Relatietherapie of psycholoog

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatietherapie of psycholoog

door mjb » wo 26 apr 2017, 08:17

Hallo,

Mijn man (41jr) en ik (36 jr) zijn inmiddels al bijna 17 jaar bijelkaar en hebben drie prachtige meiden van 9, 7 en 4 jaar. Onze middelste dochter van is meervoudig gehandicapt en heeft een beperkte levensverwachting doordat haar organen steeds slechter zullen gaan werken en uiteindelijk uitvallen. We hebben met haar het nodige meegemaakt. Ik heb mijn baan op moeten zeggen om voor haar te zorgen. Hierdoor zijn er tussen ons veel spanningen ontstaan en heb ik vooral het gevoel dat alle zorg op mij komt. Hoewel mijn man het vooral s'nachts oppakt. Daarnaast zijn er nog wat problemen geweest met mijn schoonouders waar ik moeilijk mee om kan gaan, mijn man lukt dat veel beter en kan dat makkelijker naast zich neerleggen en voor mijn gevoel sta ik daar dan ook heel alleen in.
Alles met elkaar zorgt ervoor dat er regelmatig de nodige ruzies zijn. En zoals ik het altijd zeg, onze relatie is wel goed, als we met z'n tweetjes weg zijn dan hebben we het ontzettend gezellig en fantaseren we over later. Maar zodra we weer thuis zijn en de zorg van onze dochter en alle problemen met mijn schoonouders beginnen weer dan zijn de ruzies er ook weer. Ik hou echt nog wel van mijn man maar alles wat om hem heenhangt zorgt bij mij voor zoveel spanning en verdriet dat ik liever heb dat hij weggaat zodat er een deel van wat spanning en verdriet geeft er niet meer is.
Mijn vraag is dan ook of relatietherapie zinvol is wat mijn man graag wil om te kijken hoe we dit samen kunnen oplossen en kunnen communiceren zonder ruzies. Of moet ik alleen of desnoods samen naar een psycholoog om alles wat er gebeurd is een plekje te geven
mjb

Re: Relatietherapie of psycholoog

door Team PsyNed » vr 28 apr 2017, 14:30

Beste mjb,

Wat vervelend om te lezen dat er veel spanningen zijn ontstaan tussen jullie. Het klinkt alsof jullie een zware periode achter de rug hebben, met voor beide kanten veel veranderingen. Het zal voor jullie beiden niet makkelijk zijn om met de situatie om te gaan. Als ik het zo lees begrijp ik dat de druk van buiten ook invloed heeft op jullie relatie, wat de spanningen natuurlijk kan vergroten. Wanneer je dan het idee hebt er alleen voor te staan, maakt dit de frustraties voor jou alleen maar groter. Heb je het idee dat jullie open over de spanningen kunnen praten?

Als ik het zo hoor dan lijkt relatietherapie mij geschikt voor jullie. Zowel het leren communiceren als het verwerken van wat er gebeurd is zijn dingen die dan worden behandeld. Tijdens de sessies zullen jullie patronen gaan ontdekken en nieuwe handvatten aanleren. Het kan zo zijn dat er tijdens de relatietherapie naar voren komt dat individuele sessies ook nodig zijn, wanneer dit zo is worden deze dan ook ingepland voor jullie. Wanneer toch blijkt dat een individuele sessie bij een andere psycholoog van belang is, zal dit ook besproken worden. Hoe dan ook, relatietherapie is een goede eerste stap zodat jullie aan jullie spanningen kunnen werken. Mochten jullie samen willen kijken naar een juiste relatietherapeut, dan zou ik jullie willen verwijzen naar de website https://www.psyned.nl. Hier kunnen jullie van verschillende relatietherapeuten de profielen lezen om te zien wie er aanspreekt. Daarnaast zou mijn team je ook telefonisch kunnen helpen zoeken met een mogelijkheid tot relatietherapie. Je kunt ons bereiken op 085-4014720.

Met vriendelijke groet,

Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut