Relatietherapie te laat of niet?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatietherapie te laat of niet?

door mindcircus » wo 26 dec 2018, 11:52

Hallo,

Zo’n 6 weken geleden kwam mijn vriend met de mededeling dat hij wat tijd en ruimte voor zichzelf nodig had. Hij is toen na die mededeling meteen bij een vrijgezelle vriend van hem ingetrokken. 1,5 week geleden heeft hij gezegd dat hij onze relatie definitief wil beëindigen.

Wij zijn al vijf jaar samen en hebben in die tijd best wat meegemaakt. Twee jaar geleden overleed mijn voorheen kerngezonde moeder (54) binnen drie maanden aan kanker. Zij was mijn steun en toeverlaat in alles en opeens had ik op 26 jarige leeftijd geen moeder meer. In diezelfde tijd worstelde ik ook met mijn werkgeluk. Had ik wel de juiste keuzes gemaakt qua studie? Van mijn baan werd ik niet gelukkig. Dit alles viel dus samen en heeft me uiteindelijk flink in de put gegooid. Ik ben mezelf sindsdien kwijt geraakt: was verdrietig, negatief, werd woedend om niets en zag het geluk niet meer. Mijn vriend heeft mij er zo goed als hij kon doorheen gesleept, maar nu blijkt dat hij er ook ontzettend veel onder heeft geleden. En zichzelf misschien te veel opzij heeft gecijferd voor mij.

De redenen die hij aangeeft voor de breuk liggen voor mijn gevoel allemaal aan mijn mentale problemen na het verlies van mijn moeder. Triest genoeg moest deze breuk gebeuren om mijn ogen te openen en te beseffen dat ik echt moet veranderen en keihard aan mezelf moet werken. Ik heb nooit beseft dat hij ook zo erg heeft geleden. Dit is de liefde van mijn leven, ik wil er alles aan doen om dit te redden en ik weet ook dat ik het kan. Echter lijkt voor hem de beslissing om het te beëindigen definitief en krijg ik geen kans meer. Dat maakt het voor mij ontzettend moeilijk om zijn beslissing te kunnen accepteren. Ik vermoed namelijk dat hij ook in de knoop zit met zn gevoel en zn verstand.

Ik wil het redden met alles wat ik in me heb, hij zegt hij niet meer. Toch zou ik graag die optie wel nog verkennen met hulp van een therapeut en anders helpt het misschien om elkaar meer te begrijpen en op een harmonieuze wijze uit elkaar te gaan. Zou de hulp van een relatietherapeut nog zin hebben voor ons of is het echt te laat?
mindcircus

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut