gebeurtenis.
Een relatietherapeut kan jullie helpen om over dit onderwerp weer het gesprek aan te gaan en om verder te komen dan het punt waar jullie nu tegen aan lopen.

Ik wens je heel veel succes in deze situatie!

Hartelijke groet,
Melissa
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Re: relatieproblemen

door danielpaul » vr 13 jul 2018, 11:56

Hey,

I am currently in a relationship for 1.5 years. Unfortunately we started with a false start. He was in a divorce. At the beginning of the relationship, he constantly compared me with his ex-wife. This led to many discussions and quarrels. We have been fighting every week for a while now. According to him, that is always up to me given my traumatic youth. I feel that we speak two different languages ​​where I can not express myself. This makes me feel very lonely and sometimes dejected. I notice myself that I often use the push and pull 'technique'. I do not do this on purpose but I notice that that comes from the feeling of being stuck in the relationship. He has said several times that this is normal, has quarrels. And at very bad times, have to think about whether I should stay in the relationship. I do not know what to do anymore. Perhaps you can give me some more insight and / or tips.
Get energizing workout moves, healthy recipes, Beauty Tips, Pregnancy Guide and Diet recipes ,and weight lose from theHealthking.com.
danielpaul

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut